Do transportu pojazdów wykorzystuje się lawety – przyczepy bądź integralne autolawety, które są najbardziej popularne. Na rynku funkcjonują firmy, które specjalizują się w wykonawstwie zabudów przeznaczonych do transportu pojazdów. Nie jest również problemem zakup używanej autolawety, zarówno z tzw. świeżych jak i starszych roczników. Jeżeli ktoś dysponuje wiedzą techniczną, umiejętnościami i odpowiednim zapleczem, możliwa jest samodzielna budowa lawety od podstaw. Podpowiadamy, jak zbudować lawetę i na co zwracać największą uwagę, planując takie przedsięwzięcie.
Budowa lawety samochodowej – baza i podstawy
Lawetę buduje się zazwyczaj w oparciu o samochód typu bus, który ma kabinę i ramę z przeznaczeniem pod zabudowę. Bardzo często lawety konstruuje się tak, aby ich DMC nie przekraczało 3,5 tony. Taki pojazd można użytkować na podstawie standardowego prawa jazdy kategorii B bez konieczności zdobywania dodatkowych uprawnień.
Należy mieć na uwadze, że sam pojazd bazowy waży najczęściej około 2 ton, więc zabudowa lawety powinna być jak najlżejsza. Zabudowę wykonuje się z profili stalowych lub aluminiowych. W przypadku profili aluminiowych waga jest znacznie mniejsza. Aby uzyskać korzystną ładowność lawety stosuje się jak największą ilość materiałów lekkich. Aby zbudować lawetę z wyższą ładownością, należy wykorzystać samochód o DMC przekraczającym 3,5 tony. Taka laweta posłużyć może do przewożenia cięższych i większych pojazdów, może także służyć, jeżeli chodzi o transport międzynarodowy samochodów. Jako jej baza może być wykorzystany samochód ciężarowy.
Konstrukcja najazdu autolawety
Platforma załadunkowa zazwyczaj wykonywana jest z gotowych blach produkowanych z tym przeznaczeniem, które posiadają technologiczne otwory do mocowania zaczepów pasów transportowych. Wykorzystać można również blachę bez gotowych otworów, ale wtedy zadbać trzeba o odpowiednie punkty do mocowania (np. otwory na burtach). Na rynku dostępne są gotowe elementy do budowy autolawet, zarówno do wykonania konstrukcji nośnej, jak i płyty transportowej. Należy zwrócić uwagę na to, żeby najazd do lawety był odpowiednio wyprofilowany. Kąt pochylenia tylnej części najazdu powinien być na tyle łagodny, aby umożliwiać wygodne i bezpieczne wjeżdżanie pojazdów, które będziemy transportować. Im łagodniejszy jest kąt, tym mniejsze ryzyko uszkodzenia podwozia i zderzaków, szczególnie w przypadku samochodów z niskim prześwitem.
Budowa najazdu do autolawety – trapy
W klasycznej lawecie do załadunku potrzebne są tzw. trapy najazdowe, które wykonane są ze stali nierdzewnej, ocynkowanej lub aluminium. Zazwyczaj lawetę konstruuje się tak, aby trapy można było łatwo wsunąć i wysunąć w miejsce do tego przeznaczone pod najazdem. Trapy są przez niektórych nazywane rampami.
Konstrukcja autolawety – wciągarka
Laweta powinna być wyposażona we wciągarkę. Umożliwia ona bezproblemowy załadunek samochodów uszkodzonych, powypadkowych, niejeżdżących.
Budowa lawety samochodowej a formalności
Budowa lawety na bazie busa z kabiną i ramą pod zabudowę bądź samochodu ciężarowego wiąże się z istotną ingerencją w konstrukcję pojazdu. Gotowy pojazd musi przejść badania techniczne. Należy również zadbać o wykonanie odpowiednich adnotacji w dokumentach samochodu.