poniedziałek , Październik 22 2018
Strona główna / Wiadomości / Spotkania/zloty/eventy / Porsche Driving Experience z Porsche Centrum Sopot na Silesia Ring’u – emocje do potęgi
Porsche Driving Experience 13-14 maja 2018 z Porsche Centrum Sopot-1782

Porsche Driving Experience z Porsche Centrum Sopot na Silesia Ring’u – emocje do potęgi

Porsche Driving Experience 13-14 maja 2018 z Porsche Centrum Sopot-1792Dwa razy w roku, Porsche Centrum Sopot oferuje swoim klientom i miłośnikom marki, niezwykłą przygodę. Emocjonujący dzień spędzony na torze Silesia Ring w Kamieniu Śląskim i całodniowe zabawy za kierownicą wszystkich modeli marki w różnych wersjach to gwarancja niezapomnianych wrażeń i najlepsza z możliwych pomocy w wyborze odpowiedniego dla siebie Porsche. Dzięki uprzejmości sopockiego dealera, w połowie maja tego roku, mieliśmy okazję i przyjemność doznać “driving experience” w formule “Porsche on Track”.

Trzy formuły szkolenia

Wariant podstawowy to właśnie Porsche On Track – adresowany do osób, które chcą poznać produkt, przetestować i poznać gamę samochodów Porsche na torze. Szkolenie trwa od godziny 8 rano do 16. Koszt uczestnictwa od osoby to 1000 euro netto.

Bardziej rozbudowanym programem jest Porsche Sport Driving School Warm Up. Certyfikowane szkolenie wraz z treningiem to I etap przygotowujący do prawdziwie wyścigowej jazdy. Trwa ono cały dzień, a koszt uczestnictwa wynosi 1500 euro netto od osoby.

Dla jeszcze bardziej wymagających stworzono Porsche Sport Driving School Precision. Trwa ono 2 dni i również jest certyfikowane. Ta formuła adresowana jest dla klientów, którzy ukończyli I etap szkolenia lub akademie na tym poziomie, bądź dla tych którzy czują się bardzo pewnie za kierownicą. Koszt uczestnictwa to 2500 euro netto od osoby.

“Porsche on Track” edycja 2018 z Porsche Centrum Sopot

Podstawowa formuła tegorocznego Porsche Driving Experience zaczyna się po południu, dzień przed jazdami na torze, w luksusowym hotelu Monopol w samym centrum Katowic. To tutaj poznają się uczestnicy, wspólnie zjedzą kolację i spędzą noc przed emocjonującym dniem na torze.

Porsche Driving Experience 13-14 maja 2018 z Porsche Centrum Sopot-1780

Przed godziną 7:00, zanim śląska metropolia stanie w porannych korkach, ruszamy na tor Silesia Ring w Kamieniu Śląskim. Część jedzie własnymi samochodami, część podstawionymi przez Porsche busami (marki VW). Trasa licząca niespełna 90 kilometrów zajmuje około godziny. Dojazd na tor jest dogodny dzięki położeniu blisko autostrady A4.

Silesia Ring w Kamieniu Śląskim

Jest to jeden z najnowocześniejszych w Polsce torów i jeden z zaledwie 7 na całym świecie, który uzyskał status “Porsche Experience Center”. Pozostałe to Le Mans, Silverstone, Lipsk, Atlanta, Los Angeles i Szanghaj.

Silesia Ring to profesjonalny tor wyścigowy, który posiada 7 różnych konfiguracji. Główna nitka liczy 3,6 kilometra. Minimalna szerokość toru to 12 metrów, a najdłuższa prosta ma aż 730 metrów. Podczas “Porsche On Track” wykorzystywany jest krótszy odcinek głównego toru. Na najdłuższej prostej odbywają się ćwiczenia z zakresu “procedury startu” oraz slalom na czas. Ponadto w użyciu jest płyta poślizgowa oraz stworzony specjalnie na potrzeby Porsche mały tor przeszkód do testów “off-road’owych”.

Kadra instruktorów

Kadra instruktorska podczas Porsche Driving Experience to doświadczeni kierowcy, mocno związani z motorsportem:
Janusz Dudek – Lider Kadry Instruktorów Porsche Polska, licencjonowany trener z 13-letnim doświadczeniem, posiada certyfikat trenera międzynarodowego.
Maciej Bocheński – Kierowca wyścigowy i rajdowy, uczestnik Mistrzostw Polski, licencjonowany instruktor jazdy sportowej i driftingu.
Michał Kościuszko – kierowca rajdowy, uczestnik Rajdowych Mistrzostw Świata, Wicemistrz Świata Junior WRC.
Jan Niesiołowski – Instruktor Techniki Jazdy w Polsce od 2003 roku, licencjonowany zawodnik rajdowy, Wicemistrz Polski.

Porsche Driving Experience -on Track- na Silesia Ring z Porsche Centrum Sopot-113211

Samochody

Kiedy rano przybywa na tor Silesia Ring, oczom ukazuje się wspaniały widok pełnej gamy modelowej Porsche. Nie tylko rodziny 5 modeli: 718, 911, Macan, Cayenne oraz Panamera. Są tu niemal wszystkie odmiany poszczególnych modeli. W maju tego roku “maskotkami” była dwa najnowsze i topowe modele 911-tek: GT3 i GT3 RS.

Niespodzianką była również obecność Panamery w odmianie Executive – czyli wersja adresowana do tych, którzy podróżują na tylnej kanapie.

Rodzina 718 obejmowała modele Boxster i Cayman w wersjach bazowych, S oraz GTS.

Porsche Driving Experience 13-14 maja 2018 z Porsche Centrum Sopot-1791

Wśród 911-tek uwagę przykuwała nowa odmiana Carrera T. Jej purystyczny charakter objawia się tym, że napęd trafia tu tylko na tylną oś, całość jest odciążona o 20 kilogramów w stosunku do zwykłej Carrery, nie ma tylnej kanapy, jest mniej wygłuszeń i wzorem GT3 zamiast klamek zastosowano… materiałowe paski do zwalniania zamka. 3-litrowy bokser dostarcza 370 konie mechanicznych precyzyjnie dawkowanej mocy.

Przebieg szkolenia

Impreza rozpoczyna się od brifingu w sali konferencyjnej. Poza standardowym wyjaśnieniem zasad i reguł jazdy po torze, instruktorzy prowadzą niezwykle cenny i wartościowy wykład, który nie tylko opowiada historię i filozofię Porsche, ale dostarcza również wiedzy na temat zasad fizyki, które rządzą jazdą samochodem, tłumaczą zasady działania systemów bezpieczeństwa, nie tylko elektronicznych, ale także tych mechanicznych.

Porsche Driving Experience 13-14 maja 2018 z Porsche Centrum Sopot-1775

Na koniec dzielimy się na kilkuosobowe grupy i chwilę po godzinie 10 zaczynamy zabawę. Mam to szczęście, że trafiam do grupy pod wodzą Michała Kościuszki – utalentowanego kierowcy i świetnego instruktora, który doskonale potrafi wytłumaczyć posługiwanie się samochodem.

W pierwszej kolejności trafiamy na główną nitkę toru. Zadania poprzedzone zostają dokładnym instruktarzem:
Jedziemy w kolumnie, zachowując bezpieczną odległość pomiędzy samochodami. Tempo wyznaczam ja, w pierwszym samochodzie – podkreśla MichałNie wolno się wyprzedzać, ani wyłączać kontroli trakcji. 

Wyjeżdżamy z boksów, wpadamy na tor… i już zostajemy lekko z tyłu. Myli się ten, kto myśli, że instruktorzy hamują uczestników. Wprost przeciwnie! Michał narzuca dobre tempo i naprawdę czuć, że jeździmy po torze. W najszybszych partiach toru prędkości dochodzą do 160-170 km/h. Niektóry zakręty pokonuje się z “3-cyfrową” prędkością.

Jeśli opony piszczą, to znaczy, że kończy się przyczepność – słyszymy w radiu. To znak, że jedziemy już naprawdę ostro i to nie są przelewki.

W samochodzie siedzę z Mikołajem, którego poznałem kilkanaście minut wcześniej. W pary dobieramy się sami, grupy liczą około 10-12  osób. Zmieniamy się w boksach co 3 okrążenia. Podczas tego zadania mamy okazję przejechać się kilkoma modelami, w tym Macanem, Panamerą S i moim faworytem – 718 Cayman GTS.

Porsche Driving Experience -on Track- na Silesia Ring z Porsche Centrum Sopot-1834

Kolejne zadania to próba sprawnościowa na czas i test procedury startu. Ta pierwsza odbywa się za kierownicą Boxster’a i polega na jak najszybszym pokonaniu slalomu, zawrócenia “na raz” w dość ciasnym miejscu, ponownym pokonaniu slalomu i wyhamowaniu w “bramce” startowej.

Udaje mi się osiągnąć drugi najlepszy czas, 25,9 sekundy. W ostatniej fazie wyhamowuje 718-tkę centymetry przed linią. Z dużą dozą niepewności czy “nie przestrzeliłem” patrze na Michała, który z promiennym uśmiechem pokazuje “OK”. Ufff…

Teraz druga część tego zadania.

Zasada procedury startu jest prosta. Lewa noga wciska hamulec, a prawa gaz. Kiedy puścisz hamulec samochód wykorzystując pełną moc i przyczepność wyrwie do przodu. Nic nie robisz, nie odpuszczasz gazu – samochód zrobi wszystko sam. Na końcu, przy linii wyznaczonej pachołkami hamujesz. Kopiesz w pedał z całych sił! – tłumaczy Janusz Dudek, który prowadzi tę część.

Próbuję! Dźwięk GT3 na którym odbywa się próba jest niesamowity. Szerokie, świeżo założone opony natychmiast chwytają trakcję i 911’tka wyrywa do przodu. Na końcu odcinka prędkość dochodzi do 180 km/h i “pełen but”. Pasy trzymają mnie w fotelu, ale czuć jak policzki i cała reszta ciała chce wciąż “lecieć” do przodu. Zadanie wykonuje się dwukrotnie.

Kolejne części szkolenia są już mniej ekstremalne, ale wciąż ekscytujące.

Płyta poślizgowa to test i nauka działania systemu ABS oraz gwałtownego ominięcia przeszkody. Na mini torze off-road’owym testujemy możliwości przechyłu nadwozia, podjazdu i zjazdu oraz poprzecznych garbów za kierownicą Macan’a i Cayenne.

Nie jest tajemnicą, że tor przygotowano stricte pod te samochody, więc nie ma ryzyka, że prześwitu, albo zwisu zabraknie – mimo to możliwości samochodów robią wrażenie. Dobrze mieć świadomość, że tak drogie i zaawansowane samochody poradzą sobie w takich warunkach.

Po przerwie na lunch, wracamy jeszcze raz na główną nitkę toru, tym razem z inną partią samochodów. Po tych jazdach czeka nas jeszcze ostatnia atrakcja – taxi driving.

Porsche Driving Experience -on Track- na Silesia Ring z Porsche Centrum Sopot-1919

Krótko mówiąc to wybitnie efektowny przejazd w roli pasażera, z instruktorami za kierownicą. W drodze losowania szczęśliwcy trafiają na prawy fotel 911’tek, w tym GT3. Jeszcze bardziej szczęśliwi siadają w Panamerze Sport Turismo eHybrid. To co robi z tym samochodem Jan Niesiołowski można opisać krótko – WOW! Wielkie, luksusowe kombi bez problemu nadąża za zwinnymi 911-tkami, a wrażenia z jazdy bokiem na długo pozostają w pamięci.

Czy warto? 

Porsche Driving Experience -on Track- na Silesia Ring z Porsche Centrum Sopot-1820Z ręką na sercu – tak. Świetna zabawa, niezwykłe doświadczenie i bardzo dużo cennej wiedzy. Nie tylko produktowej, ale przede wszystkim życiowej – takiej, która przyda się za kierownicą – nie ważne jakiego samochodu.

Torowe testy Porsche dają tez doskonały obraz tego ile pasji i perfekcji jest w tych samochodach. Każdy jest inny, ale wszystkie tak samo fascynujące.

Który bym wybrał?

Ogromne wrażenie zrobił na mnie Cayman GTS – prowadzi się perfekcyjnie i w niezwykle jasny sposób komunikuje się ze swoim kierowca, przekazując mu informacje ile jeszcze przyczepności pozostało.

Moment za kierownicą 911’tki w wersji GT3 uzmysławia czym jest samochód przeznaczony na tor. Wiem, że podróż z Gdańska do Kamienia Śląskiego za jego kierownicą nie byłby fajny. Komfort jazdy istnieje tam tylko w podstawowym zakresie, ale jego możliwości podczas jazd z z dużymi prędkościami i na zakrętach niepozostawianą złudzeń – to świat motoryzacyjnej perfekcji.

Porsche Driving Experience -on Track- na Silesia Ring z Porsche Centrum Sopot-1906

Od siebie dodam jeszcze coś na temat ceny. 1000 € to dużo jak za 2 dni, ale tylko pozornie. Nocleg w eleganckim hotelu, wytworna kolacja, możliwość jazdy całą gamą samochodów Porsche na granicy ich możliwości przez kilka godzin. Cena wydaje się rozsądna. A jeśli uwzględni się, ze samochody codziennie dostają nowy komplet opon Michelin oraz to, że na “zapleczu” toru czeka 900 kompletów nowych opon z których każda kosztuje co najmniej kilkaset złotych, łatwo zrozumieć, że Porsche prawdopodobnie dopłaca do obecności każdego z nas na tym szkoleniu.

Moja ocena: 10/10.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Złoty Klucz Jakości dla Renault Zdunek-02438

Renault Zdunek nagrodzone Złotym Kluczem Jakości 2018

Trójmiejski koncesjoner marki Renault, firma PUH Zdunek, posiadająca salony i serwisy w Gdyni, Gdańsku oraz ...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>