MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

Audi RS Q8 – skromniejsze Lamborghini Urus?

Przedstawione 3 lat temu Audi RS Q8 to topowy model linii produktowej Q. Pierwszy egzemplarz tego sportowego SUV’a z Ingolstadt trafił do Trójmiasta w styczniu 2020 roku. Dzisiaj jest to regularnie spotkany na naszych drogach model, z którego prywatnie korzysta nawet czołowy pomorskie dealer samochodowy. Czym charakteryzuje się to tańsze wydanie Lamborghini Urus? 

Tak – RS Q8 to techniczny bliźniak uterenowionego Lambo. Stylistycznie oba samochody to dwie zupełnie inne koncepcje, ale pod spodem są do siebie mocno podobne.

Turbodoładowany silnik benzynowy 4.0 TFSI z bezpośrednim wtryskiem rozpędza dużego SUV’a coupé przygotowanego przez Audi Sport od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy, a do 200 km/h w 13,7 sekundy. Jego ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna to 250 km/h. Natomiast z opcjonalnym pakietem „dynamic” wzrasta ona do 305 km/h. Sekwencja zapłonu 1-3-7-2-6-5-4-8 daje jednostce charakterystyczny, sportowy i głośny dźwięk. Potęguje go jeszcze podwójny układ wydechowy z owalnymi rurami wydechowymi – o typowym dla modeli RS rozmieszczeniu.

Siła napędowa rozdzielna jest na przednią i tylną oś w stosunku 40:60. W przypadku poślizgu więcej momentu napędowego przesyłane jest na oś z lepszą przyczepnością. Może to być nawet do 70 procent momentu na przód i do 85 procent momentu na tylną oś.

Układ napędowy  wspomagany jest przez tak zwany system miękkiej hybrydy. System mild-hybrid (MHEV) bazuje na 48-voltowej głównej sieci elektrycznej. Podczas zwalniania i hamowania pojazdu system może odzyskać nawet 12 kW energii i przesłać je do kompaktowego akumulatora litowo-jonowego. Gdy przy prędkości pomiędzy 55 a 160 km/h kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, zarządzanie napędem – w zależności od sytuacji drogowej i bieżących ustawień systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select – wybiera jedno z dwóch rozwiązań. W jednym z nich nowe Audi RS Q8 może rekuperować energię, a w drugim żeglować z wyłączonym silnikiem nawet przez 40 sekund. Gdy tylko kierowca ponownie przyciśnie pedał gazu, alternator-rozrusznik w ułamkach sekund ponownie włącza silnik. Kolejnym rozwiązaniem wpływającym na wydajność jest system cylindrów odłączanych na żądanie. Przy niskich i średnich obciążeniach oraz niskich i średnich obrotach na wyższych biegach, system dezaktywuje drugi, trzeci, piąty i ósmy cylinder odcinając od nich wtrysk paliwa i zapłon oraz zamykając zawory ssące i wydechowe.

Audi RS Q8 dostępne jest w cenie niemal dwukrotnie niższej, niż kwota której oczekują włosi za Lamborghini Urus’a. Czy jednak Audi stanowi jego skromniejsze wcielenie? Chyba tylko z racji trochę mniej prestiżowego logo!

Cennik modelu RS Q8 w tej chwili otwiera kwota 658 500 zł. Rata netto w programie Audi Perfect Lease dla przedsiębiorców to minimum 8 726 PLN.

Pokazany na zdjęciach egzemplarz eksponowany jest w salonie Audi Gdańsk Stadion w Letnicy.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

[Gdansk.pl] Rozbiórka estakady w ul. Elbląskiej rozpoczęta

W środę, 5 lutego, na miejscu pojawił się ciężki sprzęt. Prace rozbiórkowe prowadzone są na …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *