poniedziałek , Grudzień 17 2018
Strona główna / Testy i prezentacje / Samochody / Jaguar F-PACE 30d – pierwszy “koci” SUV
Jaguar F-Pace 30d British Automotive Gdańsk - test moto3m-00681

Jaguar F-PACE 30d – pierwszy “koci” SUV

Jaguar F-Pace 30d British Automotive Gdańsk - test moto3m-00647Jaguar od samego początku swojego istnienia był ekskluzywnym producentem, oferującym dobrej klasy samochody, łączące luksus i wygodę ze sportowym charakterem. Może właśnie dlatego firma tak długo opierała się przed wprowadzeniem do swojej oferty lubianych i popularnych obecnie SUV’ów. F-PACE trafił na rynek w 2016 roku i był pierwszym tego typu pojazdem w ofercie tej marki. Zdobył dwie ważne nagrody – tytuł „Światowego Samochodu Roku 2017″ oraz „Samochód Roku 2016 miesięcznika Playboy” w Polsce.  

F-PACE skonstruowany został jako crossover, z naciskiem na osiągi, jakość prowadzenia, ale także codzienną funkcjonalność.

Samochód zbudowany został od podstaw. Projektanci zaczęli od teoretycznie czystej kartki, ale inspirowali się dotychczasowymi modelami. Doświadczenie w konstruowaniu napędu na 4 koła Jaguar zdobył już lata temu przy okazji projektowania modelu X-Type. Nie należy też zapominać o siostrzanej marce Land Rover, która zapewne także użyczyła swojej wiedzy w tej kwestii.

F-PACE posiada lekką, w 80% aluminiową konstrukcję z cechami inspirowanymi modelem F-TYPE. Wyraża się to np. potężnymi tylnymi nadkolami, wlotami powietrza w zderzaku oraz charakterystyczną grafiką tylnych lamp. Również przód, z wielkim grillem i wąskimi lampami nie pozostawia złudzeń, z jaką marką ma się do czynienia. Opcjonalnie dostępny może być z nawet 22-calowymi felgami. Jego konkurentami są przede wszystkim takie modele jak Alfa Romeo Stelvio oraz Porsche Macan.

Obszerne wnętrze i świetne prowadzenie

Adekwatnie do klasy jaką reprezentuje F-PACE, producent zadbał o odpowiednio przestronne i funkcjonalne wnętrze. Masywny kokpit otacza kierowcę i daje poczucie bezpieczeństwa. Ilość miejsca zarówno z przodu jak i z tyłu jest w pełni wystarczająca, a dopełnieniem jest ogromny, 650-litrowy bagażnik.

Pewne zachowanie się samochodu w czasie jazdy to nie tylko zasługa lekkiej konstrukcji i zaawansowanego, sterowanego elektronicznie napędu na 4 koła. Przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami pochodzi ze sportowego modelu F-TYPE, tylne to konstrukcja typu Integral Link. W standardowym wyposażeniu wszystkich wersji znajduje się też system Torque Vectoring oraz precyzyjny, wspomagany elektrycznie układ kierowniczy.

Jaguar F-Pace 30d British Automotive Gdańsk - test moto3m-00713

O odpowiednie wrażenia z jazdy dba mocny, 3-litrowy silnik wysokoprężny o mocy 300 koni mechanicznych. Jego parametry, szczególnie potężny moment obrotowy wynoszący 700 Nm, dbają o to, by samochód nie dostał zadyszki nawet przy stosunkowo wysokich prędkościach czy też jeździe w trudnych warunkach.

Nawet poza utartymi szlakami F-PACE tak łatwo się nie podda. Prześwit wynoszący ponad 200 mm oraz układ Adaptive Surface Response (ASR), opracowany na podstawie opatentowanej przez Land Rovera i nagradzanej technologii Terrain Response, wspomaga F-PACE rozpoznając rodzaj nawierzchni i optymalizując ustawienia jednostki napędowej i systemu Dynamic Stability Control.

Jaguar F-Pace 30d British Automotive Gdańsk - test moto3m-00695

Producent mocno do serca wziął sobie także bezpieczeństwo. Dba o nie między innymi kamera stereoskopowa która posiada teraz, po raz pierwszy w Jaguarze, funkcję wykrywania pieszych. Kamera ta obsługuje także systemy ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, rozpoznawania znaków, inteligentnego ogranicznika prędkości i monitorowania stanu zmęczenia kierowcy.

Ciekawostką jest także technologia Activity Key. Ta odporna na wilgoć i wstrząsy bransoletka ze zintegrowanym transponderem, pozwala zamknąć pilota bezpiecznie w pojeździe, podczas gdy kierowca chce np. posurfować lub popływać kajakiem.

Zamknięcie nowego modelu F-PACE za pomocą Activity Key powoduje wyłączenie zostawionych wewnątrz pilotów. Activity Key działa na tych samych częstotliwościach radiowych, co pozostałe kluczyki i jest używany do blokowania i odblokowywania zamków samochodu poprzez przytrzymanie go blisko litery J w napisie Jaguar na pokrywie bagażnika. Activity Key nie ma baterii, więc nie trzeba się martwić o jej wymianę.

Jaguar F-Pace 30d British Automotive Gdańsk - test moto3m-00670

Tabela danych technicznych

Tabela danych technicznych

NAPĘD
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – diesel/2993/V6/24
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 300 /4000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 700/2000
Skrzynia biegów/napęd – aut. 8/4×4

OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 6.2
Prędkość maksymalna (km/h) – 241

WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4731/2070/1652
Masa własna/ładowność (kg) – 1884/686

Cena – 194 900 zł (testowany egzemplarz: 330 800 zł)

Naszym zdaniem

Jaguar F-Pace 30d British Automotive Gdańsk - test moto3m-00674F-PACE to jeden z najładniej wystylizowanych SUV średniej klasy na rynku. Zwraca uwagę swoją zadziornością, która oddaje także jego charakter na drodze.

SUV od Jaguara udowadnia, że sprzeczne cechy można jednak w jakiś sposób ze sobą połączyć. Obszerne i wygodne wnętrze spotyka się z naprawdę dobrymi możliwościami na drodze. Konia z rzędem jednak temu, kto odważy się wjechać tym samochodem w jakikolwiek teren, chociaż producent do tego zachęca.

F-PACE to atrakcyjny samochód dla aktywnych ludzi, którzy potrzebują jednego auta, ale do różnych zadań.

Wielkim atutem oferty na ten model jest także 3-letni pakiet serwisowy bez limitu kilometrów oraz 5-letnia gwarancja.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Nowe Audi Q3 w Audi Centrum Gdańsk -04862

Mały SUV od Audi w nowym wydaniu – Q3 debiutuje w Audi Centrum Gdańsk

W Audi Centrum Gdańsk zobaczyć już można nowe Audi Q3. Na początek oferowane jest w ...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>