Miesięcznik ekonomiczny Forbes wydał właśnie kolejny ranking swoich „Diamentów”. Tym mianem, określane są firmy, nie najbardziej dochodowe i zyskowne, lecz takie które odnotowały co najmniej 15% wzrost wartości. Co roku na listę trafia wiele firm z sektora motoryzacyjnego. Wśród niech także kilka z Trójmiasta, o których często piszemy na łamach portalu Moto3m.pl.
Ranking jest dobrym barometrem koniunktury, który uzmysławia kondycję gospodarki i przede wszystkim pojedynczych firm. Tegoroczna edycja jest rekordowa – po raz pierwszy znalazło się na niej aż 4035 przedsiębiorstw. To niemal dwa i trzy razy więcej niż w poprzednich latach.
Z trójmiejskiego sektora „moto” na tegorocznej liście znalazły się między innymi firmy takie jak Plichta, BMG Goworowski, Witman, Anro-Trade, JD Kulej, Interbis, Margo H D Kuźmiccy, Ekocel i Auto Miras.
Na uwagę zasługuje wynik firmy Witman, która w 2018 roku zanotowała sprzedaż na poziomie 125,72 mln zł, osiągając przy tym zysk 4,52 mln zł. Daje jej to najwyższy wśród firm motoryzacyjnych z pomorza średnio ważony wzrost na poziomie 49,86% (dla porównania, najwyższy wskaźnik wzrostu w województwie pomorski zanotowała firma z branży IT Avrora – ponad 860%).
Na drugim miejscu znalazła się firma JD Kulej Sp. z o.o, która w 2018 roku odnotowała sprzedaż na poziomie 89,84 miliona złotych i 2,87 mln zł zysku. Wzrost wartości przedsiębiorstwa w stosunku do poprzedniego roku wyniósł 36,28%.
Największa firma z branży w województwie pomorskim – Plichta Sp. z o.o. zanotowała sprzedaż na poziomie aż 1,473 mld zł i ponad 33,5 miliona złotych zysku. Tym samym wzrost do poprzedniego roku wyniósł 32,74%, co daje jej 3 miejsce wśród trójmiejskich dealerów.
Na dalszych miejscach rankingu znalazły się firmy:
Margo H D Kuźmiccy sp.j. posiadająca trzy salony samochodów marki Hyundai. Wynik sprzedaży w 2018 roku to blisko 95 milionów złotych i 4,66 mln zł zysku. Wzrost w stosunku do 2017 roku wyniósł, według danych miesięcznika Forbes, 29,78%.
KIA Interbis Sp. z o.o., dealer z Gdańska, odnotował 44,58 miliona złotych przychodu, 0,61 mln zł zysku i 22,88% wzrostu.
Przedstawiciel marek Mercedes-Benz i Mazda, firma BMG Goworowski, osiągnęła sprzedaż na poziomie 333,51 mln zł i 9,44 miliona zł zysku. Wzrost w tym przypadku przekroczył 20%.
Z kolei firma Anro-Trade, lepiej znana jako Grupa Walder (Toyota), miała 240,97 milionów złotych przychodu ze sprzedaży, 9,63 mln zł zysku i wzrost 19,17% w stosunku do poprzedniego roku.
Interpretacja tych wyników zależy od wielu czynników. Wydawca rankingu podzielił go zależnie od wysokości przychodu (powyżej 250 mln zł, od 50 do 250 mln zł oraz od 5 do 50 mln zł). Tym samym trudno wskazać jednoznacznie, która z firm jest liderem naszego rodzimego rynku, bo nie chodzi tu o całkowity przychód, ilościową wielkość sprzedaży, lecz wzrost wartości rok do roku.
Można spostrzec pewną zależność. Firmy z branży, które wyróżnił Forbes w ujęciu lokalnym, w ostatnich latach sporo inwestowały. Przedstawiciele marek Mercedes-Benz skończyli – w przypadku firmy Witman lub są w trakcie, jak BMG Goworowski, budowy imponujących, nowych salonów.
Firma Plichta Sp. z o.o także nie przestaje inwestować i warto wiedzieć, że nowe marki dołączają do Grupy pod inną nazwą handlową. Tak więc ranking Magazynu Forbes w tym przypadku nie ujął nowych marek w portfolio Grupy – np. Volvo czy Forda.
Nie ulega natomiast wątpliwościom, że cały sektor „automotive” – i to nie tylko w naszym kraju, ale globalnie, jest jednym z dynamiczniej rozwijających się sektorów gospodarki. Liczne i coraz większe inwestycje przynoszą korzyści w postaci wzrostu przychodów, a przedsiębiorstwa osiągają niemałe zyski.