Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

BMW i8 – przełom wśród sportowych samochodów

Świat się zmienia. Współczesnym trendom i wymaganiom sprostać muszą nawet supersamochody. Segment, który do niedawna był ostatnim bastionem motoryzacji przez duże „M” także zmienia swój dotychczasowy wizerunek. Początek aktualnego stulecia był przełomowy w tej klasie. To wtedy świat ujrzał – Mercedesa McLaren SLR, Porsche Carrera GT, Ferrari Enzo i Bugatti Veyron’a – najpotężniejsze samochody sportowe. Ostatnie, których rażąco nie ograniczały dyrektywy Unii Europejskiej, ani kalifornijskie normy emisji spalin…

Wyposażone były w silniki o minimum 8, 10, 12 a nawet 16 cylindrach. Głośne, wulgarne i co 100 km pochłaniające tyle paliwa ile małe, miejskie samochody przez tydzień eksploatacji. Do ich budowy używano materiałów, które nie nadawałaby się do niczego innego, a dzisiaj są Świętym Grallem kolekcjonerów i wspaniałym wspomnieniem dawnej szkoły budowy samochodów.

Dzisiejsze supersamochody radykalnie się zmieniły. Współczesne odpowiedniki starszych braci nazywają się LaFerrari, 918 Spyder oraz P1 i są właściwie hipersamochodami. Absolutna superliga wśród wszystkich samochodów.

Ale to właśnie od nich czerpią bardziej pospolite modele i od nich wszystko się zaczyna. Technologia z najwyższej półki stopniowo trafia pod strzechy tych tańszych modeli. Na razie jednak w tej „niższej” klasie samochodów sportowych nikt nie zdecydował się na elektryczny napęd.

Nikt poza BMW…

BMW i8-05207

I8 to pierwszy samochód w tym segmencie z hybrydowym napędem. Rewir swojego działania dzieli z między innymi Porsche 911, Audi R8 i Mercedesem AMG GT. Jest to prawdopodobnie pierwszy na świecie samochód, który ważąc 1500 kg i mając seryjny silnik o pojemności 1.5 litra i 3 cylindrach, przyspiesza do setki w 4.4 sekundy!

Opakowanie

Lekkość i sztywność nadwozia były kluczowe przy opracowywaniu BMW i8. Szkielet kabiny pasażerskiej wykonany jest z włókna węglowego, a rama silnika z aluminium. Do niej też przytwierdzone są mocowania zawieszenia. Elementy karoserii to w większości tworzywo termoplastyczne, za wyjątkiem dachu, który wzmacniany jest odpadami (pozostałymi w procesie produkcji) z włókna węglowego.

Stylistyka nadwozia jest nadzwyczaj awangardowa. Każdy produkowany obecnie samochód, przy i8 wygląda staro. Miną dekady zanim to nadwozie się zestarzeje. To chyba najodważniejszy krok stylistów w dotychczasowej historii seryjnej motoryzacji. Nie przypominam sobie, żeby jakikolwiek inny samochód ,dopuszczony do masowej produkcji wyglądał aż tak futurystycznie i zjawiskowo na drodze.

BMW i8-05181

W tylnej części nadwozia uwagę przyciągają „dukty”, które kierują opływające samochód powietrze wytwarzając siłę dociskową. Zwróćcie też uwagę na zasklepione charakterystyczne nerki. Ponieważ z przodu samochodu nie ma silnika, nie muszę nieczego schładzać.

Wszystko to ma swoje odzwierciedlenie w aerodynamice. Współczynnik Cd wynosi raptem 0.26 i przekłada się to zarówno na prędkość samochodu jak i efektywność zużycia energii – w tym także spalanego paliwa.

BMW i8-05168

Formalnie jest to 2 drzwiowe coupe z unoszonymi do góry drzwiami. I tu mała uwaga. O ile w przypadku standardowych drzwi można je lekko uchylić, o tyle w i8 aby wsiąść czy wysiąść, trzeba je otworzyć w pełni. A ponieważ można to zrobić także automatycznie za pomocą pilota, warto wziąć pod uwagę gdzie i jak się parkuje, aby nieświadomie nie obić swojego i cudzego samochodu zaparkowanego obok.

Masa własna pojazdu wynosi 1485 kilogramów czego absolutnie nie czuć siedząc za jego kierownicą. Środek ciężkości jest tu położony ekstremalnie nisko. Prowadzenie poprawia też rozkład mas wynoszący 50:50.

BMW i8-05206

Zawartość

Taka stylistyka zewnętrzna nie mogła być niekontynuowana wewnątrz. Jest ona jednak bardziej stonowana niż ta zewnętrzna. Kokpit ukierunkowany jest tradycyjnie dla BMW na kierowcę. Kabina przeznaczona jest dla 4 pasażerów i przyznać muszę, że będzie im z tyłu wygodniej niż np. w 911’tce. Mimo to, trudno traktować tylne siedzenia w sposób pełnoprawny.

BMW i8-05195

Wsiadanie do BMW i8 nie jest wcale takie proste. Bardzo szeroki próg i nisko umiejscowiony fotel wymagają trochę fizycznej sprawności. Na szczęście nie ma tu znanego, chociażby z Mercedesa SLS, problemu – gdzie osoby poniżej 180 cm wzrostu, do zamknięcia otwieranych do góry drzwi, potrzebowały dodatkowych uchwytów albo „szympansich” rąk.

BMW i8-05162

Wykończenie i ergonomia są dokładnie takie, jak można się spodziewać po BMW z najwyższej półki. Wszystkie istotne przyciski i wskaźniki są tam, gdzie się tego spodziewamy. Kabina jest wygodna i nawet praktyczna. Jest uchwyt na kubek, dwa schowki i bardzo wygodne, dobrze podtrzymujące ciało fotele. Pozycja za kierownicą jest prawdziwie sportowa. Głęboko osadzone pedały, pozwalają na jazdę z prawie wyprostowanymi nogami i rękoma na kierownicy zgiętymi pod kątem prostym. Widoczność jak na sportowy samochód jest bardzo zadowalająca.

Dla formalności trzeba wspomnieć o bagażniku. Znajduje się w tylnej części nadwozia (za centralnie umieszczonym silnikiem). I to właściwie tyle ile można na jego temat powiedzieć. Skromne zakupy, albo równie skromne bagaże na weekend za miastem powinien pomieścić. Ma pojemność 154 litrów, a w jego pełnym wykorzystaniu pomóc może zestaw szytych na miarę toreb Louis Vuitton dostępnych w opcji.

BMW i8-05164

Napęd i technologia

Jedna godzina jaką udało mi się spędzić z BMW i8 to zdecydowanie za mało by w pełni poznać jego technologię.

Fot. BMW
Fot. BMW

W teorii wygląda to tak. Zespół napędowy stanowią dwa silniki. Spalinowy, 3-cylindrowy o pojemności 1499 cm3, znany z modelu 2 Active Tourer i nowego Mini. Po kuracji wzmacniającej generuje moc 231 koni mechanicznych i 320 Nm momentu obrotowego. Napędza tylne koła za pomocą 6-biegowej skrzyni biegów z możliwością ręcznej zmiany przełożeń za pomocą manetek przy kierownicy. Drugi z silników to jednostka elektryczna, generująca równowartość 131 koni i 250 Nm. Moc, którą generuje płynie na przednie koła za pośrednictwem dwustopniowej skrzyni biegów. Oba silniki nie są ze sobą w żaden mechaniczny sposób połączone, a ich pracą zarządza elektronika.

Możliwe są 3 tryby jazdy. Domyślnym jest Comfort. Wykorzystuje on silnik elektryczny do prędkości 65 km/h i tylko w razie potrzeby oraz spadku ilości energii (zasięgu) wspomaga się silnikiem spalinowym. Tryb EcoPRO ogranicza wszystkie parametry w taki sposób, aby maksymalnie wydłużyć zasięg samochodu na napędzie elektrycznym. Program SPORT uruchamia maksymalną wydajność obu napędów, generując maksymalną moc i osiągi. Swoje działanie przyspiesza wówczas także skrzynia biegów Steptronic.

BMW i8-05216

Jazda przy użyciu tylko silnika elektrycznego ograniczona jest do 120 km/h i możliwa na dystansie około 35 km. Muszę szczerze przyznać, że to nie zwykłe jeździć samochodem, które potrafi na mieście wyprzedzić niemal wszystko co się po nim porusza, a chwilę później bezszelestnie i bezemisyjnie przemieszczać się w korku.

Prowadzenie BMW i8 jest lekkie i przyjemne. Samochód jest szybki, chociaż nie tak brutalny jak niektórzy liczyli. Miłośnikom sportowych samochód w stylu Porsche GT3 nie musi się to podobać, chociaż podczas mojej jazdy próbnej w Gdyni instruktor z BMW Polska zdradził, że chwilę wcześniej podobną jazdę odbył właśnie właściciel takiego modelu i jest żywo zainteresowany i8.

Inne redakcje, które miały okazję pojeździć BMW i8 po torze wyścigowym, uskarżały się na silną podsterowność. Ja mogę tylko stwierdzić, że to chyba najwygodniejszy i najprzyjemniejszy supersamochód do jazdy po mieście. Nie pogardziłbym nim także, gdybym miał udać się nim w dalszą podróż.

Finał

Mówiąc krótko – ten samochód to prolog sportowego auta jakimi będziemy jeździć w przyszłości. Stylistyka, napęd i rozwiązania produkcyjne wyprzedzają swoją epokę. Ale pewnie już za kilka lat trafią także do innych modeli z palety BMW. I8 to praca dyplomowa z dziedziny aerodynamiki i odciążania. Zaprojektowanie tego samochodu trwało zaledwie 38 miesięcy. W tym czasie najmniejszy zespół projektowy bawarskiej wytwórni stworzył najbardziej zaawansowany samochód w ofercie, w dodatku w rekordowym czasie.

BMW i8-05192

Zwraca on gigantyczną uwagę swoją stylistyką, zachwyca jakością wykończenia i wykonania. Szokuje mocą nieproporcjonalną do rozmiarów silnika, ale to jego największa zaleta. 4.4 sekundy od 0 do 100 km/h, prędkość maksymalna 250 km/h. Średnie zużycie paliwa wynoszące według producenta 2.1 litra na 100 km… można włożyć między bajki. Ale realnie wynosi od 6 do 11 litrów, w zależności od stylu jazdy i trasy co i tak jest imponujące jak na osiągi tego samochodu. BMW i8 kosztuje w Polsce minimum 573 900 zł, co jest prawie trzykrotnością kwoty, jaką należy zapłacić za mniejszy model i3. Mimo to wydaje się on wart swojej ceny.

Mój komentarz

Jeśli tak ma wyglądać przyszłość samochodów sportowych to nie ma nad czym ubolewać. BMW i8 zrobiło na mnie duże wrażenie, chociaż nie jest to samochód nad którym można się rozpływać i zachwycać godzinami.

Aspiruje do kategorii supersamochodów, ale w zupełnie inny sposób niż konkurenci. Nie jest typem brutala na tor wyścigowy. Znacznie lepiej sprawdzi się w mieście i podczas dojazdów do niego. Podróż z Gdańska do Berlina za kierownicą i8 byłaby przyjemnością i pokonałby ten dystans na jednym baku. Za sprawą napędu na 4 koła sprawdzi się też zimą i podczas ulewnych deszczy.

BMW i8-05156

Jestem jednak przekonany, że na torze wyścigowym M4 zrobi z i8 co będzie chciało. To samochód który pretenduje do miana supersamochodu, ale ma inny charakter niż można by się tego spodziewać po topowym sportowym modelu BMW.

Wyjaśnię to w ten sposób. Gdybym jutro musiał jechać na sesję zdjęciową jakiegoś samochodu do Andory, by uwiecznić go w poślizgu na „patelni”, na górskiej drodze wybrałbym BMW i8. Po kilkusekundowej gimnastyce przy wsiadaniu usadowiłbym się w wygodnym fotelu, podążał za wskazaniami nawigacji i zatrzymując się co 600, może 700 km na tankowanie, w szybkim tempie dotarłbym do celu. I to byłoby wspaniałe doświadczenie dające RADOŚĆ Z JAZDY.

Ale po dotarciu na miejsce, do tej wspomnianej górskiej drogi, wolałbym się przesiąść do czegoś innego. W stylu Ferrari 458 lub AMG GT. Rozumiecie co mam na myśli… ?

BMW i8 to świetny samochód, ale nie należy rozpatrywać go w charakterze wyczynowca. To sportowiec, ale bardziej golfista niż sprinter.

BMW i8-05200

Co musisz wiedzieć

– Przednia klapa nie otwiera się w ogóle – dostęp do elektrycznego silnika, który tam się znajduje mają tylko serwisanci

– Dźwięk silnika w trybie SPORT potęgowany jest przez głośniki w kabinie. Pomimo sztuczności brzmi to naprawdę nieźle i gdybym nie znał prawdy, dałbym się nabrać

– BMW i8 dostępne jest w 4 kolorach nadwozia –srebrnym, niebieski, szarym i białym. Oferowane są też 3 wzory felg

– Nadwozie z włókna węglowego jest wyjątkowo sztywne i 50% lżejsze od stalowego

– Ładowanie baterii do poziomu 80% trwa 2 godziny i pozwala przejechać około 35 kilometrów

– BMW i8 posiada laserowe, przednie reflektory

– Samochód powstaje w fabryce w Lipsku, która zwiększyła ostatnio swoje moce produkcyjne dwukrotnie, do 20 sztuk dziennie, aby zaspokoić popyt

– BMW i8 zdobyło prestiżowy tytuł World Green Car of the Year 2015

– Patrick Müller, odpowiedzialny za opracowanie układu napędowego, powiedział że „to nie jest samochód zbudowany do jak najszybszego pokonania Północnej Pętli toru Nürburgring. To samochód drogowy i 362 konie w zupełności wystarczą, żeby w każdych warunkach zapewnić kierowcy maksimum emocji” (cyt. topear.com.pl)

 

Marcin Wiła

 

Dziękuje firmie BMW Zdunek za zaproszenie na jazdę próbną modelem i8

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Alfa Romeo Junior ELETTRICA SPECIALE – mały włoski przystojniak… z Polski

Alfa Romeo Junior to trzeci z braci niedużych crossover’ów koncernu Stellantis, produkowanych w Polsce. Obok …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *