Strona główna / Wiadomości / Trójmiejskie drogi / Droga Czerwona w Gdyni ma powstać do 2028 roku
Fot. Karolina Szypelt (Gdynia.pl)

Droga Czerwona w Gdyni ma powstać do 2028 roku

Zapowiada się przełom w drogowym układzie Gdyni. Po liście prezydenta Wojciecha Szczurka do premiera, podjęto kolejne kroki związane z budową Drogi Czerwonej, która ma poprawić dojazd do gdyńskiego portu. Prace przygotowawcze związane z realizacją tego projektu zostaną sfinansowane z centralnych środków, a dokładnie z Programu Wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego w latach 2020-2023. W poniedziałek, 6 lipca, w Porcie Gdynia podpisano porozumienie w tej sprawie.

Idea budowy Drogi Czerwonej, która w harmonijny sposób połączy interesy miasta i portu, od wielu lat jest obecna w dyskusji o przyszłości Gdyni. Trasa ekspresowa ma połączyć gdyński port z obwodnicą Trójmiasta, a w przyszłości wiązać się również z Via Maris. Budowa nowej drogi jest priorytetem, szczególnie pod kątem budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni, który znacznie zwiększy ruch ciężkiego transportu. Inwestycja poprawi komunikacyjną dostępność Portu Gdynia i zwiększy jego możliwości przeładunkowe, a mieszkańców uwolni od konieczności znoszenia dolegliwości związanych z ciężkim ruchem na nieprzewidzianej do tego celu Estakadzie Kwiatkowskiego, w tym wiecznych korków i remontów.

O konieczności budowy Drogi Czerwonej wielokrotnie mówiły i zabiegały m.in. władze Gdyni. Prezydent Wojciech Szczurek walczył o jej budowę od lat, a ostatnio 25 czerwca pisał do premiera RP Mateusza Morawieckiego w specjalnym liście o tym, jak ważna to inwestycja.

Ta trasa jest niezbędnym połączeniem istniejących terminali promowych z autostradą, poprzez obwodnicę Trójmiasta. Obecnie takie połączenie nie istnieje, a jego protezę stanowi, zaprojektowana na inne potrzeby, Estakada Kwiatkowskiego. Taka sytuacja stanowi poważną niedogodność zarówno dla gdyńskiego portu oraz przedsiębiorców branży portowej i pokrewnych, jak i dla mieszkańców Gdyni. (…) Z tych przyczyn, budowa drogi ze środków centralnych jest działaniem niezbędnym i jedynym możliwym rozwiązaniem istniejącej od lat patowej sytuacji – pisał Wojciech Szczurek.

Fot. Gdynia.pl

Koszt realizacji drogi dalece przekracza możliwości jakiejkolwiek gminy i finansowanie centralne jest jedynym możliwym rozwiązaniem.

Teraz długo oczekiwane połączenie z systemem dróg krajowych doczeka się realizacji. Rząd wsłuchał się w głos samorządu oraz władz portu i w poniedziałek, 6 lipca, podczas konferencji prasowej na nabrzeżu Pilotowym ogłoszono konkretne działania w sprawie powstania Drogi Czerwonej. Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała podpisali porozumienie w sprawie poprawy dostępu do Portu Gdynia. Zakłada ono, że prace przygotowawcze do budowy tzw. Drogi Czerwonej w Gdyni zostaną sfinansowane z Programu Wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego w latach 2020-2023. W uroczystości wziął udział również premier Mateusz Morawiecki.

Szacowana łączna wartość budowy drogi wyniesie ponad 1,5 mld zł. Realizacją projektu, która jest planowana w latach 2020-2028, zajmie się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Finansowanie prac przygotowawczych dla Drogi Czerwonej zostało przewidziane w ramach Programu Społeczno-Gospodarczego wchodzącego w skład Programu Wieloletniego, który jest na ostatnim etapie uzgodnień na poziomie rządowym. Zapewni on finansowanie w latach 2020-2023 dla prac przygotowawczych do inwestycji w nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski, nowe linie kolejowe (tzw. szprychy) i inwestycje komplementarne.

To nie jedyne decyzje, które zapadły w gdyńskim porcie. Podpisano również porozumienie o współpracy Zarządu Portu Morskiego Gdynia i Centralnego Portu Komunikacyjnego. Oba podmioty zobowiązały się do ścisłej współpracy przy realizacji istotnych projektów inwestycyjnych.

Budowa inwestycji drogowych i kolejowych znacząco przyspieszy realizację kluczowych dla gospodarki morskiej i krajowej projektów, takich jak Port Zewnętrzny. Budowa Drogi Czerwonej będzie stymulacją do rozwoju regionu, ale także wsparciem dla działań na rzecz nowych połączeń żeglugowych w basenie Morza Bałtyckiego – powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Źródło: Gdynia.pl

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

[Sportowy tydzień] BMW M4

BMW jest jednym z tych niemieckich producentów, którzy „świętą” literą M,przyozdabiają już niemal wszystkie modele ...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *