czwartek , 18 kwietnia 2024
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Fot. GZDiZ

Ciszej i ekologiczniej – testy nawierzchni poroelastycznej na gdańskich ulicach

Fot. GZDiZ

W czwartek i piątek 3 i 4 października na ul. Galaktycznej za węzłem Owczarnia w kierunku Łodzi przeprowadzane są prace drogowe, polegające na ułożeniu na odcinku 160 metrów nowej nawierzchni drogowej. Roboty na ul. Galaktycznej to część projektu badawczego realizowanego przez naukowców z Politechniki Gdańskiej oraz Politechniki Białostockiej mającego na celu opracowanie innowacyjnej nawierzchni drogowej, podnoszącej poziom bezpieczeństwa, jednocześnie zmniejszającej hałas. Na odcinku objętym pracami wprowadzony został ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną.

Projekt, w którym zaangażowani są m.in. inżynierowie z Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, nosi tytuł  „Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa”. Realizowany jest od maja 2018 roku i potrwa do końca kwietnia 2021 roku.

Fot. GZDiZ

Główne założenie projektu to próba opracowania nowego typu nawierzchni drogowej – nawierzchni poroelastycznej – wyjaśnia prof. Piotr Jaskuła, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej Politechniki Gdańskiej, członek zespołu badawczego. – Charakteryzować się ona ma niską hałaśliwością, wodoprzepuszczalnością, tłumieniem pożarów w przypadku np. rozlanego paliwa, a także dobrymi właściwościami przeciwpoślizgowymi. Z tego względu taka nawierzchnia sprawdzi się w warunkach miejskich, zarówno w otwartej przestrzeni, jak również w tunelach. Nawierzchnia poroelastyczna jest również bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20% jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych. Pozwala to z jednej strony na uzyskanie dodatkowej elastyczności warstw, a z drugiej na oszczędzanie kruszyw naturalnych i zutylizowanie w sposób przyjazny środowisku zużytych opon – bez konieczności ich spalania – dodaje prof. Piotr Jaskuła.

Fot. GZDiZ

Ułożony na ul. Galaktycznej testowy odcinek jezdni wykonany z nawierzchni poroelastycznej będzie teraz poddawany badaniom w warunkach codziennego ruchu drogowego, a także przy zróżnicowanej pogodzie. Naukowcy zbiorą m.in. dane na temat właściwości przeciwpoślizgowych, obniżających hałas i trwałości ułożonej nawierzchni, a także sposobu połączenia nowej nawierzchni z dotychczas użytkowaną.

Wyniki badań pozwolą na zoptymalizowanie składu mieszanek i zastosowanie nowych lepiszczy z asfaltów wysokomodyfikowanych tzw. HiMA, a w dłuższej perspektywie do wprowadzenia do powszechnego użycia nowego rodzaju nawierzchni o podwyższonym poziomie bezpieczeństwa i obniżonej hałaśliwości.

Źródło: GZDiZ
Fot. GZDiZ

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

[Zaproszenie] Menadżer Floty zaprasza na szkolenie EV ROADSHOW w Gdańsku

“Przyszłość motoryzacji rysuje się w barwach EV i wraz z naszymi Partnerami chcemy przybliżyć Państwu …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *