Dużo kosztują i długo służą. Tak w skrócie można opisać podstawowe cechy i zastosowanie samochodów. Jednak w trakcie eksploatacji ulegają one nie tylko zużyciu i awariom, ale także procesowi starzenia i niszczenia. Zadać można sobie wówczas pytanie, czy istnieje możliwość wydłużenia lub przywrócenie nienagannego stanu naszego samochodu? Otóż tak, usługi takie oferują specjalistyczne firmy zajmujące się kosmetyką samochodową, takie jak MotoSPA Carnauba z Gdańska.
Zaawansowana kosmetyka samochodowa, zwana auto-detailingiem to coś znacznie więcej niż zwykłe mycie samochodu i polerowanie lakieru. Celem takich zabiegów jest doprowadzenie pojazdu do perfekcyjnego stanu, w wielu przypadkach znacznie lepszego niż tak zwany fabryczny.
Od pewnego czasu, zamiast wosków, stosowane są zaawansowane technologicznie powłoki ceramiczne i kwarcowe, które nie tylko potęgują blask lakieru i uwydatniają jego barwę, ale również zabezpieczają go przed drobnymi zarysowaniami oraz szkodliwymi czynnikami obecnymi na drogach, głównie w okresie zimowym. Powłoki takie, za sprawą swoich właściwości sprawiają także, że brud trudniej przywiera do powierzchni lakieru, a w sytuacji gdy to nastąpi łatwiej jest go usunąć.
Auto Detailing
Proces detailingu rozpoczyna się od dokładnego mycia samochodu. Spryskanie go pianą aktywną z naturalnym pH, czyli bezpieczną dla lakieru i elementów nadwozia z tworzyw sztucznych, pozwala rozmiękczyć brud, który później łatwiej jest zmyć. Pomaga w tym myjka wysokociśnieniowa i ciepła woda.
Następnym etapem jest mycie właściwe i dekontaminacja lakieru, czyli usuwanie nalotów na lakierze które zwykłe mycie nie jest wstanie usunąć, można pozbyć się ich chemicznie lub wykonując proces tak zwanego „glinkowania”. O konieczności jego przeprowadzenia łatwo się przekonać przesuwając opuszkami palców po lakierze. Jeśli wyczuwalna jest chropowatość i zgrubienia to prosty znak, że lakier wymaga dokładnego oczyszczenia. Najczęściej za taki stan odpowiada smoła i resztki asfaltu, które przywierają do nadwozia w trakcie eksploatacji. A także pył z klocków hamulcowych, zanieczyszczenia przemysłowe w mieście czy sadza z kominów i spalin samochodowych.
Glinka jest specjalistyczną masą o konsystencji przypominającej plastelinę. Posiada ona właściwości ścierne, które w połączeniu z lubrykatem nadającym jej poślizgu na powierzchni lakieru, oddziaływują na „odstające” zabrudzenia nie ścierając jednak właściwej powierzchni.
Proces ten jest bardzo istotny z punktu widzenia kolejnego etapu. Tak zwana korekta lakieru, czyli polerowanie, mogło by skończyć się fatalnie, gdyby do padów polerujących przywarł brud znajdujący się na lakierze, który nie został usunięty podczas glinkowania.
Ten najbardziej efektywny element auto-detailingu jest też najbardziej pracochłonny i najtrudniejszy. Specjaliści od auto kosmetyki najpierw precyzyjnie mierzą grubość powłoki lakierniczej, tak aby ustalić ile lakieru mogą „zebrać” podczas korekty. Zazwyczaj powłoka na karoserii ma od 90 do 150 mikronów. Spolerowaniu kilku (3-5) mikronów wystarcza, aby pozbyć się delikatnych, płytkich rys tzw. swirli, które powstają np. podczas niewłaściwego mycia karoserii na myjniach automatycznych. Przyczynia się do tego także brudna albo niewłaściwa gąbką czy rękawicą, a także nieumiejętne odśnieżanie pojazdu zbyt twardą szczotką.

Wygładzony, błyszczący lakier, którego blasku i odbić nie zakłócają rysy i uszkodzenia lakieru staje się idealną bazą do zabezpieczenia.
Lakier samochodowy, w zależności od producenta i rocznika z którego pochodzi, ma określoną grubość i nie można polerować go w nieskończoność. Dlatego tak ważne jest, aby po korekcie odpowiednio go zabezpieczyć. W tym celu wykorzystujemy renomowane powłoki kwarcowe japońskiej firmy Echelon. Ich zadaniem jest utrwalenie efektu „lustra” na lakierze oraz zabezpieczenie go przed kolejnymi uszkodzeniami. Powłoki takie nakładamy po wykonaniu korekty lakieru, a następnie na samochodzie przez około 12-16 godzin schnie powłoka w naszym ogrzewanym studiu – informuje Waldemar Szynkowski, kierownik salonu MotoSPA Carnauba.
Podobne zabezpieczenia wykonać możemy również na szybach samochodowych, alufelgach, reflektorach oraz skórzanej tapicerce – dodaje.
Usługi auto-detailngu nie należą do tanich, ale jeśli zdać sobie sprawę z ich pracochłonności oraz późniejszego efektu i korzyści okazuje się to całkiem rozsądne.

Ceny usług uzależnione są od zakresu prac jakie zleca klient. Każdy projekt wyceniany jest indywidualnie w zależności od wielkości samochodu oraz jego stanu. Zapewniamy absolutnie profesjonalne podejście do każdego klienta i podczas realizacji usługi kontaktujemy się z osobą zlecającą i uwzględniamy ewentualne zmiany lub dodatkowe życzenia. Nasze usługi możemy również wykonać bezpośrednio u klienta – w salonie samochodowym, albo prywatnym garażu – mówi Waldemar Szynkowski.

Zabiegi auto-detailngowe przedłużają wizualną atrakcyjność samochodów, ułatwiają jego eksploatację, poprzez mniejszą podatność na zabrudzenia i przede wszystkim zwiększają wartość pojazdu.
Smart Repair
MotoSPA Carnauba zajmuje się również naprawami typu smart repair, które pozwalają zlikwidować zadrapania oraz wgniecenia na karoserii, naprawić powycierane lub rozerwane elementy tapicerki oraz pęknięcia na szybach.
Dzięki takim usługom możliwe staje się przywrócenie blasku nawet starym samochodom, bez konieczności ich drogiego lakierowania i renowacji wnętrza. A w przypadku aut nowych zabezpieczenie ich przed uszkodzeniami, które powstają w trakcie eksploatacji.
Materiał został zrealizowany we współpracy z MotoSPA Carnauba