Pandemia koronawirusa dotyka wielu sektorów gospodarki. Także branża motoryzacyjna bardzo mocno odczuwa jej skutki. O ile salony i serwisy samochodowe wciąż mogą działać bez ograniczeń, o tyle nijak nie przekłada się to na sprzedaż. Dealerstwa świecą pustkami, spadło także zainteresowanie wszystkimi usługami. Jak firmy próbują sobie z tym poradzić?
Sytuacja wymaga szybkiego dostosowania się do nowych realiów funkcjonowania tego typu biznesów. Z pomocą przychodzi internet. To właśnie tam wiele firm próbuje przedstawić swoją ofertę i pozyskać klientów.
Serwisy i firmy usługowe postawiły przede wszystkim na obsługę zdalną. Standardem stają się usługi typu „door to door”, polegające na odbiorze samochodu wprost od klienta, zawiezieniu go do warsztatu celem wykonania naprawy, a następnie odstawienie go z powrotem do właściciela.
Gdy samochód jest już w serwisie, podlega czynnościom, które dotychczas nie były zbyt popularne, a na pewno nie były oferowane bezpłatnie i na taką skalę.
Zalicza się do tego odkażanie elementów, których dotyka się w trakcie eksploatacji samochodu. Ponadto stosowane są urządzenia do ozonowania wnętrza. Dotychczas to rozwiązanie sprawdzało się w przypadku usuwania brzydkich zapachów w samochodzie, np. wynikających z palenia papierosów. Teraz ten proces zyskał na popularności ze względu na właściwości ozonu, który usuwa nie tylko przykry zapach, ale również pleśń, alergeny i bakterie.
Ozonowanie polega na zastosowaniu specjalistycznej maszyny, która przez około 20 minut pracuje wewnątrz samochodu. Nie wymaga ona do pracy żadnej chemii, a po zakończeniu procesu i przewietrzeniu pojazdu, można z niego od razu korzystać.
Usługa dotychczas była płatna i kosztowała około 50-80 zł zależnie od serwisu. Obecnie jest to jeden z nowych standardów stosowanych w punktach obsługi samochodów.
Ponadto, firmy zachęcają klientów do dbania o własną higienę instruując jak myć ręce oraz do stosowania środków dezynfekcyjnych i rękawiczek przed wejście do np. salonu.
Większość z firm nie była przygotowana na tę sytuację, stąd działania mają charakter spontaniczny. Wiele z salonów bardzo szybko zaczęło oferować usługi on-line także w zakresie sprzedaży samochodów. Dzieje się tak na przykład poprzez zachęcanie do konfigurowania samochodów na oficjalnych stronach internetowych. Istnieje też możliwość kontaktu telefonicznego z handlowcem, który korzystając z wideo-konferencji przedstawi interesujący klienta samochód.