Strona główna / Testy i prezentacje / Samochody / [Wideo] Porsche Panamera 4S – bliska perfekcji
Porsche Panamera 4S - test Porsche Centrum Sopot-1400576

[Wideo] Porsche Panamera 4S – bliska perfekcji

Porsche Panamera 4S - test Porsche Centrum Sopot-1400477Koncepcja limuzyny w wersji coupe została przedstawiona przez Porsche już w latach 80-tych jako model 989, będący 4-drzwiową odmianą 911-tki. Seryjna “limuzyna” od Porsche na rynku pojawiła się dopiero w 2009 roku. Wstępne projekty Panamery – od nazwy legendarnego wyścigu La Carrera Panamericana – znane były już w 2002 roku, kiedy ujawniono wstępne założenia tego modelu. Porsche jednak tak starannie podeszło do jego projektowania… że spóźniło się z premierą kilka lat i w rezultacie zostało wyprzedzone przez Mercedesa i konkurencyjny model CLS. W przypadku II generacji Panamery, to Porsche jest pierwsze i to konkurenci musza mu teraz dorównać. 

Założenia 4-drzwiowych coupe są tylko pozornie proste. Trudno bowiem połączyć dwie skrajne, a momentami sprzeczne ze sobą cechy. Taki samochód musi być szybki, dobrze się prowadzić, ale zarazem oferować przestrzeń i komfort.

Porsche Panamera 4S - test Porsche Centrum Sopot-1400473

Prowadzenie samochodu zabija przede wszystkim masa i wysokość nadwozia. To właśnie te czynniki leżały u podstaw nowego projektu Panamery. Twórcy tego modelu, w najnowszej generacji zastosowali więc lekkie materiały do jego budowy. Pokrywa silnika i bagażnika, dach oraz błotniki – wykonane są z aluminium. Myli się jednak ten, kto myśli, że dzięki temu nowa Panamera jest lżejsza od poprzedniczki. Najnowsza generacja przytyła o blisko 100 kilogramów w bezpośrednim porównaniu z poprzednią wersją i waży 1870 kilogramów.

Kluczowe zmiany

Samochód został przeprojektowany aż do ostatniego szczegółu. Przekonstruowano silniki i skrzynie biegów, udoskonalono podwozie, a koncepcję obsługi i prezentacji informacji zdefiniowano na nowo. Niektóre ze zmian, jak np. silnika, są bardzo istotne. Testowany model 4S nie jest już napędzany przez silnik 4.8 litra o 8 cylindrach w widlastym układzie. Teraz 4S ma silnik 2.9 l w układzie V6 z turbodoładowaniem. Jednostka osiąga moc 440 KM (czyli o 20 KM więcej niż w poprzedniku) przy 5650 obr./min. W przedziale od 1750 do 5500 obr./min nowa 6-cylindrowa jednostka dostarcza do kół obu osi napędowych 550 Nm (o 30 Nm więcej niż w poprzedniku). Panamera 4S przyspiesza od 0 do „setki” w czasie 4,4 s (4,2 s z pakietem Sport Chrono), a maksymalnie rozpędza się do 289 km/h. Realne zużycie paliwa oscyluje w okolicach 12 litrów na 100 km. 4S ma bezpośredni wtrysk ze wtryskiwaczami umiejscowionymi w komorze spalania. Taka pozycja wtryskiwacza zapewnia optymalne spalanie, maksymalną efektywność i bardzo dobrą reakcję na gaz. Turbosprężarki zostały tu umieszczone centralnie pomiędzy głowicami cylindrów. Taka konstrukcja przynosi szereg korzyści: jednostki są bardziej kompaktowe i można je niżej zamontować. To ma z kolei pozytywny wpływ na położenie środka ciężkości pojazdu. Krótsza odległość pomiędzy turbosprężarkami a komorami spalania owocuje spontaniczną reakcją na wciśnięcie pedału gazu.

Szybkość reakcji silnika można dodatkowo wzmocnić za pomocą opcjonalnego obrotowego przełącznika trybów jazdy. Mode Switch służy do aktywacji jednego z czterech trybów jazdy (Normal, Sport, Sport Plus lub Individual). Pośrodku zlokalizowano przycisk Sport Response, który jednym ruchem dłoni pozwala wyłączyć wszystko, co zabiera moc i tym samym uwolnić maksymalny potencjał samochodu.

Porsche Panamera 4S - test Porsche Centrum Sopot-1400530

Zmiany stylistyczne również idą daleko, ale niepowtarzalny styl zarówno tego modelu i marki Porsche – pozostał. Nowa Panamera jest jeszcze większa od swojej poprzedniczki. Nadwozie mierzy 5049 mm długości (+34 mm), 1937 mm szerokości (+6 mm) i 1423 mm (+5 mm) wysokości. Zwiększony o 30 mm został również rozstaw osi – do 2950 mm.

Elektronika, ekrany, panele dotykowe.

Porsche Panamera 4S - test Porsche Centrum Sopot-1400622Wyczucie samochodu i instrukcja obsługi, w przypadku nowej Panamery nabierają zupełnie nowego znaczenia. To nie jest samochód do którego się wsiada i odjeżdża po drodze odkrywając wszystkie nowe funkcje.

W wielu obszarach klasyczne, „twarde” klawisze zastąpiono powierzchniami dotykowymi, z którymi współpracują wysokiej rozdzielczości ekrany. Cyfryzacja wnętrza samochodów Porsche, rozpoczęta wraz z premierą supersportowego 918 Spyder, na pokładzie modelu Panamera osiąga kolejny etap rozwoju w postaci nowego Porsche Advanced Cockpit. Na zegarach znajdują się dwa 7-calowe ekrany, które wyświetlają rozmaite funkcje – od nawigacji poprzez parametry jezdne, po prozaiczne dane takich jak temperatura na zewnątrz czy prędkościomierz. Pomiędzy nimi znajduje się (jeszcze) chluba Porsche – wciąż analogowy obrotomierz.

Konsola środkowa to kolejny wyświetlacz, tym razem dotykowy o przekątnej 12,3-cala, który stanowi kolejną generację systemu multimedialnego Porsche Communication Management (PCM).

Subiektywne odczucia są bardzo niekomfortowe. W poprzedniej Panamerze narzekano na zbyt wiele przycisków. W nowej odsłonie zrezygnowano z nich, na rzecz paneli dotykowych, które są wielofunkcyjne. Z dwojga złego, osobiście wolałem bardziej intuicyjne, tradycyjne klawisze. Aktualnie obsługa systemów multimedialnych, a nawet niektórych funkcji drogowych przypomina tablet – nie da się nic zrobić bez odrywania wzroku od drogi i zagłębiania się w menu. Porsche, to nie jest dobre rozwiązanie w samochodach mogących jeździć blisko 300 km/h!

Porsche Panamera 4S - test Porsche Centrum Sopot-1400623

Szczytem absurdu jest regulacja kratek wentylacyjnych za pomocą dotykowych paneli na ekranie (zarówno dla przedniego jak i tylnego rzędu siedzeń) czy też chowanie spojlera poprzez przytrzymanie ikony w jednym z menu ustawień samochodu…

Najnowsza limuzyna w gamie Porsche to wręcz niewyobrażalne możliwości na drodze i kult elektroniki oraz multimediów. W tym zakresie Porsche jeszcze nigdy nie posunęło się tak daleko. Pytanie pozostaje takie, czy nie za daleko?

Porsche Panamera 4S - test Porsche Centrum Sopot-1400610

Tabela danych technicznych

Tabela danych technicznych

NAPĘD
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – benz./2894/V6/24
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 440/5650-6600
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 550/1750-5500
Skrzynia biegów/napęd – aut. 8/4×4

OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 4.4
Prędkość maksymalna (km/h) – 289

WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 5049/1937/1423
Masa własna/ładowność (kg) – 1870/550

Cena – 523 620 zł (testowany egzemplarz 757 020 zł)

Naszym zdaniem

Porsche Panamera 4S - test Porsche Centrum Sopot-1400511Nowa generacja kultowej już Panamery to samochód bliski perfekcji. Różnica w stosunku do poprzednika jest kolosalna. Nowe wcielenie luksusowej limuzyny od Porsche jest ładne i awangardowe, ale zachowuje typowe cechy dla rodziny Porsche. Prowadzenie jest najdoskonalsze spośród wszystkich usportowionych limuzyn będących w tej chwili dostępnych na rynku. Wewnątrz czwórka pasażerów pławi się w luksusie i doskonałym komforcie podróży.

Cieniem kładzie się tu tylko wszechobecna elektronika. Sama w sobie nie jest ona zła, ale to co zrobili inżynierowie Porsche to klasyczne tak zwane “przedobrzenie”. Większość z tych kontrowersyjnych elementów jest wyposażeniem seryjnym, osobiście wolałbym, aby stanowiły one opcje. Nabywcy Porsche raczej nie ubolewaliby nad koniecznością dopłaty kilku, czy nawet kilkunastu tysięcy złotych, za to konserwatystom łatwiej byłoby w pełni zaakceptować to dzieło, skupiając się na tym, z czego Porsche słynie – osiągach i prowadzeniu.

A jest to zdecydowanie jeden z najlepiej jeżdżących samochodów jakie miałem okazję prowadzić. Do tego jest praktyczna, komfortowa i sprawdzi się podczas codziennej eksploatacji.

Cennik modelu 4S rozpoczyna się od 523 620 zł.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Mat. prasowe

Opel Serwis Haller dostarczy samochody do Straży Granicznej

Serwis Haller, najstarszy dealer marki Opel w Polsce, wygrał przetarg na dostawę pojazdów patrolowych nieoznakowanych ...