
Tygodnik Auto Świat w najnowszym wydaniu prezentuje wyniki testu 365 salonów z całego kraju. Redakcja, wspólnie z TNS Polska, oceniła trzy główne kryteria – organizację salonów, obsługę klienta oraz jazdę próbną. Do badania wylosowanych zostało kilka salonów z Trójmiasta. Najlepiej wypadł salon Skoda Plichta z ulicy Grunwaldzkiej 339 w Gdańsku.
W teście udział wzięło 30% salonów każdej z najpopularniejszych w Polsce marek.
Test przeprowadziło 71 specjalnie przeszkolonych audytorów, tzw. „tajemniczych klientów” z firmy badawczej TNS. Odwiedzili oni salony pod pretekstem kupna nowego samochodu. Pytali o popularne modele w danej marce.
Czytamy w numerze 29/2016 tygodnika Auto Świat
W kategorii „organizacja salonu” oceniano czy łatwo jest odnaleźć drogę do salonu, czy są odpowiednie oznaczenia i reklamy oraz czy przed salonem znajduje się odpowiednio duży parking. Zwracano też uwagę na samochody ekspozycyjne – ich dostępność, czystość oraz umiejscowienie w widocznym miejscu ich ceny i specyfikacji.
Najważniejszym kryterium była „obsługa klienta” – zwracano uwagę na to jak reaguje załoga salonu na wejście klienta, czy sprzedawca starał się wysondować potrzeby potencjalnego nabywcy, w jaki sposób zaprezentował interesujący samochód, a także oferty dodatkowe – finansowanie, ubezpieczenia i na koniec, czy klientowi zostały przekazane materiały na temat samochodu (katalogi, cenniki itp.). Punktowano także reakcje po wizycie klienta, czyli np. kontakt telefoniczny kilka dni po wizycie w salonie.
Ostatnią kategorią była „jazda próbna” – oceniono w niej dostępność interesującego klienta modelu, możliwość odbycia jazdy próbnej oraz jej przebieg.
Najlepiej w skali całego testu wypadły salony Nissan Yama z Torunia oraz Volkswagen Łopiński ze Szczecina uzyskując wynik 99% możliwych punktów.
Z Trójmiasta najlepiej wypadł salon Skoda Plichta z ulicy Grunwaldzkiej 339 w Gdańsku, który uzyskał wynik 94% zajmując 14-ste miejsce w całym teście. Był to jedyny dealer z Trójmiasta sklasyfikowany w kategorii „Wzorowe i b.dobre salony”.
W badaniu ponadto uwzględniono salony (kolejność alfabetyczna według marek):
Audi Fota-Groblewski z Gdańska – 72.4% (organizacja – 92.0%, obsługa klienta – 81.5%, jazda testowa – 40%)
BMW Bawaria Motors Gdańsk – 62.5% (organizacja – 100%, obsługa klienta – 58.4%, jazda testowa – 54%)
Citroen ASO11 Gdynia – 83.9% (organizacja – 100%, obsługa klienta – 75.8%, jazda testowa – 96%)
Dacia Zdunek Gdańsk – 87.9% (organizacja – 92.0%, obsługa klienta – 83.9%, jazda testowa – 96%)
Centrum Motoryzacyjne Auto Plus Gdańsk – 37.5% (organizacja – 88.0%, obsługa klienta – 26.4%, jazda testowa – 40%)
Ford BIG Autohandel Gdańsk (Elbląska 79b) – 49.2% (organizacja – 88%, obsługa klienta – 45.2%, jazda testowa – 40%)
KIA Interbis Gdańsk – 49.2% (organizacja – 96%, obsługa klienta – 42.7%, jazda testowa – 42%)
Mercedes-Benz Witman Gdańsk – 50.3% (organizacja – 88%, obsługa klienta – 46.8%, jazda testowa – 40%)
Nissan K.M.J. Gdańsk – 43.2% (organizacja – 100%, obsługa klienta – 49.2%, jazda testowa – 0%)
Opel Konocar Gdańsk – 67.3% (organizacja – 100%, obsługa klienta – 54.8%, jazda testowa – 82%)
Peugeot Intervapo Gdańsk – 80.0% (organizacja – 100%, obsługa klienta – 72.8%, jazda testowa – 88%)
Renault Zdunek Gdańsk – 80.0% (organizacja – 96%, obsługa klienta – 73.6%, jazda testowa – 88%)
Skoda Plichta Gdańsk (Grunwaldzka 339) – 94.0% (organizacja – 100%, obsługa klienta – 91.9%, jazda testowa – 96%)
Toyota Carter Gdańsk – 87.4% (organizacja – 100%, obsługa klienta – 81.5%, jazda testowa – 96%)
Zobacz również: Wielki Test Salonów tygodnika Auto Świat – edycja 2015
Porównując wyniki do zeszłorocznego testu tygodnika Auto Świat w wielu salonach widać znaczący postęp. W zeszłym roku sklasyfikowane niemal na końcu listy salony Citroen ASO11, Opel Konocar oraz Dacia Zdunek z Gdańska w tym roku znacząco poprawiły zeszłoroczne wyniki. Szczególnie w przypadku Dacia Zdunek wzrost jakości jest bardzo wysoki.
Znaczna poprawa nastąpiła również u trójmiejskiego zwycięzcy tegorocznej edycji – w firmie Skoda Plichta w Gdańsku. Cały czas wysoki poziom obsługi utrzymuje firma Toyota Carter Gdańsk.
Wynik salonu Nissan K.M.J w tegorocznej edycji jest znacznie niższy niż w roku 2015, ale wynika to najprawdopodobniej ze zmian autoryzacyjnych w tej firmie po przejęciu udziałów w niej przez Grupę Zdunek.
Ogółem, autorzy testu podkreślają, że wyniki z roku na rok są coraz lepsze, sporo jednak jest jeszcze do poprawienia. Podkreślają przy tym, że za tę sytuację nie odpowiadają tylko sprzedawcy, którzy jako pierwsi mają kontakt z klientem, ale również, a w wielu przypadkach przede wszystkim właściciele oraz zarządcy firm. To własnie oni odpowiedzialni są za dobrą atmosferę, motywowanie pracowników, ich przeszkolenie oraz organizację salonu.