poniedziałek , Grudzień 18 2017
Strona główna / Testy i prezentacje / Samochody / Mazda MX-5 RF – frajda przez cały rok!
Mazda MX-5 RF - test Moto3m BMG Goworowski-01887

Mazda MX-5 RF – frajda przez cały rok!

Mazda MX-5 RF - test Moto3m BMG Goworowski-01867Kojarzycie talie kart do gry ze zdjęciami różnych samochodów? Albo legendarne gumy do żucia “Turbo” z obrazkami emocjonujących aut? Głowę daję, że znajdziecie wśród nich takie, które przedstawiać będą Mazdę MX-5. To jeden z tych kultowych samochodów, który na zawsze wpisał się w historię motoryzacji. I to historię całkiem nowoczesną, bo zapoczątkowaną w 1989 roku. Jest to też typowy przykład na to, jak “uczeń przerósł mistrza”. Mały roadster z Japonii, wzorowany był na klasycznych “Brytyjczykach”, ale pod względem popularności, przebił je dziesiątki, jak nie setki razy! Oto najnowsza, IV generacja Mazdy MX-5, tutaj w wersji RF – ze składanym, sztywnym dachem.

“Em iks piątka” to najlepiej sprzedający się roadster w historii. Z tego powodu, Mazda została nawet wyróżniona w Księdze Rekordów Guinessa. Łącznie wyprodukowano już ponad milion egzemplarzy tego samochodu.

Jego historia rozpoczęła się w 1976 roku, kiedy to Bob Hall, dziennikarz gazety Motor Trend i zarazem ekspert od samochodów japońskich, spotkał się z Kenichi Yamamoto i Gai Arai, szefami Research and Development Mazdy. Yamamoto i Gai Arai zapytali Halla, jaki rodzaj samochodu Mazda powinna skonstruować w przyszłości, ten zasugerował stworzenie małego i taniego samochodu, który pozwoliłby poczuć wiatr we włosach.

Projekt został wdrożony w życie w 1982 roku, kiedy Yamamoto został prezesem Mazdy. Prace projektowe trwały do 1989 roku i wtedy oficjalnie zaprezentowano nowy model, podczas wystawy samochodowej w Chicago.

Aktualna, prezentowana tutaj, IV generacja zadebiutowała w 2014 roku. Najpierw w wersji z miękkim dachem, a w 2016 do oferty dołączyła odmiana RF. Skrót ten, oznacza „Retractable Fastback” (samochód z nadwoziem typu fastback i składanym dachem), co można przełożyć na bardziej pospolite określenie Targa. Nowy dach zamyka się i otwiera przyciskiem na konsoli centralnej i jest to możliwe również w czasie jazdy, z prędkością do 10 km/h. Czas całej operacji to zaledwie 13 sekund – jeden z najlepszych wyników wśród aut z otwieranym dachem.

Mazda MX-5 RF - mechanizm dachu

Patrząc na MX-5, nie da się jej pomylić ani z innym modelem, ani producentem. Samochód jest marką sam dla siebie – charakterystyczny i charyzmatyczny, ze stylistyką, którą Mazda nazywa KODO – dusza ruchu.

W przypadku MX-5 to jednak coś innego jest w moim odczuciu najważniejsze. Chodzi o prowadzenie i sposób w jaki ten samochód zachowuje się na drodze. Sportowa Mazda jest w tej dziedzinie absolutnie doskonała.

Silnik w mocniejszej odmianie 2.0 generuje tylko i aż 160 koni mechanicznych mocy. “Tylko”, bo znacznie mocniejsze okazują się nawet rodzinne kombi, ale równocześnie “aż”, bo Mazda waży zaledwie 1040 kilogramów. Do tego dochodzi tylny napęd, w przypadku testowanego egzemplarza – manulana, 6-biegowa skrzynia (automat w tym modelu to bezsensowny wydatek!), doskonałe wyważenie 50:50 i szpera! Efektem tego jest spektakularnie poprawne zachowanie samochodu, a prawdziwa zabawa zaczyna się po wyłączeniu kontroli trakcji. Mazda chętnie zarzuca wówczas tylną osią, a poślizg w banalny sposób daje się regulować sprawnie operując gazem.

Takim zabawom sprzyja również niska pozycja za kierownicą i fotele (tu opcjonalne Recaro) z doskonałym trzymaniem bocznym. Trzeba tylko dodać, że kierowcy powyżej 185 cm wzrostu mogą mieć problem ze zmieszczeniem się w kabinie i ten stan rzeczy pogarsza się z każdym dodatkowym centymetrem wzrostu…

Mazda MX-5 RF dostępna jest od 100 900 zł w przypadku wersji 1.5 131 KM i od 107 900 zł za podstawowy model 2.0 160 KM. Samochód zamawiać można w jednej z trzech wersji wyposażenia: SkyENERGY, SkyPASSION i SkyFREEDOM oraz w 7 wariantach kolorystycznych: lakierze trójwarstwowym Machine Gray i Soul Red, metalicznych Jet Black, Blue Reflex, Ceramic Metallic I Crystal White oraz bazowym Arctic White.

Tabela danych technicznych

Tabela danych technicznych

NAPĘD
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – benz./1998/R4/16
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 160/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 210/4000
Skrzynia biegów/napęd – man.6/tylny

OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 7.4
Prędkość maksymalna (km/h) – 215

WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 3915/1735/1236
Masa własna/ładowność (kg) – 1045/250

Cena – od 107 900 zł (testowany od 123 900 zł)

Naszym zdaniem

Mazda MX-5 RF - test Moto3m BMG Goworowski-01914Mazda MX-5 to doskonały “trzeci” samochód w rodzinie. Zabawka do letnich wojaży, albo zabaw na torze wyścigowym. W odmianie RF przeistacza się w “drugi” samochód w rodzinie, którego uzupełnieniem może być jakiś bardziej pojemny model.

Dzięki sztywnemu dachowi zyskuje miano samochodu całorocznego, który od biedy służyć może na co dzień oferując przyzwoity komfort jazdy, dobre osiągi i zadowalające spalanie (ok. 7-8 litrów na 100 km).

Najwięcej swoich zalet ujawnia jednak podczas zabawy. Wystarczy chwilę pojeździć tym samochodem po zakrętach, by zapomnieć o ciasnej kabinie, miejscami tandetnych plastikach i symbolicznym bagażniku o pojemności 130 litrów.

MX-5 ma sprawiać radość z jazdy i jest w tym piekielnie dobra!

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Mercedes-Benz Witman zebrał jedzenie dla psów ze schroniska Promyk w Gdańsku-03125

[Wideo] Mercedes-Benz Witman przekazał ponad 250 kg karmy od swoich klientów na rzecz schroniska “Promyk”

Świąteczny okres, to czas dobrych uczynków. Według tej niepisanej zasady postąpił również gdański dealer marki ...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>