Aktywny tempomat staje się coraz powszechniejszym wyposażeniem we współczesnych samochodach. Jego stosowanie zapoczątkował Mercedes w postaci systemu Distronic montowanego od 1998 roku w modelu W220. Dzisiaj, już w znacznie bardziej zaawansowanej formie, oferowany jest w samochodach także innych marek. W sobotę w Centrum Handlowym Klif w Gdyni, aktywnej prezentacji możliwości systemu dokonał dealer Subaru Zdanowicz z Gdańska.
EyeSight to system wspomagający kierowcę, który zachowuje się jak cyfrowa „druga para oczu”. Za pomoc kamer umieszczonych przy wstecznym lusterku wewnątrz samochodu, system obserwuje drogę i na podstawie trójwymiarowego obrazu (z kamery stereoskopowej) wykrywa obiekty na drodze, które mogą być potencjalnie niebezpieczne.
W pierwszej fazie działania, gdy system wykryje przeszkodę, ostrzega on kierowcę sygnałem dźwiękowym i komunikatem na wyświetlaczu przed oczami kierującego, a w sytuacji krytycznej może on nawet, bez udziału kierującego, zahamować samochód, aby uniknąć kolizji. To właśnie taki manewr pozorowany był podczas ogólnodostępnej prezentacji w Gdyni.
EyeSight wykryć może obiekty znajdujące się co najmniej 1 metr nad powierzchnią ziemi, nie może wykryć obiektów o wysokości mniejszej niż metr – warto o tym pamiętać w kontekście np. zwierząt.
System posiada również dodatkowe funkcje zapobiegające wypadkom, na przykład:
Antykolizyjne zarządzanie przepustnicą – jeśli samochód stoi przodem do przeszkody, a w wyniku pomyłki zamiast biegu wstecznego włączony jest „Drive”, a kierowca wciska pedał gazu, EyeSight ostrzeże kierowcę przy pomocy sygnału dźwiękowego i informacji na wyświetlaczu, a następnie znacznie ogranicza moc silnika. Ta funkcja ma pomóc uniknąć omyłkowego wjechania w przeszkodę.
Antykolizyjny asystent ominięcia przeszkody – jeśli podczas aktywacji przedkolizyjnego hamowania awaryjnego kierowca próbuje wykonać manewr omijający, EyeSight zmienia charakterystykę VDC, aby jak najbardziej pomóc kierowcy przy skręcie.
Ponadto EyeSight zdolny jest asystować kierowcy podczas codziennej eksploatacji poprzez adaptacyjny tempomat. Ta funkcja oprócz „tradycyjnej” roli tempomatu, ma za zadanie utrzymanie zadanego dystansu od pojazdu poprzedzającego. Gdy stereoskopowa kamera wykryje inny pojazd, adaptacyjny tempomat dostosuje prędkość (a tym samym odległość), sterując zachowaniem silnika, skrzyni biegów i hamulców. Funkcja adaptacyjnego tempomatu działa w zakresie prędkości od 0 do 180 km/h. Została zaprojektowana do pracy przede wszystkim na autostradach i drogach szybkiego ruchu.
Dodatkowo, jezeli Subaru z systemem EyeSight zatrzyma się za pojazdem poprzedzającym (np. na światłach), a następnie ten pojazd odjedzie, EyeSight ponagli swojego kierowcę przy pomocy sygnału dźwiękowego i informacji na wyświetlaczu, dając znak, że możliwa jest kontynuacja jazdy.
System EyeSight należy do standardowego wyposażenia m.in. modeli Outback, Forester 2.0i (Exclusive i Platinum), Impreza oraz Levorg wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów Lineartronic CVT.