wtorek , 23 kwietnia 2024
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Mat. prasowe

Co warto wiedzieć o budowie lawety?

Do transportu pojazdów wykorzystuje się lawety – przyczepy bądź integralne autolawety, które są najbardziej popularne. Na rynku funkcjonują firmy, które specjalizują się w wykonawstwie zabudów przeznaczonych do transportu pojazdów. Nie jest również problemem zakup używanej autolawety, zarówno z tzw. świeżych jak i starszych roczników. Jeżeli ktoś dysponuje wiedzą techniczną, umiejętnościami i odpowiednim zapleczem, możliwa jest samodzielna budowa lawety od podstaw. Podpowiadamy, jak zbudować lawetę i na co zwracać największą uwagę, planując takie przedsięwzięcie.

Budowa lawety samochodowej – baza i podstawy

Lawetę buduje się zazwyczaj w oparciu o samochód typu bus, który ma kabinę i ramę z przeznaczeniem pod zabudowę. Bardzo często lawety konstruuje się tak, aby ich DMC nie przekraczało 3,5 tony. Taki pojazd można użytkować na podstawie standardowego prawa jazdy kategorii B bez konieczności zdobywania dodatkowych uprawnień. 

Należy mieć na uwadze, że sam pojazd bazowy waży najczęściej około 2 ton, więc zabudowa lawety powinna być jak najlżejsza. Zabudowę wykonuje się z profili stalowych lub aluminiowych. W przypadku profili aluminiowych waga jest znacznie mniejsza. Aby uzyskać korzystną ładowność lawety stosuje się jak największą ilość materiałów lekkich. Aby zbudować lawetę z wyższą ładownością, należy wykorzystać samochód o DMC przekraczającym 3,5 tony. Taka laweta posłużyć może do przewożenia cięższych i większych pojazdów, może także służyć, jeżeli chodzi o transport międzynarodowy samochodów. Jako jej baza może być wykorzystany samochód ciężarowy.

Konstrukcja najazdu autolawety

Platforma załadunkowa zazwyczaj wykonywana jest z gotowych blach produkowanych z tym przeznaczeniem, które posiadają technologiczne otwory do mocowania zaczepów pasów transportowych. Wykorzystać można również blachę bez gotowych otworów, ale wtedy zadbać trzeba o odpowiednie punkty do mocowania (np. otwory na burtach). Na rynku dostępne są gotowe elementy do budowy autolawet, zarówno do wykonania konstrukcji nośnej, jak i płyty transportowej. Należy zwrócić uwagę na to, żeby najazd do lawety był odpowiednio wyprofilowany. Kąt pochylenia tylnej części najazdu powinien być na tyle łagodny, aby umożliwiać wygodne i bezpieczne wjeżdżanie pojazdów, które będziemy transportować. Im łagodniejszy jest kąt, tym mniejsze ryzyko uszkodzenia podwozia i zderzaków, szczególnie w przypadku samochodów z niskim prześwitem.

Budowa najazdu do autolawety – trapy

W klasycznej lawecie do załadunku potrzebne są tzw. trapy najazdowe, które wykonane są ze stali nierdzewnej, ocynkowanej lub aluminium. Zazwyczaj lawetę konstruuje się tak, aby trapy można było łatwo wsunąć i wysunąć w miejsce do tego przeznaczone pod najazdem. Trapy są przez niektórych nazywane rampami.

Konstrukcja autolawety – wciągarka

Laweta powinna być wyposażona we wciągarkę. Umożliwia ona bezproblemowy załadunek samochodów uszkodzonych, powypadkowych, niejeżdżących. 

Budowa lawety samochodowej a formalności

Budowa lawety na bazie busa z kabiną i ramą pod zabudowę bądź samochodu ciężarowego wiąże się z istotną ingerencją w konstrukcję pojazdu. Gotowy pojazd musi przejść badania techniczne. Należy również zadbać o wykonanie odpowiednich adnotacji w dokumentach samochodu.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Woski pokazowe w Detailing House. Który wybrać?

W poprzednim wydaniu porad dotyczących wosków od Detailing House, przybliżyliśmy Wam woski hybrydowe i syntetyczne. …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *