Badania przeprowadzone na zlecenie Michelin wykazały, że co trzeci polski kierowca nie wie, jaki poziom ciśnienia powinien utrzymywać w oponach swojego samochodu. Jeszcze bardziej alarmujący jest odsetek pojazdów poruszających się z nieprawidłowym ciśnieniem –wynosi ponad 60 proc.! Tymczasem zignorowanie tego, pozornie nieistotnego, aspektu eksploatacyjnego, wpływa negatywnie nie tylko na ekonomiczny wymiar użytkowania auta, ale również na bezpieczeństwo i komfort samej jazdy.
Jaki jest prawidłowy poziom ciśnienia powietrza w oponach? Czym skutkuje zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie? Dlaczego wysokość ciśnienia ulega zmianom? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w poniższym artykule.
Jakie jest prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach?
Każdy pojazd ma przypisany tzw. homologowany rozmiar opon – czyli taki, który współpracuje z nim w sposób zapewniający najwyższe bezpieczeństwo i efektywność jazdy. Nie inaczej jest w przypadku ciśnienia w oponach – o tym, jaki jego poziom należy utrzymywać, informuje producent danego samochodu. Podkreślenia wymaga przy tym fakt, że czym innym jest maksymalne dopuszczalne ciśnienie w oponie (informuje o tym oznaczenie na boku opony), a czym innym ciśnienie zalecane. W praktyce, to ostatnie jest znacznie niższe i to właśnie do niego należy się stosować.
Zalecane (optymalne) ciśnienie opon można bez trudu ustalić:
- korzystając z podpowiedzi sprzedawcy opon,
- w większości serwisów wymiany opon,
- dzięki odpowiedniej tabliczce, którą producent może umieścić na słupku nadwozia, na klapie wlewu paliwa, obok fotela kierowcy czy na przednich drzwiach (przy zamku),
- korzystając ze sprawdzonych stron i serwisów motoryzacyjnych, które udostępniają tabele z zalecanymi poziomami ciśnień,
- u dilera samochodowego.
Warto przy tym wspomnieć, że dla większości samochodów, optymalne ciśnienie w oponach wynosi 2,2 bara (220 kilopaskali). Jeśli więc kierowca z jakichś powodów nie ustalił, ile wynosi prawidłowy poziom ciśnienia w oponach jego auta, może stosować się właśnie do tej wartości – ewentualna rozbieżność pomiędzy nią a wartością zalecaną, nie powinna spowodować żadnych poważniejszych konsekwencji.
Niewłaściwe ciśnienie w oponach – jakie niesie konsekwencje?
Ogumienie, w którym panuje niedobór ciśnienia, generuje większe opory toczenia, co w konsekwencji przyczynia się do wzrostu zużycia paliwa. Zbyt niskie ciśnienie odpowiada również za obniżenie komfortu jazdy i utrudnienia w kierowaniu samochodem, które są szczególnie uciążliwe podczas pokonywania zakrętów. Co więcej, przedłużający się niedobór ciśnienia nierzadko doprowadza do niszczenia boków opony i nieregularnego starcia gumy, co znacząco pogarsza właściwości jezdne. Z kolei utrzymywanie ciśnienia na poziomie wyższym niż zalecany, nie tylko przyspiesza ścieranie się ogumienia – a konkretniej, centralnej części bieżnika – ale ogranicza również przyczepność opony i zwiększa ryzyko powstania uszkodzenia, które zdyskwalifikuje ją do dalszego użytku.
Dlaczego ciśnienie w oponach ulega zmianom?
Wysokość ciśnienia panującego w oponie nie jest stała i wraz z upływem czasu może zarówno spadać, jak i wzrastać. Najczęściej mamy jednak do czynienia z jego spadkiem, za który odpowiedzialne jest przede wszystkim samoistne przenikanie powietrza przez ścianki opony, a także – w mniejszym stopniu – niewielka nieszczelność wentyli. Praktyka pokazuje, że w przypadku samochodów osobowych, czynniki te przyczyniają się do wypływu ciśnienia z opon w tempie wynoszącym ok. 0,2 bara miesięcznie. Trzeba też pamiętać, że na poziom ciśnienia wpływają także procesy rozszerzania i kurczenia się gazu, które powstają wskutek zmian temperatury powietrza na zewnątrz.
Pamiętaj o regularnej kontroli ciśnienia!
Upływ czasu, zmiana temperatury, uszkodzenia eksploatacyjne – ciśnienia w oponach może zmieniać się z różnych powodów. Dlatego też eksperci z branży oponiarskiej zalecają, aby sprawdzać je nie rzadziej niż raz w miesiącu, a najlepiej co dwa tygodnie. Takie systematyczne kontrole nie tylko dają pewność, że ogumienie jest prawidłowo użytkowane, ale pozwalają też wykryć w porę ewentualny defekt opony, a co za tym idzie – zapobiec jej doszczętnemu zniszczeniu. Innymi słowy, regularne wykonywanie tej prostej czynności wydłuża żywotność ogumienia i jednocześnie zapewnia mu możliwość zachowania wysokich właściwości, przez cały okres eksploatacji. Trzeba jednak pamiętać, że tylko prawidłowo przeprowadzony pomiar ciśnienia dostarczy wiarygodnych wyników – o tym, jak powinien wyglądać taki pomiar, można przeczytać na stronie: https://www.motointegrator.pl/poradnik/opony-i-felgi/jak-sprawdzac-cisnienie-powietrza-w-oponach/.
Co jeszcze warto wiedzieć?
Jeśli z jakiegoś powodu, dotychczas użytkowane opony nie nadają się już do dalszej eksploatacji, konieczna jest ich jak najszybsza wymiana – w grę wchodzi bowiem bezpieczeństwo nie tylko kierowcy i podróżujących z nim pasażerów, ale również innych uczestników ruchu. Poszukując nowego ogumienia, warto zwrócić uwagę na ofertę platformy e-commerce Motoingrator.pl, która nie tylko zapewnia największy wybór opon samochodowych, ale daje również możliwość umówienia się na montaż ogumienia w jednym z 5 tys. Warsztatów Motointegrator Partner. Skorzystanie z takiego rozwiązania z pewnością przyniesie oszczędność czasu i pozwoli ominąć szereg uciążliwości związanych z zakupem i wymianą opon. Gwarantuje to między innymi fakt, iż nie dość, że przez całą procedurę wyboru ogumienia i jego zakupu przechodzi się bez wychodzenia z domu, to jeszcze w każdej chwili można skonsultować swoje wątpliwości drogą online z ekspertem – który pomoże dobrać odpowiedni produkt.