Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że średnio sprowadzamy 600 tys. aut z zagranicy rocznie. Wybór kupujących pada najczęściej na Niemcy, bo można kupić tam stosunkowo tani i utrzymany w bardzo dobrym stanie samochód. Doradzimy jak to zrobić i przebrnąć przez niezbędne formalności.
Zalety samochodów z Niemiec
Rzeczoznawcy często podkreślają, że używane pojazdy od zachodnich sąsiadów są zwykle utrzymane w doskonałym stanie. Niemcy dbają o regularne przeglądy techniczne, używają dobrych olejów i oryginalnych części zamiennych. Ich auta są najczęściej garażowane i jeżdżą po perfekcyjnie przygotowanych drogach i autostradach. Co istotne, jakość idzie także w parze z atrakcyjną ceną.
Duży rynek wtórny i okazje cenowe
W krajach Europy Zachodniej sprzedaje się ok 30 samochodów na tysiąc osób populacji. W Polsce w analogicznej grupie nabywców znajduje zaledwie 10 aut. Jest to, więc znacznie większy rynek wtórny, który oferuje zadbane auta w dobrych cenach. Porównując model, wiek, wyposażenie i przebieg pojazdu, auta oferowane w kraju są średnio droższe przynajmniej o kilka tysięcy złotych. Jest to związane nie tylko z dużymi kosztami utrzymania pojazdów w Polsce, ale też wysokimi marżami komisów.
Lepsza jakość i pewność historii pojazdu
Niemcy dbają też o bogate wyposażenie swoich samochodów, bo to zwiększa komfort jazdy i ułatwia późniejszą sprzedaż. Standard to automatyczna klimatyzacja, podgrzewanie siedzenia czy wbudowana nawigacja. Innowacyjne systemy ułatwiające parkowanie czy zwiększające bezpieczeństwo, to jednocześnie inwestycja, która zwróci się w przyszłości. Auta charakteryzują się, więc wysoką jakością, ale też udokumentowaną historią. Przebieg i historię pojazdu można znaleźć m.in. w bazie danych, książce TÜV i ubezpieczeniu.
Jak kupić auto w Niemczech?
Po zachodniej stronie granicy używane auto można kupić bezpośrednio od właściciela lub u dilera. U tego pierwszego często możemy próbować obniżyć cenę. Z kolei, w salonie kwotę zakupu można rozłożyć na raty lub wynegocjować dodatkowe wyposażenie. Ofert bezpośrednio od właścicieli warto szukać na portalach takich jak: Autoscout24 lub w lokalnych gazetach.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie?
Przy wyborze konkretnego modelu trzeba kierować się nie tylko ceną, ale i wiekiem auta, przebiegiem, ogólnym stanem technicznym czy liczbą poprzednich właścicieli. Dobrym pomysłem jest sprawdzenie auta podczas jazdy próbnej. Jeśli właściciel nie wyrazi na nią zgody, lepiej całkowicie zrezygnować z zakupu. Gdy już uda się usiąść za kółkiem, należy sprawdzić kilka rzeczy. Warto posłuchać czy silnik pracuje miarowo, szczególnie na niskich obrotach, czy da się płynnie zmieniać wszystkie biegi oraz czy auto szybko i łatwo odpala. Nie zaszkodzi również rzucić okiem pod maskę na układ silnikowy czy nie było w nim żadnego wycieku.
Jakie dokumenty są potrzebne?
Jeśli zdecydujemy się na zakup, niezbędne będzie skompletowanie dokumentów, czyli: książki serwisowej, Fahrzeubrief – dowodu własności pojazdu, Fahrzeugschein – dowodu rejestracyjnego, HU-Hauptuntersuchung- przeglądu stanu technicznego, AU-Abgasuntersuchung – analizy składu spalin. Właściciel powinien również przekazać dwie pary kluczyków. Przy podpisywaniu umowy dobrze jest również skorzystać z pomocy tłumacza, ponieważ zostanie ona spisana w języku niemieckim. Aby wrócić zakupionym autem do kraju należy posiadać tymczasowy dowód rejestracyjny, nowe tablice rejestracyjne (celne), które można nabyć w punkcie przy niemieckim wydziale komunikacji oraz OC na czas przejazdu do Polski i momentu zarejestrowania tam auta.
Formalności w Polsce
Do tego celu potrzebne będzie przetłumaczenie wszystkich dokumentów na język polski. Najpierw z kompletną dokumentacją należy zrobić przegląd techniczny. Z dokumentem potwierdzającym przegląd i dowodem zakupu należy odwiedzić urząd celny i opłacić podatek akcyzowy. Następnie można już skierować się do wydziału komunikacji, a z wydanymi tablicami i dowodem rejestracyjnym należy wykupić ubezpieczenie i cieszyć się jazdą zakupionym autem.