BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Mat. prasowe

10 najdziwniejszych przepisów ruchu drogowego, które należy znać podróżując za granicę

W każdym kraju obowiązują liczne przepisy ruchu drogowego, które przede wszystkim mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drodze i zapewnienie szacunku dla innych. Jednak niektóre przepisy mogą wydawać się dziwne zarówno dla lokalnych kierowców, jak i przyjezdnych. Eksperci z firmy carVertical zwrócili uwagę na niektóre, najdziwniejsze przepisy ruchu drogowego na całym świecie.

Nakaz powolnej jazdy przez kałuże

Wielu pieszych prawdopodobnie doświadczyło nieprzyjemnej sytuacji, w której zostali ochlapani przez samochód pędzący w deszczu. W Wielkiej Brytanii tacy nieodpowiedzialni kierowcy mogą zostać ukarani. W zależności od okoliczności mandat wynosi od 100 do 5000 funtów. Dodatkową karą są punkty karne.

Zero tolerancji dla hałasu

Szwajcarzy bardzo szanują ciszę nocną i mają wiele przepisów ograniczających hałas.

Na przykład od 22:00 do 7:00 rano zabronione jest głośne trzaskanie drzwiami samochodu, maską lub pokrywą bagażnika.
Kierowcom zabrania się również gwałtownego przyspieszania i zakłócania spokoju w obszarach mieszkalnych. Podczas zatrzymywania się na światłach należy wyłączyć silnik.

Najdziwniejsze przepisy obowiązują w USA

Najbardziej nietypowe przepisy dotyczące samochodów obowiązują w Stanach Zjednoczonych. W Youngstown w stanie Ohio można dostać mandat, jeśli w samochodzie zabraknie paliwa. Władze miasta chcą w ten sposób zachęcić kierowców do utrzymywania odpowiedniego poziomu paliwa w zbiorniku, aby tak unieruchomione pojazdy nie blokowały skrzyżowań i nie stwarzały zagrożenia dla innych użytkowników dróg.
Mat. prasowe

W New Jersey wydawanie spersonalizowanych tablic rejestracyjnych jest przywilejem, który może zostać odebrany. Praw do spersonalizowanych tablic zostają pozbawieni na 10 lat kierowcy przyłapani na jeździe po pijanemu lub ukarani za nieodpowiedzialną jazdę.

W Fenwick Island w stanie Delaware zabronione jest spanie, przebieranie się lub gotowanie w pojeździe.

Zakaz rozpraszania uwagi podczas jazdy

Kierowca nie powinien się rozpraszać. Z tego powodu na Cyprze zabronione jest jedzenie lub picie podczas prowadzenia pojazdu.

Zakaz wystawiania ręki przez okno

W Australii kierowcom zabrania się prowadzenia pojazdu z jakąkolwiek częścią ciała wystającą przez okno. Prawo to ma na celu zapobieganie różnym wypadkom, gdy samochód przejeżdża w pobliżu innych pojazdów. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, gdy kierunkowskazy samochodu nie działają, a kierowca musi zasygnalizować zamierzony manewr innym użytkownikom drogi.

Kamery samochodowe nie wszędzie są dozwolone

W Szwajcarii zabronione jest ciągłe filmowanie ruchu drogowego za pomocą kamery samochodowej – można ją włączyć tylko w celu uchwycenia ważnych wydarzeń drogowych. Filmowane osoby muszą również zostać poinformowane, że ich działania będą rejestrowane.

Odpowiedź na pytanie, w jaki sposób jest to praktycznie realizowane, może być trudna nawet dla Szwajcarów.

Podczas gdy niektóre kraje zezwalają kierowcom na korzystanie z kamer samochodowych w celu udowodnienia okoliczności zdarzenia drogowego, w innych ich użycie jest ściśle kontrolowane lub całkowicie zabronione.

Matas Buzelis, ekspert rynku motoryzacyjnego z carVertical

Portugalskie prawo jest prawdopodobnie najbardziej rygorystyczne w tej kwestii – nagrywanie innych użytkowników dróg jest zabronione, a sama kamera nie może być przechowywana w samochodzie.

Kamery samochodowe są również zabronione w Luksemburgu, choć można je przechowywać w samochodzie.

W Niemczech i Belgii kamery samochodowe są dozwolone, ale przepisy jasno określają wykorzystanie nagranych materiałów w celu ochrony prywatności filmowanych osób.

Zakaz rozmów nawet przez zestawy słuchawkowe

Wiele wypadków wynika z tego, że kierowca się rozproszył. Aby z tym walczyć, w 2015 r. we Francji wprowadzono prawo zakazujące używania słuchawek podczas jazdy. Zgodnie z prawem, kierowca rozmawiający przez telefon, nawet przy użyciu zestawu głośnomówiącego, nie może w pełni skoncentrować się na prowadzeniu pojazdu i ryzykuje spowodowanie wypadku. Zakaz ten dotyczy również kierujących innymi pojazdami, w tym np. rowerzystów.

Korzystanie z dróg tylko w określone dni

Aby walczyć z ogromnym natężeniem ruchu, w Manili (stolica Filipin) obowiązują specyficzne ograniczenia ruchu związane z numerem rejestracyjnym. Na przykład, jeśli numer rejestracyjny samochodu kończy się na 1 lub 2, zabronione jest korzystanie z określonych dróg w poniedziałki od godz. 7:00 do 19:00. Jednak niektórzy kierowcy obchodzą to prawo korzystając z dwóch samochodów i wybierając ten, który jest dozwolony w danym dniu.

W krajach azjatyckich istnieją inne próby ograniczenia ruchu samochodowego. Na przykład w Dżakarcie w Indonezji niektóre ulice i drogi mogą być używane tylko przez samochody przewożące co najmniej trzy osoby.

Czyste szyby – obowiązkowo!

Podróżując po Rumunii należy dbać o szyby. Jeśli funkcjonariusze policji zauważą, że są brudne i mogą ograniczać widoczność, kierowca zostanie ukarany grzywną. Prawo nie określa poziomu zabrudzenia wymaganego do przyciągnięcia uwagi organów ścigania, więc funkcjonariusze ruchu drogowego oceniają każdy przypadek indywidualnie.

Pasy bezpieczeństwa nie są wymagane na lodzie

W Estonii zimą tworzone są specjalne drogi lodowe, które pozwalają kierowcom przekraczać jeziora lub rzeki w określonych miejscach i szybciej docierać do celu. Na takich drogach obowiązują odrębne przepisy. Na przykład nie wolno na nich wyprzedzać, a także zapinać pasów bezpieczeństwa.

Drogi lodowe mogą być używane tylko w ciągu dnia, a widoczność musi wynosić co najmniej 300 metrów. Podróżowanie po oblodzonych drogach jest zabronione w mgliste dni, kiedy widoczność wynosi zaledwie kilkadziesiąt metrów.

Chociaż wymóg niezapinania pasów bezpieczeństwa może brzmieć dziwnie, zwiększa to szanse na ucieczkę z pojazdu w razie wypadku, w którym samochód przebije się przez lód.

Matas Buzelis, ekspert rynku motoryzacyjnego z carVertical

Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi porady prawnej. Treść może nie być zgodna z najnowszym stanem prawnym.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Klasyki w salonie – kultowe 911’tki i 356 w Porsche Centrum Sopot

Zima nie sprzyja podziwianiu klasycznych samochodów na drogach, ale na szczęście można je zobaczyć w …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *