sobota , 13 sierpnia 2022
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Baner_Cupra_Plichta_marzec_2022
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Baner_Cupra_Plichta_marzec_2022
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
Nyar_2022_Volvo_Plichta_750x200_S90
Nyar_2022_Volvo_Plichta_750x200_S90
moto3m_KIA_750x200
previous arrow
next arrow
Fot. materiał partnera

Dlaczego opony zimowe nie sprawdzają się latem?

Kierowcy, którzy decydują się na zakup nowego ogumienia do samochodu, mają do wyboru opony sezonowe i całoroczne. Te pierwsze dzielą się na letnie i zimowe – są one przeznaczone do jazdy tylko w konkretnym okresie roku. Czym różni się ich konstrukcja i co sprawia, że w lecie należy unikać jazdy na „zimówkach”?

Jakie są różnice pomiędzy bieżnikiem letnim a zimowym?

Bieżniki opon letnich i zimowych różnią się od siebie znacząco – ich konstrukcja jest przystosowana do konkretnego rodzaju nawierzchni i specyficznych warunków pogodowych. Z tego względu należy mieć na uwadze konieczność zmiany ogumienia przed rozpoczęciem konkretnego sezonu. Jazda na „zimówkach” latem wiąże się ze sporym spadkiem bezpieczeństwa – podobnie jak w przypadku odwrotnego scenariusza. Co więcej, bieżnik opony zimowej zetrze się latem w błyskawicznym tempie. Z myślą o kierowcach, którzy nie chcą martwić się zmianą opon, przygotowano modele całoroczne; ich szeroki wybór jest dostępny pod adresem: https://www.sklepopon.com/opony/caloroczne.

Odpowiednio dobrane opony powinny gwarantować przyczepność na drodze, stabilność, łatwość w prowadzeniu, a także krótką drogę hamowania. Wszystkie z tych parametrów są bezpośrednio zależne zarówno od wykorzystanych materiałów, jak i samej charakterystyki bieżnika. Poprawnie wybrane i założone ogumienie zapewni sprawną jazdę nie tylko na suchej, bezpiecznej nawierzchni, lecz także w bardziej wymagających warunkach – w letnim deszczu czy po drodze zasypanej śniegiem w środku zimy. W oponach zimowych za przyczepność odpowiadają liczne nacięcia i lamele, których może być pięciokrotnie więcej niż w letnich odpowiednikach. Dzięki takiej konstrukcji opona zimowa skutecznie „wgryza” się w śnieg, zapewniając pełną stabilność.

W oponach letnich przyczepność zapewniają z kolei bloki o dużej powierzchni. Stosuje się je w celu zapewnienia odpowiednio dużej powierzchni styku z suchą nawierzchnią. Im jest ona większa, tym lepiej samochód „przylega” do drogi, a tym samym – jest w stanie szybciej wyhamować. Dodatkowo kluczową kwestią w przypadku ogumienia letniego są odpowiednio zaprojektowane rowki, które pozwalają skutecznie usuwać wodę w razie deszczu.

Mieszanki gumowe o różnej twardości

Różnice w oponach letnich i zimowych nie dotyczą jedynie wyglądu bieżnika, ale również właściwości materiału, z jakiego jest produkowane ogumienie. Przy wytwarzaniu opon sezonowych wykorzystuje się mieszanki gumowe o różnej twardości. W skład mieszanki letniej wchodzi przede wszystkim kauczuk i sadza – dzięki nim opona jest twardsza i wolniej się zużywa. Taki materiał bardzo dobrze radzi sobie z wysokimi temperaturami, jednak w temperaturach poniżej 7° C pożądane właściwości ogumienia drastycznie spadają – opona staje się zbyt twarda.

Fot. materiał partnera

Jeśli chodzi o opony zimowe, są one wytwarzane z mieszanki gumowej, która odznacza się bardzo dużą zawartością krzemionki. Ten związek chemiczny znacznie zwiększa elastyczność ogumienia i zapewnia odpowiednią miękkość nawet w skrajnie niskich temperaturach. Różnice w twardości mieszanki gumowej sprawiają, że z oponami letnimi nie można jeździć w zimie, natomiast z oponami zimowymi – w lecie. Mieszanka letnia jest po prostu zbyt twarda na okres zimowy, z kolei mieszanka zimowa będzie zbyt miękka i elastyczna na suche drogi – przez co spada jej stabilność i wzrasta szybkość ścierania bieżnika.

Konsekwencje jazdy na „zimówkach” w sezonie letnim

Jazda na „zimówkach” w lecie to tylko pozorna oszczędność. Po zakończeniu sezonu, może okazać się, że pozostała ilość bieżnika nie wystarczy aby zapewnić bezpieczeństwo zimą. Niewłaściwie dobrane opony stwarzają również spore niebezpieczeństwo na drodze – głównie ze względu na ograniczoną przyczepność, a tym samym dłuższą drogę hamowania i większe ryzyko wpadnięcia w poślizg.

Chcąc uniknąć konieczności zmiany ogumienia lepiej wybrać model całoroczny, niż jeździć na oponach niedopasowanych do sezonu. Przełoży się to zarówno na bezpieczeństwo, jak i oszczędności w długiej perspektywie. Zakup sezonowych lub całorocznych opon w wyjątkowo przystępnych cenach jest możliwy na SklepOpon.com. Oferta sklepu obejmuje zarówno opony klasy premium, średniej, jak i ekonomicznej. Firma jest certyfikowanym sprzedawcą opon największych światowych marek.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Ile kosztuje polisa dla Tesli?

Wg Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) od stycznia do końca czerwca 2022 roku w kraju …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.