niedziela , 12 stycznia 2025
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

BMW i8 Roadster – hybrydowy sportowiec bez dachu

BMW i8 Roadster test Moto3m i BMW Zdunek-03319Na otwartą wersję nadwoziową bawarskiego sportowca w hybrydowej odmianie, trzeba było długo czekać. Ponad 4 lata po debiucie wersji Coupe do oferty dołączył jeszcze bardziej awangardowy Roadster. Mimo kilkuletniego stażu na rynku, ten model ani trochę się nie zestarzał, a w wersji z otwartym nadwoziem nabiera nowego wyrazu i kusi jeszcze mocniej. Premierowy pokaz w BMW Zdunek pozwolił nam poznać bliżej BMW i8 Roadster i do tych wspaniałych okoliczności, nie pasowała tylko listopadowa aura… 

Równocześnie z wprowadzeniem nowego wariantu nadwoziowego, producent zdecydował się na lifting serii i8 – także w wydaniu Coupe. Zmiany objęły między innymi mocniejszy silnik elektryczny, który dostarcza ekwiwalent 143 KM (wcześniej 131 KM). Powiększeniu uległy także litowo-jonowe baterie , których pojemność wzrosła z 20 do 34 Ah. Dzięki temu rozwiązaniu wzrósł zarówno zasięg “na prądzie” do 53 km (Coupe do 55 kilometrów), ale także maksymalna prędkość w trybie bezemisyjnym – z dotychczasowych 70 km/h do 105 km/h w odświeżonej wersji.

Silnik spalinowy zachował swoje dotychczasowe parametry – czyli pojemność 1.5 litra, 3 cylindry i moc 231 koni mechanicznych. Ale popracowali nad nim specjaliści od ekologii i… akustyki. Ci pierwsi dołożyli filtr cząstek stałych dla obniżenia emisji szkodliwych substancji. Ci drudzy pracowali nad dźwiękiem, aby sportowe BMW brzmiało tak jak powinno, mimo tylko 3 cylindrów. I przyznać trzeba, że efekt jest zadowalający. I8 brzmi rasowo i dość donośnie i to pomimo tego, że w kabinie dźwięk potęgowany jest przez… głośniki.

BMW i8 Roadster test Moto3m i BMW Zdunek-03350

Bycie anonimowym? Nie w i8. Tym bardziej nie w i8 Roadster. 

W tym modelu nie chodzi jednak o parametry silnikowe – bynajmniej nie tego spalinowego. I8 to przede wszystkim sensacja, gdziekolwiek się pojawi. Niesamowita stylistyka, unoszone do góry drzwi i możliwość bezszelestnego odjechania z miejsca parkingowego sprawiają, że za tym samochodem oglądają się wszyscy i wszędzie. Jeśli dodamy do tego możliwość schowania dachu i odsłonięcia całej kabiny z kierowcą włącznie, powstaje idealna recepta na stanie się celebrytą.

W przeciwieństwie do wersji Coupe, Roadster nawet nie próbuje udawać samochodu 4-osobowego. Zamontowano w nim 2, całkiem wygodne, fotele z elektryczną regulacją, a za nimi znajduje się przestrzeń na składany, brezentowy dach i przestrzeń o pojemności 92 litrów na plecak, walizkę i kilka innych drobiazgów.

Uzupełnia ją także bagażnik – zlokalizowany z tyłu pojazdu, który mieści 88 litrów. Pod przednią pokrywą znajduje się silnik elektryczny i baterie, a dostęp do nich posiada tylko serwis.

BMW i8 Roadster test Moto3m i BMW Zdunek-03321

Dach nad głową znika w 15 sekund

Rozkładanie lub składanie brezentowego dachu trwa około 15 sekund i może odbywać się także w czasie jazdy, ale prędkość nie może być wówczas większa niż 50 km/h.

Trudno nawet wyobrazić sobie ogrom pracy i rozwiązań, które musieli tu wprowadzić bawarscy inżynierowie. Bezramkowe, otwierane do góry drzwi, zapewne nie ułatwiły im tego zadania.

BMW i8 Roadster test Moto3m i BMW Zdunek-03341

Mimo skomplikowanej konstrukcji, która w samochodach typu roadster musi być dodatkowo wzmocniona ze względu na brak sztywnego dachu, udało się uniknąć nadwagi. I8 Roadster waży zaledwie 60 kilogramów więcej niż wersja Coupe.

Jak jeździ się hybrydowym BMW bez dachu? 

BMW i8 Roadster test Moto3m i BMW Zdunek-03353Co zaskoczyło mnie najbardziej – wygodnie. Po złożeniu dachu, znacznie łatwiej jest w nim usiąść, chociaż zawsze jest to wyzwanie. Szeroki próg i bardzo nisko umieszczone siedzisko nie ułatwiają sprawy. Kiedy jednak uda się już w nim usiąść jest naprawdę przyjemnie. Kokpit otula kierowcę, a na fotelu pasażera jest komfortowa przestrzeń.

Wykończenie nie pozostawia wątpliwości, że jest to produkt z kategorii Premium.

Jazda samochodem jest przyjemnością, ale pogoda powinna być adekwatna do jego charakteru. Silnik elektryczny generuje na tyle dużą moc, że napędzane nim przednie, bardzo wąskie koła łatwo tracą przyczepność i bezradnie “mielą” w miejscu próbując wprawić w ruch i8. Napęd spalinowy dołącza się, gdy potrzebna jest większa moc (i trakcja – bo dołącza on do działania tylne koła), doładowuje akumulatory, albo na życzenie kierującego, po włączeniu odpowiedniego trybu.

Osiągi są więcej niż imponujące, jeśli weźmie się pod uwagę “papierowy” parametry. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4.6 sekundy (Coupe 4.4 sekundy) i prędkość maksymalna 250 km/h.

Między bajki trzeba tylko włożyć deklarowane zużycie paliwa, które wynosić ma 2.1 l/100 km. Realna wartość to 9-10 litrów, ale w dużej mierze jest to zasługa prowokacyjnego charakteru tego samochodu, który aż się prosi o wciskanie gazu.

Tabela danych technicznych

NAPĘD
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – hybryda/1499/R3/12
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 374/4800
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 570/3700
Skrzynia biegów/napęd – aut. 8/4×4

OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 4.6
Prędkość maksymalna (km/h) – 250

WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4689/1942/1291
Masa własna/ładowność (kg) – 1485/370

Cena – 700 100 zł (testowany egzemplarz: ok. 900 000 zł)

Naszym zdaniem

BMW i8 Roadster test Moto3m i BMW Zdunek-03333BMW i8 Roadster to jeszcze bardziej awangardowa odmiana znanej dotychczas i8-emki. Samochód ma niesamowity wygląd, przyciąga spojrzenia i sprawa ogromną radość – nie tylko swojemu kierowcy, ale także “widzom”, którzy spotkają go na ulicy.

Atutami są osiągi i względnie wysoki komfort jazdy, jak na supersportowy samochód. Funkcjonalność nie jest jego mocną stroną. Symboliczny bagażnik, trudność z wsiadaniem i wysiadaniem powodują, że codzienne użytkowanie może szybko zmęczyć.

Niezaprzeczalna jest natomiast radość z jazdy i technologiczna nowoczesność. I właśnie to ma swoją cenę – od 700 100 zł.

Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy Hotelowi Skipper z Rewy.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Skoda Kodiaq II Plug-In Hybrid – 100 bezemisyjnych kilometrów?

Nowa Skoda Kodiaq debiut na rynku trójmiejskim ma już za sobą. Ale wciąż ma jeszcze …

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *