MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Od prawej: kultowy „Ogórek” z 1984 roku, Ikarus 260 z 1993 roku oraz pierwszy niskopodłogowy autobus Mercedes O405N z 1994 roku współtworzą obecnie flotę pojazdów historycznych GAiT. Kolejne autobusy na zdjęciu to już współczesność - ostatni w rzędzie to najnowszy nabytek - MAN o napędzie elektrycznym Fot. GAiT

15. rocznica w pełni niskopodłogowej floty autobusów w Gdańsku. Przejedź się zabytkowym “Ogórkiem”, Ikarusem, Mercedesem…

W czerwcu 2024 roku minie 30 lat odkąd na gdańskie ulice wyjechały pierwsze autobusy niskopodłogowe. Niespełna 15 lat później z ruchu wycofany został ostatni autobus wysokopodłogowy. W 15. rocznicę w 100 proc. niskopodłogowej floty autobusowej GAiT zaprasza w podróż historyczną flotą – w środę, 31 stycznia. Przejazdy są bezpłatne.

Gdańsk pionierem niskopodłogowych autobusów

Gdańsk był pierwszym dużym polskim miastem, które wprowadziło do swojej floty nowe autobusy niskopodłogowe. Następnie pierwszym, który pochwalić się mógł w 100 proc. niskopodłogową flotą autobusową.

Z okazji 15. rocznicy wycofania z ruchu ostatniego autobusu wysokopodłogowego w Gdańsku, a tym samym rozpoczęcia w 100 proc. niskopodłogowego rozdziału w historii komunikacji autobusowej w naszym mieście, zapraszamy w sentymentalną podróż przedstawicielami trzech epok autobusowych: kultowym „Ogórkiem”, czyli Jelczem 043, Ikarusem 260 oraz pierwszym autobusem niskopodłogowym w Gdańsku – Mercedesem O405N.

Rozkład jazdy zabytkowych autobusów

Autobusy z historycznej floty GAiT będą kursować w środę, 31 stycznia w godz. 11.30 – 16.00 na trasie Śródmieście SKM – Wrzeszcz PKP. Przejazdy nimi są bezpłatne. Rozkład jazdy do pobrania TUTAJ.

Pierwsze niskopodłogowe autobusy – w Gdańsku i w Polsce

czerwcu 1994 roku na gdańskie ulice wyjechały autobusy Mercedes O405N. Były to pierwsze w polskiej komunikacji miejskiej fabrycznie nowe pojazdy niskopodłogowe. Gdańsk zakupił łącznie 15 takich autobusów.

Był to przełom w myśleniu. Inne miasta stawiały sobie Gdańsk za wzór i zaczęły powielać gdański scenariusz. Następna była Łódź, potem inne miasta. Odtąd Gdańsk kupował już wyłącznie „niskopodłogowce”. I tak wysokopodłogowe Ikarusy stopniowo zastępowane były przez wprowadzane do gdańskiej floty autobusy niskopodłogowe, a na początku 2009 roku pożegnany został ostatni z nich.

Historia Ikarusów i “Ogórków” w Gdańsku

Ikarusy, które produkowane były na Węgrzech, kursowały po Gdańsku w latach 1981 – 2009, a więc 28 lat. Pierwsze dwa, przegubowe, pojawiły się na ulicach naszego miasta 5 października 1981 r. W latach 1981 – 1993 dostarczono w sumie 300 tego typu autobusów: 227 przegubowych oraz 73 o tzw. standardowej długości. Pierwsze gdańskie linie, na jakich pojawiły się pojazdy tej marki, to ówczesne linie 108 oraz 139. Co ciekawe, Ikarusy zastąpiły w Gdańsku eksploatowane wówczas Jelcze Mex 272, 021 i 043, nazywane popularnie „Ogórkami”.

Obecnie gdańska flota autobusowa jest jedną z najnowocześniejszych w Polsce. W ostatnich latach dołączyły do niej pojazdy elektryczne, wkrótce dołączą autobusy zasilane zielonym wodorem.

A ważni reprezentanci epok gdańskiej komunikacji autobusowej: Ikarus 260 z 1993 roku, podobnie jak kultowy „Ogórek” z 1984 roku, czy pierwszy niskopodłogowy autobus Mercedes O405N z 1994 roku współtworzą obecnie flotę pojazdów historycznych GAiT.  I, jak pozostałe pojazdy zabytkowe GAiT, są atrakcją i przestrzenią dla gdańskich wydarzeń i projektów społecznych.

Trzy lata w pełni niskopodłogowej floty tramwajowej

Warto przypomnieć, że już wkrótce, bo 5 marca 2024, miną trzy lata, odkąd z gdańskiej floty wycofany został ostatni tramwaj wysokopodłogowy. Od tego czasu gdańskie linie obsługiwane są wyłącznie przez tramwaje niskopodłogowe.

Całkowite wycofanie z ruchu tramwajów wysokopodłogowych, które funkcjonują jeszcze w innych miastach, możliwe było dzięki dużej inwestycji, jakim był zakup 30 nowoczesnych tramwajów Pesa Jazz Duo.

Gdańsk jest pierwszym polskim miastem (spośród tych, w których komunikacja tramwajowa funkcjonuje nieprzerwanie), oferującym pasażerom w pełni niskopodłogową flotę tramwajową.

Źródło: Gdansk.pl

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Giganci stają się jeszcze więksi! Trójmiejscy dealerzy na liście TOP50

Miesięcznik Dealer po raz kolejny podsumował miniony rok publikując coroczne zestawienie największych grup dealerskich w …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *