Datsun to historyczna marka należąca obecnie do koncernu Nissan. Powstała w 1931 roku, ale zasłynęła przede wszystkim niedużym, sportowym samochodem serii Z (240, 260, 280). Były one szczególnie popularne w Stanach Zjednoczonych. W Polsce, w Gdyni, działa organizacja Datsun Europe, która importuje te samochody do kraju. Ostatnio sprowadziła 10 sztuk tego modelu zza Oceanu.
Tworzą ją dwaj mieszkańcy Trójmiasta – Jakub Nurzaj, który jest pomysłodawcą i inicjatorem jej powstania oraz Maciej Nowopolski, związany z branżą motoryzacyjną, między innymi przez firmę Oximo – producenta wycieraczek samochodowych.
Obecnie siedzibą i głównym warsztatem Datsun Europe jest salon AutoHouse w Gdyni.
Aktualnie posiadamy 14 sztuk Datsunów. 4 egzemplarze to modele 240Z, 8 – 280Z plus jeszcze jedna w wersji 2+2. Ponadto mamy też jednego 260Z. 13 z nich posiada manualne skrzynie biegów, a jeden z samochodów ma 3-biegowy automat.
Jakub Nurzaj, założyciel Datsun Europe
Datsun’y serii Z to jedne z najładniejszych, niedużych sportowych samochodów z lat 70-tych. Ich produkcja trwała od 1969 do 1978 roku. Wyróżniały się stosunkowo dużym komfortem jazdy i doskonałymi właściwościami jezdnymi. W latach swojej świetności odnosiły spore sukcesy w zawodach sportowych. Dzisiaj cenione są jako klasyki i często stanowią bazę do zaawansowanego tuningu.
Model 240Z wymyślił i wprowadził na rynek Yutaka Katayama, znany jako Mr.K. który pełnił funkcję dyrektora marki Nissan w Stanach Zjednoczonych i jest autorem sukcesu tych samochodów.
Nazwa modelu jest skrótem od pojemności silnika, która zależnie od wersji wynosi od 2393 cm³ (240Z) do 2753 cm³ (280Z).
240Z w amerykańskim wydaniu wyposażona jest w 6-cylindrowy silnik SOHC (kod L24E). Posiada podwójny gaźnik typu SU i generuje moc 140 KM przy 5600 obr./min oraz moment obrotowy 198 Nm przy 4400 obr./min. Przy wadze całego samochodu poniżej 1 tony zapewniał on rewelacyjne jak na tamte czasy osiągi.
260Z aby sprostać amerykańskim normom emisji spalin miały słabszy, również 6-cylindrowy silnik (L26E) o mocy 139 koni mechanicznych, który poprzez zastosowanie innego wałka rozrządu i regulacji gaźników stracił trochę mocy w stosunku do poprzednika.
To była wersja przejściowa – produkowana tylko przez rok w USA. A w innych miejscach na ziemi do roku 78 też jako 2+2 . Przez pierwsze pół roku produkcji byly bardziej zbliżone do 240Z – przez kolejnych 6 miesięcy upodobniły się bardziej do 280Z. Generalnie jest to zlepek 240 i późniejszego 280Z.
Jakub Nurzaj, założyciel Datsun Europe
Ostatnim modelem z tej serii był 280Z produkowany od 1975 roku. Posiadał, jak nazwa wskazuje, silnik o pojemności 2753 cm³ i mocy 170 koni mechanicznych. Główną zmianą konstrukcyjną silnika, poza większą pojemnością było zastąpienie gaźników wtryskiem paliwa Bosch L-Jetronic – w Europie rozwiązaniem znanym również z Mercedesów.
Samochody sprowadziliśmy ze Stanów Zjednoczonych, głównie ze słonecznej Kalifornii. Wspólnie z moim wspólnikiem pojechaliśmy tam na 17 dni i przeszukaliśmy całe zachodnie wybrzeże, od granicy z Meksykiem, po Seattle na północy kraju, w poszukiwaniu odpowiadających nam egzemplarzy. Łącznie pokonaliśmy około 8 tys. km i to tylko w pierwsze 10 dni. W tym czasie poznaliśmy też wiele znanych osób ze środowiska “Datsun’owego”. między innymi David Gonzalez – prezydenta klubu Z car club of San Diego czy też Randy Rodriguez’a – projektanta Nissana 370Z .
(Fot. Jakub Nurzaj)
(Fot. Jakub Nurzaj)
(Fot. Jakub Nurzaj)
Kilka dni temu zakupione przez nas Datsun’y zostały dostarczone do portu w Gdyni, a obecnie przechowywane są na terenie AutoHouse. Część z nich będzie przeznaczona na sprzedaż w takim stanie w jakim są, a część odrestaurujemy. Dwa takie modele są obecnie remontowane w hali. Ogółem, jako Datsun Europe, od zeszłego roku sprzedaliśmy już 8 sztuk tych samochodów. Są one teraz odrestaurowywane przez nowych włascicieli – w Polsce i paru krajach Europejskich.
Jakub Nurzaj, założyciel Datsun Europe
Obecnie marka Datsun, używana jest przez Nissana do dystrybucji niskobudżetowych modeli na rozwijających się rynkach, głównie azjatyckich.
Informację na temat sportowych Datsunów w Gdyni podał jako pierwszy – dziennikarz motoryzacyjny z Trójmiasta – Bartosz Gondek.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.Akceptuję
Polityka Cookies
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Hi. Just found your website. You have many interesting Z cars. I have a 240Z under restoration. Do you supply spare parts. Thank you
Ile za tą pomarancze?
009689365782dwa