Strona główna / Testy i prezentacje / Samochody / Aston Martin DB9 Volante z Unique Cars

Aston Martin DB9 Volante z Unique Cars

Należy do grona najbardziej renomowanych marek w samochodowym świecie. Jest dość specyficzny. Elegancki i luksusowy, ale przy tym stonowany i dyskretny. Aston Martin to legenda samochodów typu GT. Jeszcze dekadę temu groziła mu upadłość. Sytuację tego producenta uratował model DB9.

Prezentowany egzemplarz należy do salonu samochodów luksusowych Unique Cars z Redy. Wyprodukowany w 2006 roku, reprezentuje pierwszą generację tego modelu.

Aston Martin DB9 Unique-05440

DB9 zadebiutował w 2003 roku, zastępując model DB7. W tamtych latach był rewolucją i przełomem w historii brytyjskiej manufaktury, która go zaprojektowała i zbudowała.

Był to pierwszy na świecie samochód, który oparty został na zaawansowanej technologii spiekania ramy nośnej. Wykonana jest ona, podobnie jak zawieszenie i silnik, z aluminium. Ponadto w konstrukcji zastosowano również wiele elementów z magnezu. Ogółem, Aston Martin DB9 waży 25% mniej od swojego poprzednika, ale równocześnie jest od niego dwukrotnie sztywniejszy.

Nadwozie zaprojektowane przez Ian’a Callum i Henrik’a Fisker wyznaczyło standard, któremu Aston jest do dzisiaj wierny. Harmonijne linie, doskonałe proporcje i niepowtarzalny brytyjski styl przypadły do gustu klientom na całym świecie. Sprzedaż modelu DB9 przekroczyła możliwości produkcyjne Aston Martin’a. Producent świętował swój triumf.

Aston Martin DB9 Unique-05477

Sportowego charakteru tego auta dopełnia układ napędowy. Silnik V12 o pojemności 6 litrów umieszczono z przodu. Współpracuje on z 6-stopniową skrzynią biegów. W ofercie była skrzynia konwencjonalna i automatyczna. Ta pierwsza jednak jest wyjątkowym unikatem.

Aston Martin DB9 Unique-05512

W prezentowanym egzemplarzu zamontowana była skrzynia sekwencyjna – z możliwością zmiany przełożeń manetkami przy kierownicy. Oryginalnym, chociaż nie do końca praktycznym rozwiązaniem jest włączenie trybów jej pracy przyciskami na konsoli centralnej. Działanie skrzyni jest przez to powolne i momentami irytujące.

Aston Martin DB9 Unique-05459

Silnik o mocy 450 koni mechanicznych uruchamia się kryształowym przyciskiem umiejscowionym także w centralnym miejscu kokpitu. Pracuje donośnie z pięknym bulgotem 12 cylindrów. Szkoda, że jego temperament tłumi skrzynia firmy ZF.

Pierwsze 100 km/h pojawia się na prędkościomierzu po 4.9 sekundy i subiektywnie naprawdę się to odczuwa. Prędkość maksymalna DB9 Volante wynosi około 265 km/h. Samochód jest dość brutalny i potrafi wykorzystać swoją moc. Równocześnie wymaga jednak pewnej ręki podczas prowadzenia. Duża moc w połączeniu z tylnym napędem może dać wiele radości, ale niedoświadczonego kierowcę potrafi też zaskoczyć i przestraszyć.

DB9 w otwartej wersji Volante może być postrachem autostrad, ale nie nadaje się na tor wyścigowy. To nie jest samochód do tego. Jego domeną, jak przystało na klasę GT, są transkontynentalne podróże w komforcie i luksusie z dodatkiem emocji w postaci prędkości i przyspieszeń.

Aston Martin DB9 Unique-05524

Jak wygląda Aston Martin po prawie 10-latach eksploatacji i 50 000 km przebiegu?

Z zewnątrz wciąż nienagannie i mimo upływu lat nadal atrakcyjnie. Gorzej wygląda wnętrze. Materiały użyte do jego wykończenia są dobre gatunkowo – to nie ulega wątpliwości – ale nie radzą one sobie tak dobrze z upływem czasu jak np. w popularniejszych samochodach typu BMW czy Mercedes.

Wyraźnie widać ślady przetarć na kierownicy i bokach foteli oraz na dywaniku kierowcy w miejscu, gdzie zwykle opiera się pięta prawej stopy.

Aston Martin DB9 Unique-05452

Od strony eksploatacyjnej nie ma większych problemów. Zużycie poszczególnych elementów jest takie samo jak w większości sportowych samochodów, a ich stopień zależy od stylu jazdy. Problemem bywa elektronika, ale podstawowe mechanizmy jak np. napęd cechuje standardowa żywotność jak w innych tego typu autach.

Aston Martin DB9 Unique-05438

Aston Martin DB9 Volante dostępny od ręki w Redzie kosztuje 297 700 zł. Cena ta paradoksalnie usprawiedliwia wcześniej wymienione mankamenty, które proporcjonalnie nie dużym nakładem finansów można zregenerować.

W zamian nabywca dostaje samochód, który wciąż daje wiele satysfakcji, cieszy jazdą i prowadzeniem, a przy tym pozwala na dużą dawkę oryginalności wśród 911-tek i SL’i.

Aston Martin DB9 Unique-05447

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Dodge Challenger 392 SCAT PACK Widebody – mięśniak z Ameryki

Dodge Challenger to samochód bezkonkurencyjny. Jest oderwany od rzeczywistości, tak jak większość polityków w naszym ...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *