sobota , 16 października 2021
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner_Porsche_Centrum_Sopot_wrzesień2021_Taycan
previous arrow
next arrow
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner_Porsche_Centrum_Sopot_wrzesień2021_Taycan
previous arrow
next arrow
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
previous arrow
next arrow

Bezpłatne przejazdy Ikarusami także w Gdańsku w sobotę 9 października

Znów będzie można przejechać się Ikarusami po Gdańsku. Z okazji 40 rocznicy wprowadzenia do gdańskiej komunikacji miejskiej pojazdów tej marki, w sobotę 9 października Ikarusy będzie można spotkać na linii 148 funkcjonującej na trasie Żabianka SKM – Nowy Port Szaniec Zachodni.

Na bezpłatne przejażdżki w godz. 10:00 – 17:00 zapraszają Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku. Autobusy będą kursować co 20 minut. Dwa Ikarusy podstawi Pan Łukasz Staniszewski z „Kultowego Ikarusa”, a po jednym GAiT i pasjonat tych pojazdów Pan Wojciech Śmigielski.  Rozkład jazdy dostępny jest na stronie ztm.gda.pl (kursy wykonywane autobusem historycznym oznaczone są czerwonym kolorem).

Pierwsza partia kilkunastu sztuk przegubowych Ikarusów model 280.26 dotarła do Gdańska koleją z fabryki w Budapeszcie późnym latem 1981 roku, a swoją codzienną eksploatacje rozpoczęły 5 października na linii 139. W 1983 roku dostarczono do Gdańska pierwsze solowe wersje z tej samej rodziny, czyli model 260.

Standardowo wszystkie pojazdy były wyposażone w silniki Rába (na licencji MAN-a) D2156HMU o pojemności 10349 cm3 i mocy nominalnej 192KM. Mogły rozwijać prędkość do nawet 120 km/h. Pojawienie się Ikarusów w Gdańsku przyczyniło się do szybkiego wycofania z ulic miasta popularnych wówczas Jelczy (model 043, AP021 oraz 272 MEX) popularnie zwanych ogórkami.

Ciekawostką jest to że na początku lat 90. aby ominąć wysokie cło Ikarusy były montowane w Polsce . Wyprodukowano w ten sposób kilkaset autobusów głównie modeli 280 i 260, które m.in. trafiły do Gdańska. Jeden z nich jest pojazdem należącym do spółki GAiT (numer taborowy 28307) i wchodzi w skład floty pojazdów zabytkowych. Dominacja autobusów marki Ikarus w Gdańsku trwała do 1994 roku, kiedy to kupiono pierwsze nowoczesne, niskopodłogowe Mercedesy model O405N.

Łącznie przez prawie 28 lat eksploatacji przez gdańską komunikację miejską przewinęło się około 210 Ikarusów 280 i około 75 sztuk Ikarusów 260. Pożegnanie Ikarusów w Gdańsku odbyło się 31.01.2009 roku na linii 142. Po wycofaniu z eksploatacji większość z tych autobusów trafiła na złomowisko, ale kilka egzemplarzy zostało zachowanych, m.in. Ikarus 260 należący do GAiT, czy biorące udział w sobotniej imprezie Ikarusy prywatnych kolekcjonerów.

Źródła: tekst: Dagmara Szajda, zdjęcia: Łukasz Staniszewski, zycinki prasowe: archiwum Łukasza Staniszewskiego

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

[Gdynia.pl] Na Trasie Kaszubskiej w Gdyni praca wre

Trasa Kaszubska rośnie w oczach, w tym także jej część znajdująca się w Gdyni. Węzły …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *