Strona główna / Strefa serwisowa / Porady / Nie tylko amortyzatory, czyli co może się zepsuć w zawieszeniu?
Konserwacja podwozia (31)

Nie tylko amortyzatory, czyli co może się zepsuć w zawieszeniu?

Zużyte wahacze, amortyzatory, uszkodzenia łożysk, korozja – to zdaniem mechaników najczęstsze problemy z zawieszeniem w samochodach jeżdżących po polskich drogach. Ryzyko uszkodzenia zawieszenia zwiększa się w miesiącach zimowych, dlatego warto skontrolować auto na początku nowego sezonu. Modele japońskich i niemieckich marek najlepsze w zestawieniu.

Mocne 4,1 na 6 – tak polscy mechanicy oceniają przeciętny stan zawieszenia samochodów jeżdżących po polskich drogach. Wynik opracowany został na podstawie „Rankingu awaryjności samochodów według polskich mechaników” przygotowanego przez markę ProfiAuto. Najsłabsze oceny dostały francuskie samochody – Renault Mégane III okazał się najgorszy w ogólnym rankingu. Najlepsze noty uzyskały modele japońskie – Toyota Yaris II była najlepsza, zaraz za nią uplasowała się Toyota Yaris III, a trzecie miejsce zajęła Honda Civic VIII.

Na podstawie rankingu można stwierdzić, że najlepsze zawieszenie mają samochody japońskich koncernów. W pierwszej dziesiątce z najlepszymi wynikami aż połowa to auta z kraju kwitnącej wiśni. Co ciekawe są wśród nich zarówno modele z grupy cenowej od około 20 do 30 tysięcy złotych, jak i te ze średniej półki, czyli w przedziale cenowym od 10 do 20 tysięcy złotych. Z kolei wśród pojazdów z najsłabiej ocenianym zawieszeniem połowę stanowią samochody francuskie, wśród których są też reprezentanci najwyższej badanej półki cenowej z  przedziału od 20 do 30 tysięcy złotych.

Na kondycję zawieszenia wpływa wiele czynników, od warunków klimatycznych po indywidualny styl jazdy kierowcy. Wiadomo też, że są samochody, które fabrycznie mają trwalsze zawieszenie i takie, z którymi częściej niż zwykle trzeba będzie jeździć do warsztatu. Zima już na dobre za nami – warto sprawdzić, jak trudne warunki drogowe wpłynęły na stan układu zawieszenia czy układu kierowniczego i rozpocząć nowy sezon sprawnym i bezpiecznym samochodem – mówi Łukasz Kopiec, dyrektor ds. marketingu ProfiAuto.

Śliskie i dziurawe drogi, nieostrożna jazda oraz większe prawdopodobieństwo uszkodzenia

Ujemne temperatury i obfite opady śniegu odbiły się podczas ostatnich miesięcy na stanie dróg. Ten z kolei mógł przełożyć się bezpośrednio na kondycję zawieszenia w naszych samochodach. Jak zauważyli specjaliści, zima to czas kiedy częściej występują problemy z amortyzatorami czy wahaczami, które zostały uszkodzone wskutek wjechania w dziurę czy na niewidoczny, zasypany śniegiem krawężnik. Takie usterki mogą przez jakiś czas być nieodczuwalne dla kierowców, szczególnie kiedy warunki na drogach nie należą do łatwych. Jazda ze zużytymi amortyzatorami czy wahaczami może odbić się negatywnie także na innych częściach układu zawieszenia i powodować dalsze usterki. Zima to także trudny okres dla układu kierowniczego. Skręcanie kołami po dziurawych drogach i zmarzniętej brei odbija się na drążkach kierowniczych i ich końcówkach. Z kolei nadmierna wilgoć i sól na drogach mogą wpływać na korozję zawieszenia.

Stan zawieszenia w poszczególnych grupach cenowych

Wśród samochodów o wartości do około 10 tysięcy złotych mechanicy najwyższą ocenę (4,5) wystawili Audi A3 8L. W tym modelu stwierdzono najmniej awarii, a – jeśli występowały – to były to głównie problemy z pojedynczymi elementami zawieszenia. Najniższą notę (3,5) w tym przedziale cenowym uzyskał Volkswagen Passat B5,w którym najczęściej stwierdzano znaczne luzy w zawieszeniu i awarie łożysk kół.

W przedziale od około 10 do 20 tysięcy złotych najlepiej wypadła Toyota Yaris II (4,9), która uzyskała jednocześnie najwyższą ocenę zawieszenia w całym rankingu. W tym modelu mechanicy nie stwierdzali praktycznie żadnych usterek. Najgorsze w omawianej grupie cenowej okazało się Audi A4 (B6 i B7) (3,7). Jego zawieszenie zostało ocenione jako słabe zarówno przez specjalistów, jak i kierowców narzekających na konieczność częstych wizyt w warsztacie w celu usunięcia różnego rodzaju problemów.

Bardzo ciekawie prezentuje się grupa cenowa od około 20 do około 30 tysięcy złotych. Tutaj najlepszy wynik (4,8), podobnie jak w grupie drugiej, zajęła Toyota Yaris, tyle że nowszy model – Yaris III. Wysoka ocena nie oznacza jednak, że zawieszenie samochodu jest bezawaryjne. Wśród problemów występujących z tym modelem mechanicy wymieniali np. uszkodzenia łożysk czy pękające sprężyny. Wielkim przegranym zestawienia w tej grupie jest Renault Mégane III (3,5), który jednocześnie jest modelem z najgorzej ocenionym zawieszeniem w całym „Rankingu awaryjności samochodów według polskich mechaników”.

mat. prasowe
mat. prasowe

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Zima Renault Clio Moto3m-110531

Zimowe triki dla każdego kierowcy – o tym lepiej pamiętać

Dla wielu kierowców zima stanowi nie lada wyzwanie. Zamarznięte szyby, problemy z odpalaniem i trudne ...

Jeden komentarz

  1. Wszystko, amory, końcówki drążków, ważne aby nie pchać tanich zamienników. Cały czas biorę z delfi i nie musze przynajmniej wymieniać tak często

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>