Datsun to historyczna marka należąca obecnie do koncernu Nissan. Powstała w 1931 roku, ale zasłynęła przede wszystkim niedużym, sportowym samochodem serii Z (240, 260, 280). Były one szczególnie popularne w Stanach Zjednoczonych. W Polsce, w Gdyni, działa organizacja Datsun Europe, która importuje te samochody do kraju. Ostatnio sprowadziła 10 sztuk tego modelu zza Oceanu.
Tworzą ją dwaj mieszkańcy Trójmiasta – Jakub Nurzaj, który jest pomysłodawcą i inicjatorem jej powstania oraz Maciej Nowopolski, związany z branżą motoryzacyjną, między innymi przez firmę Oximo – producenta wycieraczek samochodowych.
Obecnie siedzibą i głównym warsztatem Datsun Europe jest salon AutoHouse w Gdyni.
Aktualnie posiadamy 14 sztuk Datsunów. 4 egzemplarze to modele 240Z, 8 – 280Z plus jeszcze jedna w wersji 2+2. Ponadto mamy też jednego 260Z. 13 z nich posiada manualne skrzynie biegów, a jeden z samochodów ma 3-biegowy automat.
Jakub Nurzaj, założyciel Datsun Europe
Datsun’y serii Z to jedne z najładniejszych, niedużych sportowych samochodów z lat 70-tych. Ich produkcja trwała od 1969 do 1978 roku. Wyróżniały się stosunkowo dużym komfortem jazdy i doskonałymi właściwościami jezdnymi. W latach swojej świetności odnosiły spore sukcesy w zawodach sportowych. Dzisiaj cenione są jako klasyki i często stanowią bazę do zaawansowanego tuningu.
Model 240Z wymyślił i wprowadził na rynek Yutaka Katayama, znany jako Mr.K. który pełnił funkcję dyrektora marki Nissan w Stanach Zjednoczonych i jest autorem sukcesu tych samochodów.
Nazwa modelu jest skrótem od pojemności silnika, która zależnie od wersji wynosi od 2393 cm³ (240Z) do 2753 cm³ (280Z).
240Z w amerykańskim wydaniu wyposażona jest w 6-cylindrowy silnik SOHC (kod L24E). Posiada podwójny gaźnik typu SU i generuje moc 140 KM przy 5600 obr./min oraz moment obrotowy 198 Nm przy 4400 obr./min. Przy wadze całego samochodu poniżej 1 tony zapewniał on rewelacyjne jak na tamte czasy osiągi.
260Z aby sprostać amerykańskim normom emisji spalin miały słabszy, również 6-cylindrowy silnik (L26E) o mocy 139 koni mechanicznych, który poprzez zastosowanie innego wałka rozrządu i regulacji gaźników stracił trochę mocy w stosunku do poprzednika.
To była wersja przejściowa – produkowana tylko przez rok w USA. A w innych miejscach na ziemi do roku 78 też jako 2+2 . Przez pierwsze pół roku produkcji byly bardziej zbliżone do 240Z – przez kolejnych 6 miesięcy upodobniły się bardziej do 280Z. Generalnie jest to zlepek 240 i późniejszego 280Z.
Jakub Nurzaj, założyciel Datsun Europe
Ostatnim modelem z tej serii był 280Z produkowany od 1975 roku. Posiadał, jak nazwa wskazuje, silnik o pojemności 2753 cm³ i mocy 170 koni mechanicznych. Główną zmianą konstrukcyjną silnika, poza większą pojemnością było zastąpienie gaźników wtryskiem paliwa Bosch L-Jetronic – w Europie rozwiązaniem znanym również z Mercedesów.
Samochody sprowadziliśmy ze Stanów Zjednoczonych, głównie ze słonecznej Kalifornii. Wspólnie z moim wspólnikiem pojechaliśmy tam na 17 dni i przeszukaliśmy całe zachodnie wybrzeże, od granicy z Meksykiem, po Seattle na północy kraju, w poszukiwaniu odpowiadających nam egzemplarzy. Łącznie pokonaliśmy około 8 tys. km i to tylko w pierwsze 10 dni. W tym czasie poznaliśmy też wiele znanych osób ze środowiska “Datsun’owego”. między innymi David Gonzalez – prezydenta klubu Z car club of San Diego czy też Randy Rodriguez’a – projektanta Nissana 370Z .
Kilka dni temu zakupione przez nas Datsun’y zostały dostarczone do portu w Gdyni, a obecnie przechowywane są na terenie AutoHouse. Część z nich będzie przeznaczona na sprzedaż w takim stanie w jakim są, a część odrestaurujemy. Dwa takie modele są obecnie remontowane w hali. Ogółem, jako Datsun Europe, od zeszłego roku sprzedaliśmy już 8 sztuk tych samochodów. Są one teraz odrestaurowywane przez nowych włascicieli – w Polsce i paru krajach Europejskich.
Jakub Nurzaj, założyciel Datsun Europe
Obecnie marka Datsun, używana jest przez Nissana do dystrybucji niskobudżetowych modeli na rozwijających się rynkach, głównie azjatyckich.
Informację na temat sportowych Datsunów w Gdyni podał jako pierwszy – dziennikarz motoryzacyjny z Trójmiasta – Bartosz Gondek.
Hi. Just found your website. You have many interesting Z cars. I have a 240Z under restoration. Do you supply spare parts. Thank you
Ile za tą pomarancze?
009689365782dwa