Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

BMW 530i – nowy lider w swojej klasie?

BMW Serii 5 - 530i G30 - Bawaria Motors Gdańsk-1380420BMW opracowując nową generacje swojego bestsellera miało nie lada problem. Musiało stworzyć godnego następce najpopularniejszej, biznesowej limuzyny, która mimo rynkowego stażu rewelacyjnie się sprzedawała. Droga do sukcesu polegała na delikatnych zmianach gabarytowych, upodobnieniu do bardzo dobrze przyjętej na rynku nowej Serii 7, zastosowaniu ultranowoczesnych rozwiązań technicznych i nowej generacji wydajnych silników. Rezultat? Oszałamiający!

VII generacja Serii 5 oznaczona symbolem G30, jest o 37 mm dłuższa i 8 mm szersza od swojego poprzednika. W wyposażeniu posiada maksymalną ofertę systemów wspomagających kierowcę, wysoki poziom skomunikowania oraz nowy, innowacyjny system obsługi.

BMW Serii 5 - 530i G30 - test moto3m Bawaria Motors-1380405

Konsekwentna realizacja koncepcji BMW EfficientLightweight z jeszcze większym zastosowaniem aluminium i wysokowytrzymałych stali pozwoliła zmniejszyć masę pojazdu, zależnie od wyposażenia, nawet o 100 kg w stosunku do poprzedniego modelu. A zastosowano technologia jeszcze bardziej zbliżyła BMW do jazdy w pełni autonomicznej.

Elegancko, komfortowo i przestronnie!

Stylistycznie nowa Seria 5 bardzo upodobniła się do Serii 7. Niektórzy stwierdzić mogą, że nawet za bardzo, bowiem BMW najwyraźniej podąża tą samą drogą co mocno skrytykowany za to Mercedes.

Stylistykę w dużej mierze ukształtowała technologia. Seria 5 jest jedną z najbardziej aerodynamicznych limuzyn. Współczynnik oporu powietrza wynosi zaledwie 0.22. Wloty powietrza w charakterystycznych przednich nerkach posiadają elektronicznie sterowane klapy, które zamykają się, gdy silnik się dogrzewa i otwierają, gdy potrzebuje chłodzenia. Wyrafinowania dodaje również pakiet stylistyczny M, który zastosowany został w prezentowanym egzemplarzu. Opcja to kosztuje 24 112 zł.

BMW Serii 5 - 530i G30 - test moto3m Bawaria Motors-1380410

Kabina nowej generacji Serii 5 to luksus w czystej postaci. Subiektywne odczucia dotyczące wielkości wnętrza sprawią wrażenie bardzo dużego postępu względem poprzednika. Być może jest to zasługa zastosowania jasnej tapicerki optycznie powiększającej wnętrze, która jednak w praktyce okazuje się dość niepraktyczna, nosząc ślady „demonstracyjnej” eksploatacji.

BMW Serii 5 - 530i G30 - test moto3m Bawaria Motors-1380370

Jakość wykończenia i ergonomia miejsca pracy kierowcy nie budzi absolutnie żadnych zastrzeżeń.

Ultra-mega-high-tech

BMW Serii 5 - 530i G30 - test moto3m Bawaria Motors-1380344BMW przyzwyczaiło już swoich klientów do zaawansowanej pokładowej elektroniki. Ale w Serii 5 po raz pierwszy jest ona aż tak rozbudowana.

Podstawowe parametry samochodu sprawdzić można nie wychodząc nawet z domu, za pomocą multimedialnego kluczyka z dotykowym wyświetlaczem (opcja za 2 204 zł). Jeszcze więcej danych o samochodzie uzyskać można dzięki aplikacji na smartphone’a, dzięki której na odległość można nawet zobaczyć otoczenie samochodu korzystając z kamer parkingowych. Funkcja Remote 3D View jest w stanie wygenerować wirtualny, trójwymiarowy obraz miejsca, w którym znajduje się samochód. A wszystko to odbywa się w czasie rzeczywistym z perfekcyjną płynnością, bez ani chwili „zawieszenia” systemu.

Do piątki trafił również system obsługi multimediów za pomocą gestów, znany z „siódemki”. Ewolucja ta może wydawać się niezrozumiała, bowiem najpierw sterowanie np. radiem przeniesiono na kierownicę, aby nie odrywać od niej rąk, a teraz z powrotem wracamy do klasyki kierowania jedną ręką. Niemniej system działa piekielnie skutecznie, jest wygodny i wcale nie taki drogi – kosztuje bowiem 1 102 zł.

Nowe silniki benzynowe, ale o mniejszej pojemności

Wszystkie jednostki napędowe należą do nowej, modułowej serii silników BMW EfficientDynamics. Dzięki technologii BMW TwinPower Turbo łączą moc ze wzorcową wydajnością.

Nowy czterocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 2 l w BMW 530i oferuje maksymalny moment obrotowy 350 Nm i maksymalną moc 185 kW / 252 KM. Jego realne zużycie paliwa w cyklu mieszanym to około 9-10 l/100 km. BMW 530i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,2 s, a jego prędkość maksymalna to 250 km/h.

Niestety zastosowanie 4-cylindrowego silnika nie zachwyci miłośników odgłosu jego pracy. Nie umywa się on do klasycznych 6-cylindrowych rzędówek ze stajni z Monachium. Downsizing długo jeszcze będzie uprzykrzał życie motoryzacyjnym maniakom…

Coraz mniej pracy przed kierowcą 

BMW Serii 5 - 530i G30 - Bawaria Motors Gdańsk-1380439Samochód wyposażony jest standardowo w kamerę stereoskopową, która w połączeniu z opcjonalnymi czujnikami radarowymi i ultradźwiękowymi nadzoruje otoczenie pojazdu. Nowością w BMW serii 5 jest, oprócz asystenta wymijania i ostrzegania przed pojazdami nadjeżdżającymi z boku, asystent zmiany pasa ruchu i asystent toru jazdy. Ten ostatni nadzoruje pasy ruchu oraz sytuację obok pojazdu i poprzez korekty toru jazdy aktywnie pomaga kierowcy uniknąć grożącej kolizji.

Rozszerzone funkcje oferowanego opcjonalnie aktywnego regulatora prędkości (Active Cruise Control, ACC) i asystenta kierowania i toru jazdy są w BMW serii 5 kolejnym krokiem w stronę automatyzacji jazdy. Funkcje te obejmują przejmowanie ograniczeń prędkości oferowane przez opcjonalny układ Intelligent Speed Assist, przy czym kierowca może wprowadzić korektę +/- 15 km/h. W zakresie prędkości od 0 do 210 km/h samochód może na życzenie kierowcy przejąć dodawanie gazu, hamowanie i kierowanie. Inteligentna funkcja Auto Start/Stop działa teraz zależnie od trasy i ruchu na drodze, gwarantując jeszcze większy komfort jazdy.

Tabela danych technicznych

NAPĘD
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – benz./1998/R4/16
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 252 /5200
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 350/1450-4800
Skrzynia biegów/napęd – aut. 8/4×4

OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 6.2
Prędkość maksymalna (km/h) – 250

WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4936/1868/1466
Masa własna/ładowność (kg) – 1540/660

Cena – 239 700 zł (testowany egzemplarz: 378 421 zł)

Naszym zdaniem

Nowe BMW Serii wspięło się na wyżyny technicznych możliwości. Jedynym porównywalnym konkurentem jest w tej chwili Mercedes Klasy E. Jeśli porównać rywalizację w klasie średniej wyższej do maratonu to najnowszy produkt producenta z Monachium dobiega do meta, kilka minut za nim znajduje się Mercedes, podczas gdy Audi rozgrzewa się w szatni…

BMW Serii 5 - 530i G30 - test moto3m Bawaria Motors-1380399

Pozostali gracze tego segmentu mogą jedynie zasiąść na trybunach i marzyć, aby kiedyś zająć ich miejsce.

Historia lubi się powtarzać i BMW znów wychodzi na lidera w tym segmencie. Bawarczycy będą z tego korzystać, dopóki konkurenci nie przygotują swojej odpowiedzi. Klasa E kusi już pełną ofertą wersji silnikowych i nadwoziowych, a Audi zapowiada, że nowe A6 będzie bezkonkurencyjne.

Nam, klientom, pozostaje przyglądać się tej rywalizacji i korzystać z niej, w postaci samochodów bliskich perfekcji. A takim bez wątpienia jest nowe BMW Serii 5. Większe, przestronniejsze, perfekcyjnie jeżdżące i ultranowoczesne dzieło inżynierii.

Niestety, ma to swoją (wysoką) cenę. O ile bazowe 239 700 zł za model 530i wydaje się akceptowalne, o tyle wyposażenie go w dodatki przybliżyć może tę cenę do 0,5 milona złotych… A to już rewiry Serii 7.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Alfa Romeo Junior ELETTRICA SPECIALE – mały włoski przystojniak… z Polski

Alfa Romeo Junior to trzeci z braci niedużych crossover’ów koncernu Stellantis, produkowanych w Polsce. Obok …

Jeden komentarz

  1. Chciałem napisać w temacie serwisu – Bawaria Motors Mini z Janek w którym byłem jest naprawdę dobry. Naprawa wykonana szybko i profesjonalnie. Panowie tam pracujący widać że znają się na rzeczy. Warto się do nich wybrać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *