344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Fot. Budimex S.A.

Budimex SA przyspiesza budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta – królowej polskich obwodnic

Fot. Budimex S.A.

Budimex SA, trzy miesiące przed terminem kontraktowym osiągnął drugi kamień milowy w budowie Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta (OMT) – kluczowej trasy dla regionu. Planowany czas oddania trasy do użytku to kwiecień 2025 r. Zaawansowanie prac przekroczyło 50%.

Inauguracja prac nad OMT miała miejsce 24 listopada 2022 roku. Generalny wykonawca, ma według planów, zrealizować kontrakt o wartości 668,8 mln zł netto w ciągu 38 miesięcy od podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych, do kwietnia 2025 roku.

Projekt obejmuje budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 16,3 km, węzłów drogowych, obwodów, oraz obiektów inżynieryjnych. Budimex, działając w formule “Projektuj i buduj”, zobowiązał się do kompleksowej realizacji tego ambitnego przedsięwzięcia.

Budowa OMT została podzielona na dwie części. Pierwsze zadanie to odcinek węzeł Chwaszczyno (bez węzła) – węzeł Żukowo (bez węzła) o długości 16,3 km. W tej chwili jesteśmy w szczycie robót. Na placu budowy pracuje ponad 620 pracowników, aby  zgodnie z zadeklarowanym terminem powstała dwujezdniowa droga ekspresowa posiadająca po dwa pasy ruchu w każdym kierunku z rezerwą pod trzeci pas, węzły drogowe „Miszewo” oraz „Chwaszczyno”, obwód drogowy Miszewo – informuje Przemysław Czaja, Dyrektor Kontraktu w Budimex SA.

Obecnie zaawansowanie prac przekroczyło 50%. Budowa obejmuje 16,5 km trasy głównej klasy S, 15,5 km dróg serwisowych i dojazdowych, wykonanie ponad 3 mln robót ziemnych oraz ponad 230 tys. m³ wymian gruntów. W ramach OMT powstaje także 28 obiektów mostowych, a zaawansowanie prac w tym obszarze wynosi już 60%.

Praca przy tym kontrakcie stanowi duże wyzwanie. Całość robót gęsto poprzecinana jest siatką dróg lokalnych i dojazdowych. W obszarze kontraktu są dwie czynne linie kolejowe powodujące dodatkowe utrudnienia. Do wykonania na odcinku mamy ponad 280 tys. ton masy bitumicznej, co stanowi naprawdę dużą skalę nawet jak na drogę klasy S – dodaje Przemysław Czaja.

Prace na odcinku realizowanym przez Budimex postępują szybciej niż przewiduje harmonogram, co zaowocowało ‎blisko trzymiesięcznym przyspieszeniem.

Osiągnięcie drugiego kamienia milowego przed terminem to nie tylko dowód efektywności, ale również zaangażowania zespołu Budimex w realizację tego kluczowego projektu infrastrukturalnego. Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta, ze względu na swoje znaczenie i skalę, jest często określana mianem królowej polskich obwodnic. Jej budowa to realizacja artykułowanych od lat oczekiwań mieszkańców Trójmiasta i Pomorza, ale znaczenie samej trasy jest również istotne z punktu widzenia krajowego i międzynarodowego tranzytu oraz turystyki” – mówi Jakub Długoszek, Dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego w Budimex SA.

Fot. Budimex S.A.

Budowana obwodnica jest również istotna dla regionu poprzez swoje strategiczne znaczenie dla transportu ‎w obrębie Żukowa oraz Chwaszczyna. Jej obecność w znaczący sposób odciąży ruch na istniejącej drodze ‎ekspresowej S6 Obwodnicy Trójmiasta.‎

– Dziękujemy za wsparcie, jakie otrzymujemy od mieszkańców Trójmiasta i Pomorza. To dla nas dodatkowa motywacja do jeszcze intensywniejszej pracy. Jesteśmy pełni determinacji, aby zrealizować ten projekt zgodnie z najwyższymi standardami i w umówionym terminie. Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta, po osiągnięciu przewidywanego kształtu, stanie się rzeczywiście królową polskich obwodnic, a my jesteśmy dumni, że możemy być jej współtwórcami – dodaje Przemysław Czaja.

Docelowo OMT będzie miała około 39 km długości i umożliwi sprawny przejazd od strony autostrady A1 oraz S7 w kierunku zachodnim oraz północnym województwa pomorskiego, wyprowadzając ruch tranzytowy na dalsze odcinki trasy S6 w kierunku Lęborka, Słupska i Koszalina.

OMT to kolejna inwestycja infrastrukturalna w portfolio Budimeksu. W tym roku firma ukończyła m.in. budowę odcinka S-11 – „drogi życia” dla Pomorza Środkowego i Wielkopolski, oraz autostrady A-18 przykładając się do likwidacji tzw. „najdłuższych schodów Europy”. – Pracujemy przy newralgicznych trasach, nasze kompetencje w zakresie infrastruktury pozwalają sprostać wymaganiom tych odcinków i terminowej, a nierzadko szybszej niż zakładana w harmonogramie, realizacji prac. Wiemy, że takie inwestycje, od razu przekładają się na rozwój regionu i poprawienie komfortu oraz bezpieczeństwa podróżujących – mówi Jakub Długoszek.

Budimex realizuje średnio co czwarty kilometr drogi ekspresowej w Polsce. Osiemdziesiąt procent kontraktów drogowych polski generalny wykonawca realizuje przed terminem kontraktowym.

Źródło: Budimex SA

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Japoński wieczór w Mazda BMG Goworowski i premierowy pokaz CX-80

W czwartkowy wieczór, blisko setka gości spotkała się w gdańskim salonie Mazda BMG Goworowski, aby …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *