Strona główna / Testy i prezentacje / Samochody / [Moto3m TV] Nowa KIA Rio jako pojazd egzaminacyjny w PORD’zie
KIA Rio 1.2 L - nowy samochód egzaminacyjny PORD od JD Kulej-1400787

[Moto3m TV] Nowa KIA Rio jako pojazd egzaminacyjny w PORD’zie

Sprzęgło, elementy zawieszenia, mechanizm zmiany biegów i… zderzaki. To prawdopodobnie elementy samochodu najbardziej narażone na uszkodzenia podczas nauki jazdy i egzaminu na prawo jazdy. Kandydaci na kierowców nie oszczędzają „elek”, więc samochody te muszę cechować się naprawdę solidną budową. Wszystko wskazuje na to, że od tego roku w Pomorskim Ośrodku Ruchu Drogowego, tę funkcję pełnić będą nowe auta, które zastąpią dotychczasowe Toyoty Yaris. Trójmiejskie ulice zalane zostaną koreańskimi KIA Rio z charakterystyczną „L” na dachu.  

Kia Rio nowym samochodem egzaminacyjnym PORD-1400668Przetarg wkrótce zostanie rozstrzygnięty, ale już niemal pewne wydaje się zwycięstwo dealera KIA JD Kulej z Sopotu, który zaoferował najlepsze warunki finansowe i gwarancyjne. Sprawdziliśmy więc, jak KIA Rio sprawdzi się w roli pojazdu egzaminacyjnego.

Rio – zaliczane do samochodów segmentu B – to drugi najlepiej sprzedający się na świecie model marki Kia. Tylko w 2016 roku do klientów trafiło blisko 450 000 egzemplarzy tego auta, co stanowiło 15% całkowitej sprzedaży. W tym roku na rynku zadebiutowała jego najnowsza IV generacja. Z jednej strony to duży atut, z drugiej – jeśli pojawią się tak zwane „choroby wieku dziecięcego” – dotkną one właśnie egzemplarze z pierwszej serii produkcyjnej. Pewne jest, że to właśnie samochody egzaminacyjne będą jednymi z pierwszych wydanych u dealera samochodów.

KIA Rio 1.2 L - nowy samochód egzaminacyjny PORD od JD Kulej-1400832

W Polsce Kia Rio również cieszy się ogromnym powodzeniem. Rekordowe pod względem sprzedaży okazały się lata 2015-2016. Dwa lata temu z salonów wyjechało 3398 egzemplarzy Rio. Ubiegły rok zakończył się wynikiem o 4 sztuki lepszym. Plan na 2017 rok zakłada, że z salonów wyjedzie 3700 egzemplarzy nowego Rio. Bardzo duża popularność tego modelu sprawia, że ma on aż 16-procentowy udział w ogólnej sprzedaży Kia w Polsce i zaraz za Sportage i cee’dem zajmuje trzecie miejsce w rankingu najchętniej kupowanych samochodów koreańskiej marki.

Rio jest nieznacznie większe od Toyoty Yaris, ale wydaje się samochodem bardziej dojrzałym. Kabina jest przestronna, bardziej nowoczesna i co może być niespodzianką, subiektywnie wydaje się lepiej wykończona.

W konstrukcji nadwozia nowego Rio w znacznej części wykorzystano zaawansowaną stal o wysokiej wytrzymałości (AHSS). Szerokie zastosowanie AHSS w nadwoziu Rio jest częścią planu, który zakłada osiągnięcie 5-procentowej redukcji średniej masy własnej nowych modeli Kia w 2020 roku w porównaniu do 2014 roku. W porównaniu z modelem trzeciej generacji, którego nadwozie było wykonane ze stali AHSS w 33%, nadwozie nowej Kia Rio jest skonstruowane w 51% z jednocześnie mocnej i lekkiej stali AHSS.

KIA Rio 1.2 L - nowy samochód egzaminacyjny PORD od JD Kulej-1400775

Obsługa samochodu jest zdecydowanie intuicyjna. Jedną niespodzianką może być próba odpalenia silnika bez wciśnięcia pedału sprzęgła, która w takiej sytuacji się nie uda. To miły ukłon w stosunku do kierowców, którym zdarza się przekręcać kluczyk w stacyjce „na biegu”. Odpada więc prawdopodobieństwo popełnienia takiego błędu podczas egzaminu.

Silnik w testowanym egzemplarzu to benzynowa jednostka 1.25 litra o mocy 84 KM. Prostej konstrukcji silnik nie posiada turbodoładowania i stosunkowo łatwo może być przystosowany do zasilania LPG, co pewnie ucieszy szkoły jazdy, szukające oszczędności.

KIA Rio 1.2 L - nowy samochód egzaminacyjny PORD od JD Kulej-1400810

Prowadzenie samochodu jest komfortowe, a podczas szybkiej jazdy można ufać, że KIA podążać będzie tam, gdzie chce tego kierowca. Układ kierownicy pracuje precyzyjnie i pozwala dobrze wyczuć co dzieje się z kołami. Szczególną uwagę konstruktorzy nowego Rio poświęcili wyciszeniu kabiny od szumu powietrza opływającego nadwozie oraz hałasu pochodzącego od silnika i opon. Nowe materiały wygłuszające zastosowano w desce rozdzielczej, dzięki czemu zauważalnie zmniejszył się hałas w przedniej części nadwozia. Sztywniejsza rama pomocnicza przedniego zawieszenia przekłada się na mniejsze wibracje we wnętrzu podczas jazdy drogami o gorszej nawierzchni.

Podstawowy pakiet wyposażeniowy „M”, który zaoferowany został PORD’owi posiada w seryjnym wyposażeniu między innymi:

  • KIA Rio 1.2 L - nowy samochód egzaminacyjny PORD od JD Kulej-14007716 poduszek powietrznych,
  • pakiet systemów bezpieczeństwa z ESC, systemem kontroli hamowania w zakrętach oraz systemem stabilizacji toru jazdy podczas hamowania,
  • manualną klimatyzację,
  • radio CD/MP3 z 4 głośnikami i zestawem głośnomówiącym Bluetooth do telefonu oraz złączami USB i AUX,
  • elektrycznie sterowane szyby w drzwiach przednich,
  • elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka,
  • centralny zamek z alarmem.

Nowe Rio jest standardowo wyposażone w Vehicle Stability Management (VSM) z systemem elektronicznej kontroli stabilności (ESC). VSM zapewnia Rio stabilność zarówno podczas hamowania, jak i pokonywania zakrętów. System wykrywa utratę przyczepności i dzięki ESC pomaga kierowcy utrzymać właściwy tor jazdy.

Nowa Kia Rio oferowana jest z unikalną 7-letnią gwarancją (lub 150 000 km) w standardzie.

Tabela danych technicznych

Tabela danych technicznych

NAPĘD
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – benz./1248/R4/16
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 84/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 122/4000
Skrzynia biegów/napęd – man. 5/przedni

OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 12.9
Prędkość maksymalna (km/h) -170

WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4065/1725/1450
Masa własna/ładowność (kg) – 1035/525

Cena – 47 990 zł (testowany egzemplarz „L”: 52 990 zł)

KIA Rio 1.2 L - nowy samochód egzaminacyjny PORD od JD Kulej-1400835

Naszym zdaniem

KIA Rio to prostej budowy pojazd skonstruowany bez zbędnych „bajerów”. Taki samochód w swojej najczystszej, aczkolwiek nowoczesnej postaci. Wnętrze oferuje dużo przestrzeni jak na pojazd z segmentu B, przyzwoity komfort jazdy i dobre seryjne wyposażenie.

Konstrukcja samochodu wydaje się dopracowana i wydaje się, że nawet intensywna eksploatacja nie powinna być dla niej problemem. Jak będzie w praktyce, pokaże czas. Jeśli jednak Rio sprawdzi się w roli do jakiej wybrał ją PORD, będzie to jeden z najlepszych testów, jakie można sobie wyobrazić, który z całą pewnością szybko obnaży słabe strony tego Koreańczyka.

Samochód udostępniony przez KIA JD Kulej.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Fot. Roman Nowak

Podsumowanie IV rundy RCP x Autodrom Pomorze

W 4 Rundzie RCP x Autodrom Pomorze Time Attack, organizowanej przez firmę RCP Exhausts oraz ...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>