Oddaliśmy do ruchu kolejne dwa odcinki drogi ekspresowej S7 na granicy województw warmińsko-mazurskiego i pomorskiego – głosi komunikat GDDKiA. 40-kilometrowy odcinek, od Koszwał do Elbląga, pozwoli skrócić czas przejazdu i poprawi bezpieczeństwo ruchu. Tym samym kierowcy mają już do dyspozycji ponad 203 km z ok. 333 km S7 pomiędzy Gdańskiem i Warszawą. Wiosną przyszłego roku rozpoczną się prace w terenie na kolejnych blisko 73 km trasy a w przygotowaniu jest pond 57-kilometrowy odcinek od Płońska do obwodnicy Warszawy.
Budowę 40-kilometrowego fragmentu S7 podzielono na dwa odcinki realizacyjne: od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego (wykonawca Metrostav) i Nowego Dworu Gdańskiego do Elbląga (Budimex). Prace ruszyły w październiku 2015 r. Nowa droga ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Włączenie do ruchu umożliwiają cztery węzły: Cedry Małe, Dworek, Żuławy Wschód i Elbląg Zachód.
Do tego wyremontowano nawierzchnię dwujezdniowego fragmentu „starej” DK7 w okolicy istniejącego węzła Nowy Dwór Gdański. Zbudowano także nowe mosty, na Wiśle w Kiezmarku (prawie 930 m długości) oraz na Nogacie (blisko 600 m). Dotychczasowy most przez Wisłę pozostanie do obsługi ruchu lokalnego: pojazdów okolicznych mieszkańców, maszyn rolniczych, rowerzystów i pieszych.
Oddany odcinek S7 połączył istniejące fragmenty tej trasy, południową obwodnicę Gdańska i obwodnicę Elbląga. Umożliwi szybki, bezpieczny i komfortowy przejazd z Gdańska w kierunku Elbląga i dalej Warszawy. Wiosną przyszłego roku ruszą prace przy budowie kolejnych 73 km S7, od granicy z woj. warmińsko-mazurskim do obw. Płońska. Dla odcinka Płońsk – Czosnów opracowywana jest koncepcja programowa, a wiosną przyszłego roku ogłoszony zostanie przetarg na realizację inwestycji (ten odcinek ma zapewnione finansowanie).
Projektanci pracują także nad koncepcją programową dla odcinka Czosnów – Kiełpin, a na dalszy fragment trasy łączący się z obwodnicą Warszawy toczy się przetarg na opracowanie dokumentacji. S7 od Czosnowa do Warszawy jest obecnie poza limitem 135 mld zł przewidzianych na realizację zadań z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23. Przy zapewnieniu finansowania wylot z Warszawy w kierunku Gdańska mógłby zostać oddany do ruchu w drugiej połowie 2024 roku. Tym samym z Gdańska do Rabki Zdroju przejechalibyśmy drogą ekspresową i autostradą z wyjątkiem dwujezdniowego odcinka od Krakowa do Myślenic.
S7 Gdańsk – Warszawa – GDDKiA
1. Gdańsk Południe – Żuławy Zachód
długość: 17,9 km, oddany czerwiec 2012
2. Koszwały – Nowy Dwór Gdański
długość: 20,5 km, oddany 31.10.2018
3. Nowy Dwór Gdański – Kazimierzowo
długość: 19,1 km, oddany 31.10.2018
4. obwodnica Elbląga
długość: 4,2 km, oddana lipiec 2007
5. Elbląg Południe – Pasłęk Północ
długość: 17,7 km, oddany lipiec 2011
6. Pasłęk Północ – Miłomłyn Północ
długość: 33,3 km, oddany sierpień 2012
7. obwodnica Miłomłyna i Miłomłyn – Ostróda Północ
długość: 9,1 km, oddany grudzień 2016
8. Ostróda Północ – Ostróda Południe
długość: 9,7 km, oddany grudzień 2017
9. Ostróda Południe – Olsztynek
długość: 20 km, oddany grudzień 2017
10. Olsztynek – Nidzica
długość: 25,3 km, oddany listopad 2012
11. Nidzica – Napierki
długość: 22 km, oddany czerwiec 2017
12. Napierki – Mława
długość: 14 km, planowane oddanie kwiecień 2021
13. Mława – Strzegowo
długość: 21,5 km, planowane oddanie kwiecień 2021
14. Strzegowo – Pieńki
długość: 23,4 km, planowane oddanie maj 2021
15. Pieńki – Płońsk
długość: 13,8 km, planowane oddanie maj 2021
16. obwodnica Płońska
długość: 4,7 km, oddana czerwiec 2009
17. Płońsk – Czosnów
długość: 35 km, planowane oddanie II kw. 2023
18. Czosnów – Kiełpin
długość: 9,2 km, planowane oddanie II kw. 2024
19. Kiełpin – Warszawa
długość: 12,9 km, planowane oddanie III kw. 2024