Strona główna / Wiadomości / MOTO Infrastruktura / LOTOS zbuduje w Gdańsku stację do tankowania wodorem
Fot. LOTOS
Fot. LOTOS

LOTOS zbuduje w Gdańsku stację do tankowania wodorem

Instalacje do oczyszczania i dystrybucji wodoru oraz 2 punkty tankowania tego paliwa (w Gdańsku i Warszawie) ­– to projekt Grupy LOTOS oraz LOTOS Paliw, który zostanie wsparty w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF). Inwestycja o wartości niemal 10 mln euro ma być oddana do użytku w 2021 roku.

Zgłoszony przez LOTOS projekt „Pure H2” znalazł się na liście zatwierdzonych pod koniec września przez państwa członkowskie UE projektów wspartych w ramach instrumentu CEF (a konkretnie w konkursie 2017 CEF Transport Blending MAP Call II). Oznacza to, że prawie 2 mln euro, a więc ok. 20% budżetu tego przedsięwzięcia pochodzić będzie ze środków unijnych.

Celem projektu jest uruchomienie sprzedaży wodoru o bardzo wysokiej czystości (99,999%), który mógłby być wykorzystywany przede wszystkim przez środki transportu miejskiego.Wodór umożliwia bowiem daleki zasięg pojazdu (450 km) bez konieczności dodatkowego ładowania oraz ogranicza koszty inwestowania w dodatkową infrastrukturę sieci elektroenergetycznych. Inwestycja zakłada wybudowanie na terenie rafinerii w Gdańsku instalacji do oczyszczania wodoru oraz stacji sprzedaży i dystrybucji tego paliwa w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu Grupy LOTOS, a także 2 punktów tankowania pojazdów w Gdańsku i Warszawie.

Spółka myśli o tym projekcie długofalowo. Potwierdzeniem tego są listy intencyjne, jakie już dotychczas podpisano z Gminą Miasta Gdynia oraz gminą Wejherowo. Oba dokumenty zakładają realizację dostaw wodoru do napędu autobusów z ogniwami paliwowymi.

Gdańska rafineria Grupy LOTOS produkuje obecnie około 13 t wodoru na godzinę, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA będzie to ponad 16,5 t/h. Przeciętny pojazd osobowy zużywa 1 kg wodoru na 100 km. Natomiast autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru jaką instalacje Grupy LOTOS produkują w ciągu godziny. Podane ilości odnoszą się do wodoru jeszcze nieoczyszczonego, trzeba go jeszcze odpowiednio doczyścić. Do tego natomiast potrzeba jest właśnie instalacja do oczyszczania wodoru.

Oczyszczony wodór może być wykorzystywany nie tylko w transporcie drogowym, ale także przemyśle informatycznym, medycynie, czy przemyśle spożywczym. Do tej pory tak czysty wodór musi być importowany, dlatego jego powszechne użycie jest dość ograniczone.

Strategia bogata w projekty

Autostrada A1, Amber One, droga-202805„Pure H2” to nie jedyny projekt, który uzyskał dofinansowanie z CEF. Wsparta w ramach CEF inicjatywa LEM (czyli LOTOS Electro Mobility) zakłada pilotażowe wdrożenie elektromobilności wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T. LOTOS Paliwa finalizuje właśnie budowę 12 punktów ładowania aut elektrycznych wzdłuż autostrad A1 i A2, pomiędzy Gdynią i Gdańskiem a Warszawą, w obu kierunkach. Ponad 400 tys. euro, a więc ok. 40% budżetu, pochodzić będzie ze środków UE. W swoich dalszych planach LOTOS zakłada wyposażenie w punkty ładowania pojazdów elektrycznych łącznie 50 stacji, zlokalizowanych przy drogach tranzytowych, ok. 1/3 z nich to Miejsca Obsługi Podróżnych przy autostradach i drogach ekspresowych w kraju.

Wpływ inwestycji na trójmiejskich kierowców

Początkowo, z możliwości tankowania wodoru w Trójmieście, skorzystają kierowcy komunikacji miejskiej. Jednak o czym warto pamiętać, w ofercie producentów samochodów osobowych znajdują się samochody napędzane tym paliwem.

Kiedyś tę technologię testowało BMW w modelu Serii 7, a obecnie w ofercie na rynkach azjatyckich i zachodniej Europy znajduje się model Toyota Mirai, który zamiast silnika spalinowego posiada jednostkę napędzaną ogniwami wodorowymi. Możliwe więc, że inwestycje LOTOS’u sprawią, że takie samochody trafią do oferty również w polskich przedstawicielstwach.

Źródło informacji: LOTOS

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Korek, przebudowa, roboty drogowe, ulica, droga, ruch samochodów - Gdynia-1560274

Dlaczego w Gdańsku jeden kierowca dostaje tak różne ceny OC?

Kupując obowiązkowe OC, którego zakres jest odgórnie narzucony przez ustawę, właściciele pojazdów kierują się przede ...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>