Strona główna / Testy i prezentacje / Samochody / Mazda CX-5 2.0 Skyactive-G 160 KM 6MT – nowa czy odświeżona?
Mazda CX-5 BMG Goworowski - test-1480101

Mazda CX-5 2.0 Skyactive-G 160 KM 6MT – nowa czy odświeżona?

Mazda CX-5 BMG Goworowski - test-1480147Mazda CX-5, którą znamy z polskich dróg wydaje się wciąż stosunkowo nowym i świeżym modelem mimo niemal 6-letniego stażu na rynku. Producent zdecydował się jednak odświeżyć swoją ofertę w popularnym segmencie SUV’ów wprowadzając gruntownie unowocześniony model. I tu pojawia się pierwsze pytanie – czy nowa CX-5 to faktycznie nowa konstrukcja czy “tylko” lifting poprzednika? 

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że to ta sama CX-5 jaką już znamy. Pierwsza generacja tego niedużego SUV’a została sprzedana w liczbie 1,5 miliona sztuk na całym świecie. Klienci docenili jej funkcjonalność, poręczność, ale przede wszystkim nowoczesny wygląd i dobrze skalkulowaną cenę. W nowej generacji nie wprowadzono rewolucyjnych zmian.

Niby to samo, ale jednak inaczej

Mierząca 4550 mm długości, 1840 mm szerokości oraz 1680 mm wysokości, nowa Mazda CX-5 jest o 10 mm dłuższa i o 35 mm niższa od poprzedniczki, zachowując identyczny rozstaw osi (2700 mm) oraz wyróżniając się nieco większym rozstawem kół obu osi (1595 mm) i bardziej stabilną konstrukcją. Proporcje nadwozia pozostały bardzo zbliżone, stąd duże podobieństwo między obiema generacjami. Najłatwiej zmiany rozpoznać po przednim pasie – jest nowy grill i inaczej poprowadzona linia reflektorów. CX-5 tym samym upodobniła się do nowej generacji Mazd 3 i 6. Wprawne oko dostrzeże, że nawet klapka wlewu paliwa jest inna.

Nowa stylistyka dodała CX-5 lekkości, nowoczesności i jeszcze większej elegancji.

Tradycyjnie dla Mazdy wokół nowego modelu powstało wiele filozoficznych haseł, które marketingowo dobrze się prezentują, ale dla większości nabywców i tak pozostaną one niezrozumiałe.

Mazda CX-5 BMG Goworowski - test-1480163

Mamy tu więc pakiet rozwiązań technologicznych SKYACTIV i stylistykę zgodną z zasadami KODO – Dusza Ruchu. Ponadto, producent zachwala, że CX-5 idealnie wyraża Jinba Ittai, czyli jedność kierowcy z samochodem…

Wewnętrzna rewolucja

We wnętrzu zmian jest więcej i są znacznie wyraźniejsze. Przedni kokpit jest zupełnie nowy. Producent dużą uwagę poświęcił poprawie i tak wysokiej jakości. Plastiki ogólnie są ładne i przyjemne w dotyku. Nie wydają też żadnych niepokojących odgłosów podczas jazdy po nierównościach.

Mazda CX-5 BMG Goworowski - test-1480114

W nowym modelu zmodyfikowano konstrukcję wszystkich foteli, dzięki czemu oferują one teraz jeszcze lepsze podparcie ciała oraz wyższy komfort podróżowania. Producent dużo uwagi poświęcił też klapie bagażnika. Po raz pierwszy w Maździe jest ona dostępna z elektrycznym sterowaniem. Obsługuje się ją przy pomocy przełączników umieszczonych zarówno na samej pokrywie, jak i w kabinie. Rozwiązanie znane w motoryzacji od lat, ale u tego producenta to nowość.

Mazda CX-5 BMG Goworowski - test-1480173

Przestronność kabiny jest duża, adekwatnie do wymiarów zewnętrznych.

Dużo niewidocznych, ale odczuwalnych zmian

Konstruktorzy CX-5 bardzo przyłożyli się do swojej pracy i mieli jej znacznie więcej niż styliści.

Mazda CX-5 BMG Goworowski - test-1470825Konstrukcja SKYACTIV-BODY w nowej Maździe CX-5 wyróżnia się jeszcze większą sztywnością i odpornością klatki nadwozia na skręcanie (+15% w porównaniu z poprzednią generacją modelu), co pozwala zredukować opóźnienie reakcji nadwozia na ruch koła kierownicy.

Kolejnym rozwiązaniem, które umożliwiło opracowanie struktury nadwozia o jeszcze wyższej wytrzymałości niż w poprzedniej wersji modelu, było szersze o 3% zastosowanie stali o bardzo wysokiej wytrzymałości. Nowa Mazda CX-5 posiada również – wzorem poprzedniej generacji – podzespoły wykonane z najbardziej wytrzymałej, dostępnej obecnie stali tłoczonej na gorąco. Modyfikacjom poddano także układ kierowniczy, hamulcowy oraz zawieszenie kół, które wchodzą w skład struktury podwozia SKYACTIV-CHASSIS.

Zwiększono średnicę sworzni amortyzatorów, dzięki czemu samochód łagodniej i bardziej przewidywalnie reaguje na szybkie zmiany położenia koła kierownicy. Ponadto, zoptymalizowano charakterystykę tłumienia oraz zwiększono płynność pracy sprężyn zawieszenia, co jest wyraźnie odczuwalne podczas pokonywania zakrętów – samochód zachowuje się bardziej przewidywalnie, a nadwozie notuje mniejsze przechyły. W dolnych przednich wahaczach zastosowano tuleje wypełnione cieczą, co poprawiło charakterystykę tłumienia najdrobniejszych drgań i wibracji.

Mazda CX-5 BMG Goworowski - test-1470836

Wszystkie te zabiegi sprawiają, że podczas pokonywania zakrętów kierowca w znacznie mniejszym stopniu doświadcza wrażenia „pływania” samochodu po drodze, a pozostali użytkownicy nie odczuwają tak wyraźnie nieprzyjemnych drgań i wibracji.

Aby zapewnić jeszcze większy komfort jazdy w gęstym ruchu ulicznym, nowa Mazda CX-5 została po raz pierwszy wyposażona w system auto-hold, który zapobiega ruszaniu pojazdu nawet wówczas, gdy kierowca zwolni pedał hamulca. System odblokowuje koła dopiero, gdy kierowca naciśnie pedał przyspieszenia.

Szczególną uwagę poświęcono redukcji poziomu hałasu, drgań i wibracji (NVH) w kabinie. Znacząco obniżono poziom hałasu drogowego o niskiej częstotliwości oraz szumu wiatru i opon.

Napęd 

Nowa Mazda CX-5 może być napędzana jednym z trzech silników: turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym SKYACTIV-D 2,2 lub silnikami benzynowymi z bezpośrednim wtryskiem paliwa SKYACTIV-G 2,0, bądź SKYACTIV-G1+ 2,5.

W testowanym egzemplarzu pracował podstawowy silnik 2.0 i to zdecydowanie najsłabsza strona tego samochodu. Jednostka nie porywa mocą i nie zaskakuje ekonomią. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa ponad 10 sekund, a spalanie przy dynamicznej jeździe w trasie oscyluje w okolicy 9 litrów.

Sytuację bardzo poprawia manualna skrzynia biegów, która ma dobrze dobrane przełożenia i precyzyjny mechanizm ich zmiany. Sprawnie się nią posługując można wykorzystać potencjał silnika na drodze, ale wiąże się to z podwyższonymi obrotami silnika i większym spalaniem.

Tabela danych technicznych

Tabela danych technicznych

NAPĘD
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – benz./1998/R4/16
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 160/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 208/4000
Skrzynia biegów/napęd – man. 6/4×4

OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 10.9
Prędkość maksymalna (km/h) – 198

WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4550/1840/1675
Masa własna/ładowność (kg) – 1420/660

Cena – 128 900 zł (testowany egzemplarz SkyPASSION 153 900 zł)

Naszym zdaniem

Mazda CX-5 BMG Goworowski - test-1480131Mazda CX-5 to niezwykle poprawny samochód, ale przez to nudny. Nie ma praktycznie żadnych wad, ale brakuje jej tego czegoś, co sprawi, że pozostanie na długo w pamięci.

To idealny samochód dla osób szukających codziennego transportera dla siebie i rodziny. Takiego, który jest bezpieczny i wygodny, ale przy tym “zwykły”.

Mazda tworzy bardzo rozsądne samochody, o zaawansowanej technologii, ale bez polotu i kontrowersji znanych np. z aut francuskich. Dla jednych będzie to wada, dla innych wielka zaleta.
Poza powyższym, trudno jej jednak cokolwiek zarzucić. Nawet cena, biorąc pod uwagę wielkość, wyposażenie i poziom technologiczny jest akceptowalna.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Nowe Audi A8 D5 w Audi Centrum Gdańsk-02471

Nowe Audi A8 – limuzyna High-Tech w Audi Centrum Gdańsk

Limuzyna przyszłości – czyli nowe A8, trafiła do flagowego, trójmiejskiego salonu marki Audi. Pierwszy egzemplarz, ...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>