Mniej więcej 20 lat temu Toyota zaprezentowała model RAV4, który zapoczątkował istnienie gatunku SUV’ów. Samochody te wyróżniają się stosunkowo dużą przestrzenią ładunkową, podwyższoną pozycją za kierownicą, która oferuje lepszą widoczność, napędem na 4 koła, a to wszystko w połączeniu z manewrowością i zużyciem paliwa porównywalnymi z samochodami klasy kompakt. Ten pomysł sprawdził się i zyskał ogromną sympatię klientów. Szybko znalazł też naśladowców.
Uterenowione samochody z napędem na 4 koła miały dotąd proste zastosowanie. Używało je wojsko, myśliwi, pracownicy firm budowlanych, którzy dojechać musieli do pracy brodząc w błocie, oraz ci, którzy potrzebowali zimą dotrzeć do domu w górach, albo pociągnąć przyczepę z łodzią. Krótko mówiąc, zazwyczaj były to woły robocze.
Kilku producentów już wcześniej zauważyło potencjał tych konstrukcji i ubrali je w eleganckie garnitury. Tak było np. z Range Rover’em.
Toyota poszła w kierunku bardziej popularnego segmentu. Obok typowo użytkowego Hilux’a, bardziej luksusowego i znacznie większego Land Cruiser’a pokazała kompaktowy model RAV4. Mały, zwinny, atrakcyjny pojazd, który zawładnął niejednym sercem użytkowników. W miniony weekend miałem okazję poznać aktualny model w najnowszej, specjalnej, rocznicowej odmianie ’20th Anniversary’.
SUKCES
Kluczem do sukcesu okazała się niezwykła funkcjonalność i solidność bez zbędnego blichtru. Klientom spodobała się prostota kryjąca siłę i niezawodność. Napęd na 4 koła, podwyższone podwozie i wszechstronność RAV4 sprawiły, że ten model Toyoty zawitał w garażach kobiet, mężczyzn, kierowników, menadżerów i poszukiwaczy przygód. Okazało się, że Toyota stworzyła maszynę uniwersalną, niemal dla wszystkich.
Odtąd jeden samochód zaczął pełnić funkcję auta rodzinnego, służbowej limuzyny i kompana podczas wycieczek. To zapewne jest powodem tego iż RAV4 od 20 lat jest na rynku, a obecnie doczekała się swojej IV generacji.
W ślad za Toyotą podążyły inne marki. Nawet konserwatywni Amerykanie doszli do wniosku iż mała terenówka nie jest zła. Każda szanująca się firma czuła się w obowiązku posiadać podobne auto w swojej ofercie. SUV’y na dobre zawitały do salonów na całym świecie.
Aktualna generacja RAV4 kontynuuje dzieło swoich poprzedników, lecz za każdym razem ewoluuje. Wierna pozostaje swoim początkowym założeniom, ale zarazem idzie z duchem czasu.
Dzisiejszy model jest dostępny tylko w wersji 5-cio drzwiowej. Od III generacji Toyota zaprzestała produkcji RAV4 ze skróconym rozstawem osi i dwojgiem drzwi. Obecne modele noszą też coraz więcej cech auta eleganckiego i komfortowego.
Opakowanie
RAV4 nie jest już zabawką. Pierwsza generacja tego modelu była typowym „funcarem”, adresowanym do młodych ludzi, który niekonieczne trafiał w gust większości klientów. Ani kształt, ani kolorystyka nadwozia nie sprawiały wrażenia elegancji, choć oryginalności nie można było mu odmówić.
Kolejne modele stawały się coraz bardziej dojrzałe i podobały się coraz większej grupie docelowych użytkowników Toyoty. Zgodnie z panującym trendem, każdy z nowych modeli był większy, chociaż nie zawsze cięższy od poprzednika.
Obecny model, zaprezentowany został po raz pierwszy w 2012 roku podczas wystawy samochodowej w Los Angeles. Nie bez powodu, bowiem Stany Zjednoczone są największym rynkiem zbytu tego modelu. RAV4 jest multikulturowym samochodem, sprzedawanym na całym świecie, od Australii, przez Afrykę, po obie Ameryki i Europę.
Sylwetka jest na tyle oryginalna, że wpasowuje się w gusta klientów z różnych kontynentów. A sam samochód swoimi proporcjami robi wrażenie znacznie większego i masywniejszego niż w rzeczywistości.
Zawartość
Wnętrze RAV4 jest typowe jak w każdym SUV’ie. Pięć miejsc siedzących, duża przestrzeń dla czterech z nich. Pojemne i praktyczne schowki, oraz spory bagażnik. Wystrój wnętrza jest typowo japoński z niestety typowym dla tego kraju twardym plastikiem. Jego jakość jest dobra i świetnie znosi trudy wieloletniej i ciężkiej eksploatacji, ale jego dotykanie do wielkiej przyjemności należeć nie będzie. Co innego miękkie wykończenie deski rozdzielczej jasną tapicerką.
Generalnie prostota i wytrzymałość wzięła tutaj górę nad przyjemnością dla oka i dotyku.
Drażnić może też kapryśny, elektryczny system otwierania tylnej klapy, który działa opieszale i ze sporym opóźnieniem, ale może to być mankament konkretnego, testowanego przez nas egzemplarza.
Napęd i technologia
IV generacja RAV4 dostępna jest z 3 silnikami – benzynowy 2.0 o mocy 150 KM, oraz dwa wysokoprężne 2.0 125 KM i 2.2 150 KM. Współpracować mogą one z manualną lub automatyczną przekładnią CVT, w obu przypadkach o 6 przełożeniach.
Testowany egzemplarz miał silnik diesla 2.0 i ręcznie obsługiwaną skrzynię. Przy 125 koniach mechanicznych zapewnia wystarczającą dynamikę jazdy (10,5 sekundy od 0 do 100 km/h, oraz prędkość maksymalna 180 km/h) i zadowala się od 6 do 9 litrów ON na 100 km.
Aktualne Toyoty RAV4 dysponują nowym systemem napędu na cztery koła zwanym ‘Integrated Dynamic Drive System’. Rozdziela on moc pomiędzy przednią i tylną oś w proporcjach od 100:0 do 50:50. Oznacza to, że w normalnych warunkach, podczas codziennej jazdy napęd trafia w pełni na przednią oś, aby oszczędzać paliwo. W momencie, gdy następuje uślizg przednich kół, system automatycznie przekazuje napęd również na tylne koła.
Finał
RAV4, obok Corolli należy do najlepiej rozpoznawalnych modeli Toyoty. Producent zdefiniował nim na nowo założenia codziennego samochodu, który do dzisiaj powielany jest w różnych odmianach przez bardzo wielu producentów.
SUV’y stały się niezwykle uniwersalne, sprawdzając się w każdej roli. Od reprezentacyjnych, po użytkowe.
Mój komentarz
Toyota RAV4 stała się na swój sposób samochodem legendą, który z całą pewnością zapisał się w kartach historii motoryzacji. Przełomem był nie tyle sam samochód, lecz jego konstrukcja i zastosowanie takich, a nie innych rozwiązań w stosunkowo tanim i popularnym aucie. Sprawdził się pomysł, na który nikt wcześniej nie wpadł.
Nowsze modele stają się coraz bardziej dojrzałymi i dorosłymi konstrukcjami, zachowując jednak cechy, które były podstawą sukcesu pierwszego modelu.
Co musisz wiedzieć
– Toyota RAV4 oferowana jest w ponad 150 krajach.
– Przez 20 lat jej produkcji, Toyota sprzedała ponad 5 milionów egzemplarzy.
– Pierwszy prototyp i koncepcja nowego pojazdu, później znanego jako RAV4 pokazana została w 1989 roku podczas Tokyo Motor Show.
– Nazwa RAV4 pochodzi od słów „Recreational Active Vehicle Four-wheel-drive” (samochód służący aktywności i rekreacji z napędem na 4 koła)
– IV generacja tego modelu posiada po raz pierwszy w swojej historii klapę bagażnika otwieraną do góry, a nie na boki, tak jak miało to miejsce w poprzednikach.
– Toyota twierdzi, że ponad 90% wyprodukowanych RAV4 nadal jeździ po drogach
Marcin Wiła
Samochód udostępniła firma ANRO TRADE Toyota Chwaszczyno