344851 PC Sopot_uzywane_750x300
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

„Beyond Zero – Dni Elektryfikacji” – nowości modelowe i napędowe Toyoty w Toyota Walder

Toyota jest jednym z liderów w kwestii zmian napędowych we współczesnej motoryzacji. Marka ta jako pierwsza postawiła na elektryfikację – chociaż nie pełną. W 1997 roku japoński producent wprowadził na rynek pierwszą masową hybrydę – Toyotę Prius. Mimo upływu wielu lat, dopiero teraz, ponad 20 lat później, zdecydowano się wprowadzić do oferty pierwszy, w pełni elektryczny model. To właśnie premierowy bZ4X, obok Corolli Cross, był gwiazdą wydarzenia „Beyond Zero”, które gości w salonach sieci Toyota Walder. 

Założeniem całej imprezy jest popularyzacja czterech technologii zelektryfikowanych napędów marki Toyota, czyli pełnych hybryd, hybryd typu plug-in, samochodów elektrycznych na baterie oraz aut elektrycznych na wodór.

Wydarzenie organizowane jest w salonach w całym kraju. W miniony weekend zaprezentowano wspomniane modele w stacji Toyota Walder w Chwaszczynie, a w poniedziałek 1 sierpnia odbędzie się ono w stacji tego dealera w Rumi. Specjalny, zamknięty pokaz miał natomiast miejsce w sobotę. Wieczorne spotkanie z klientami poprowadził dziennikarz motoryzacyjny Patryk Mikiciuk.

NOWOŚĆ – Corolla Cross i debiut V generacji układu hybrydowego.

Pierwszym z zaprezentowanych samochodów był premierowy pokaz crossover’a Corolla Cross. To zupełnie nowa koncepcja samochodu, który – jak wskazuje przydomek „Cross”, ma uterenowiony charakter. Tym samym dołącza on do już obecnego na rynku, mniejszego Yaris’a Cross.

Corolla Cross to hybrydowy model z silnikiem 2.0 o mocy 197 KM, dostępny w wersji przednio oraz cztero-napędowej. Adresowany jest do klientów, którzy poszukują przestronnego samochodu kompaktowej klasy, ale z lekko aktywnym charakterem. Corolla Cross dostępna jest od 142 800 zł.

Co najistotniejsze, w nowym modelu debiutuje również nowa technologia. Jest to układ hybrydowy V generacji. Wszystkie elementy są zdecydowanie mniejsze – o około 20-30 proc. od tych w czwartej generacji. Mniejsze rozmiary oznaczają o wiele niższą masę podzespołów. Zastosowano także nowe układy smarowania i rozprowadzania oleju, które wykorzystują olej o niskiej lepkości. Przyczynia się to do poprawy wydajności i zwiększenia mocy poprzez zmniejszenie strat elektrycznych i mechanicznych.

Nowa generacja układu hybrydowego oznacza dla kierowcy przede wszystkim niższe zużycie paliwa. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu wydajniejszego akumulatora litowo-jonowego. Zestaw baterii jest mocniejszy i aż o 40 procent lżejszy niż wcześniej. Tym samym możliwe jest pokonywanie jeszcze większych dystansów w trybie wyłącznie elektrycznym i korzystanie z elektrycznego napędu przez dłuższy czas.

W całej Polsce dokonano już zamówień na 600 egzemplarzy nowej Corolli Cross. Aż 4 zamówienia złożono natomiast w minioną sobotę, w stacji Toyota Walder w Chwaszczynie.

PREMIERA – elektryczne bZ4X

Toyota bZ4X to pierwszy globalny samochód tej marki z bateryjnym napędem elektrycznym (BEV). Został on zaprojektowany od podstaw jako pierwszy model z linii bezemisyjnych aut elektrycznych bZ (beyond Zero).

Elektryczna Toyota jest dostępna z napędem na przód lub na cztery koła. Wersja FWD ma montowany z przodu elektryczny silnik o mocy 204 KM i 265 Nm momentu obrotowego. bZ4X AWD o mocy 218 KM jest napędzany dwoma 109-konnymi silnikami elektrycznymi przy przedniej i tylnej osi i dysponuje 336 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zasięg samochodu w cyklu mieszanym wg WLTP wynosi 516 km dla odmiany FWD i 470 km dla wersji AWD.

W nazwie modelu litery bZ oznaczają Beyond Zero, liczba 4 odnosi się do segmentu (4 to samochód średniej wielkości), zaś za znakiem X kryje się rodzaj nadwozia SUV/crossover.

Podstawowa cena modelu wynosi 226 900 zł.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

RAV4 Plug-in Hybrid to nowy flagowy SUV w gamie Toyoty, o największej mocy i najlepszych osiągach w 26-letniej historii RAV4. Napęd o mocy 306 KM pozwala rozpędzić auto od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,0 sekund. W napędzaniu przednich kół współpracuje z nim generator oraz silnik elektryczny o mocy 182 KM. Napęd tylnych kół zapewnia 54-konny silnik elektryczny zamontowany przy tylnej osi.

RAV4 Plug-in Hybrid działa jak samochód elektryczny. Tryb EV jest jego domyślnym trybem pracy, w którym rozpędza się do 135 km/h. Jego zasięg w trybie elektrycznym wynosi do 75 km wg WLTP, a w mieście auto może pokonać nawet 98 km bez żadnych emisji. Jest to możliwe dzięki pojemnej baterii oraz wydajnemu systemowi odzyskiwania energii z hamowania. Zużycie energii dodatkowo ogranicza klimatyzacja z pompą ciepła. Ładowanie baterii trwa 2,5 godziny przy podłączeniu do gniazdka 230 V/32 A.

Cena katalogowa auta w wersji Dynamic wynosi 228 900 zł.

Toyota Mirai – auto elektryczne, które wytwarza prąd z wodoru

Ostatnim z zaprezentowanych modeli jest II generacja Toyoty Mirai. W Polsce sprzedano już 60 sztuk tego samochodu, z czego dwa egzemplarze zostały zakupione w salonie w Chwaszczynie.

Słowo „Mirai” znaczy przyszłość. I właśnie tak Toyota postrzega przyszłość motoryzacji. Z jednej strony jest to samochód elektryczny, bowiem za jego napęd odpowiada silnik zasilany prądem, ale nie pochodzi on „z gniazdka”. W ogniwach paliwowych zachodzi na zimno reakcja wodoru z tlenem, w której wyniku uwalniane są elektrony tworzące prąd.

Toyota Mirai nie generuje żadnych spalin, CO² ani szkodliwych substancji. Jedynym produktem ubocznym działania napędu na ogniwa paliwowe jest para wodna. Ciekawostką jest, że samochód nie tylko nie zanieczyszcza powietrza, ale także je… oczyszcza! Ogniwa paliwowe wymagają do pracy bardzo czystego powietrza, dlatego do usuwania cząstek stałych, tlenków azotu, dwutlenku siarki i innych zanieczyszczeń służy specjalny filtr katalityczny, który usuwa od 90 do 100% zanieczyszczeń o średnicy od 0 do 2,5 mikrona. Jak obliczyli inżynierowie Toyoty, po przejechaniu 10 000 km Mirai oczyszcza 4,7 mln litrów powietrza – to tyle, ile jeden dorosły człowiek zużywa przez rok.

W przeciwieństwie do samochodów elektrycznych jakie znamy, Mirai bardzo szybko może zostać zatankowany. Odbywa się to niemal tak sprawnie, jak w przypadku np. paliwa LPG. Trwa nie więcej niż 5 minut, chociaż oczywiście problemem jest niedostępność stacji takiego tankowania. O ile w Niemczech sieć obejmuje już kilkadziesiąt punktów, o tyle w Polsce plany ich budowy są dopiero „na biurkach”.

Nie zmienia to jednak faktu, że Mirai ma przewagę nad „elektrykami” w postaci szybkości tankowania, ale także zasięgu – jego trzy zbiorniki pozwalają na pokonanie nawet 650 kilometrów, czyli nawet więcej niż typowy samochód benzynowy i niewiele mniej niż diesel.

Cena Toyoty Mirai rozpoczyna się od 319 900 zł.

Premierowy pokaz jak wykład na politechnice

Cykl prezentacji „Beyond Zero – Dni Elektryfikacji” jest jak nauka. Chociaż ma rozrywkowy wydźwięk, to jednak bardzo wyraźnie przekazuje cenną wiedzę, jak już wkrótce będzie wyglądać motoryzacja. Zobrazować mogły to także miniaturowe modele i makiety, które tłumaczyły jak działa dane rozwiązanie.

Kilka dekad temu, kiedy producenci zaczęli „walczyć” o jak najmniejszą emisję spalin, rozpoczął się wyścig zbrojeń. Jedni poszli w kierunku małych silników, inni rozwijali technologię jednostek wysokoprężnych, jeszcze inni dokładali wielki turbiny. Toyota w tym czasie postawiła na hybrydy, czyli wstęp do elektryfikacji. Czas pokazał, że ta ścieżka była „prawidłowa” i dzisiaj wszyscy idą w tym kierunku. Bardzo możliwe, że rozwiązania, które dzisiaj pokazuje ten japoński producent, ponownie wskażą drogę dla innych producentów na przyszłość.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

III edycja Pomorskich Targów Autokosmetyki w Gdańsku – największa tego typu impreza w Polsce

Za nami trzecia edycja Pomorskich Targów Autokosmetyki. Impreza od trzech lat, raz w roku, odbywa …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *