Jazda po mokrej szosie może być naprawdę niebezpieczna. Jak jednak uniknąć związanego z nią ryzyka?
Przez cały dzień święciło piękne słońce, ale pogoda zepsuła się dosłownie w mgnieniu oka. Deszcz zaczął padać akurat, kiedy jechałeś samochodem. Ulewa zaczęła się tak gwałtownie, że nie zdążyłeś zareagować i dostosować prędkości do warunków na drodze. Efekt? Ruchy kierownicą przestały przekładać się na zachowanie auta, a próby wrócenia na właściwy pas przyniosły raczej mierne skutki. Miałeś szczęście, że na drodze nie było tłoczno, bo udało ci się zahamować dopiero po dłuższej chwili. Na własnej skórze przekonałeś się, jak niebezpieczny może być aquaplaning.
Aquaplaning – co to jest?
To nic innego, jak zjawisko polegające na tworzeniu się dość grubej warstwy wody między oponą samochodu a nawierzchnią drogi. Zwykle skutkuje ograniczeniem lub nawet utratą kontroli nad ruchami auta, a w razie niedostosowania prędkości do warunków na jezdni może doprowadzić do wypadku. O aquaplaning szczególnie łatwo jest na drogach z dziurami i koleinami oraz po obfitych opadach, ale do podobnych problemów mogą doprowadzić także rozlany olej, piasek czy opadłe z drzew. wilgotne liście.
Jak uniknąć poślizgu?
Jedynym stuprocentowo pewnym sposobem na to, by uniknąć poślizgu jest po prostu zatrzymanie samochodu i przeczekanie do momentu, kiedy warunki na drodze się poprawią. Nie zawsze jednak możesz sobie na to pozwolić, więc warto postarać się maksymalnie zabezpieczyć na taką ewentualność. Jak? Najlepiej wyposażyć się w tak zwane opony deszczowe, które zostały opracowane z myślą o zapewnieniu jak najlepszych właściwości jezdnych na mokrej szosie. Cechują się wykorzystaniem odpowiednich mieszanek gumy i asymetrycznym zwykle bieżnikiem.
Sprawdzaj stan bieżnika
Nawet najlepiej przystosowane do jazdy po mokrej nawierzchni nie zdadzą egzaminu, jeśli ich bieżnik będzie zużyty. Najmniejsza dopuszczalna ustawowo głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm, a po jej przekroczeniu konieczna jest wymiana opony. Jak jednak sprawdzić zużycie opony? Pomogą w tym oznaczenia TWI umieszczane na obwodzie opony. Więcej o nich i innych oznaczeniach na oponach dowiesz się na stronie http://www.oponeo.pl/artykul/jak-czytac-oznaczenia-na-oponach.