Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Fot. GDDKiA

Droga ekspresowa S6 – stan realizacji

S6, to ekspresowe połączenie Szczecina z Trójmiastem i łatwiejszy dojazd do nadmorskich miejscowości. Przyjrzyjmy się realizowanym obecnie odcinkom tych tras.

Droga ekspresowa S6

Będzie najważniejszą trasą drogową Pomorza i najważniejszym ogniwem krajowego systemu komunikacyjnego. Połączy największe miasta Polski Północnej: Szczecin, Koszalin, Słupsk, Gdynię i Gdańsk, od autostrady A6 w okolicy Kołbaskowa po początek A1 w Rusocinie i będzie miała blisko 400 km długości. Trasa będzie stanowić połączenie drogowe polskich portów morskich, od Świnoujścia i Szczecina, do portów Trójmiasta. To z tą trasą połączą się od północy drogi obsługujące tereny turystyczne na polskim wybrzeżu. W ekspresowym tempie ze Szczecina do Gdyni dojedziemy w 2026 r., a Szczecin będziemy mogli ominąć od zachodu około pięć lat później.

Ostatni fragment S6 w rejonie Szczecina będzie powstawał dłużej ze względu na konieczność budowy tunelu pod Odrą na wysokości Polic, który będzie miał długość 5 km i będzie najdłuższym w Polsce. Obecnie jest opracowywany projekt budowlany dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina. W przyszłym roku planowane jest złożenie wniosków o wydanie decyzji ZRID.

Fot. GDDKiA

woj. zachodniopomorskie 

Pierwszym fragmentem przyszłej S6 była dwujezdniowa obwodnica Nowogardu oddana do ruchu w 2012 r. Siedem lat później GDDKiA udostępniła do ruchu pozostały odcinek S6 od Szczecina do Koszalina wraz z fragmentem obwodnicy Koszalina i Sianowa. Od lipca br. kierowcy mogą ominąć Sianów po jego północnej stronie korzystając z blisko 5,5 km dwujezdniowej trasy pomiędzy węzłami Sianów Zachód i Sianów Wschód. Kontynuowane są prace przy realizacji dalszego odcinka obwodnicy Koszalina i Sianowa, do węzła Koszalin Wschód, który będzie gotowy w przyszłym roku.

Koszalin – Sławno 

Odcinek o długości 23,2 km rozpoczyna się tuż za obwodnicą Koszalina i Sianowa, a kończy przed miejscowością Sławno. Umowa na realizację na kwotę 657,9 mln zł została podpisana 30 września 2022 roku z konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. W ramach inwestycji przewidziano budowę czterech węzłów drogowych (Kawno, Malechowo, Karwice, Bobrowice), Obwodu Utrzymania Drogi, pary Miejsc Obsługi Podróżnych (Karwice Północ i Południe) oraz 20 obiektów mostowych, w tym pięć obiektów będzie pełniło funkcję przejść dla zwierząt. Trasa będzie wygrodzona od otaczającego terenu siatkami i wyposażona w bariery energochłonne. Zadanie obejmuje także przebudowę dróg poprzecznych, krzyżujących się z nowo zaprojektowaną drogą ekspresową oraz budowę dróg dojazdowych.

Fot. GDDKiA

Sławno – Słupsk 

Odcinek o długości 22,9 km omija Sławno częściowo od strony południowej i biegnie do Słupska, znajdującego się już w województwie pomorskim. W ramach umowy na kwotę 701,6 mln zł z firmą Stecol podpisanej 17 listopada ubiegłego roku, podobnie jak na odcinku Koszalin – Sławno, wykonawca przygotuje projekty wykonawcze oraz zrealizuje roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. W ramach tego zadania oprócz trasy głównej powstaną cztery węzły drogowe (Sławno, Warszkowo, Września i Sycewice) oraz infrastruktura towarzysząca. W planach jest m.in przebudowa dróg krzyżujących się z nową „eską”, budowa dróg dojazdowych, a także awaryjnych wjazdów czy przejazdów.

woj. pomorskie 

W latach 70-tych ubiegłego wieku powstała obwodnica Trójmiasta, która obecnie w dużej części stanowi fragment drogi ekspresowej S6 łączącej się z autostradą A1. W 2010 roku oddano do ruchu obwodnicę Słupska. Po wydaniu w październiku br. przez Wojewodę Pomorskiego decyzji ZRID na realizację ostatniego odcinka drogi ekspresowej S6 od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik, cała trasa S6 w woj. pomorskim jest już w budowie. Łącznie z Obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej uzupełnią układ komunikacyjny Pomorza łącząc się z autostradą A1 i drogą ekspresowa S7.

Fot. GDDKiA

obwodnica Słupska 

Zrealizowana w latach 2008-2010 jednojezdniowa trasa, z docelowym układem węzłów, jest obecnie rozbudowywana o drugą jezdnię na odcinku o łącznej długości ok. 9,5 km. Obecnie trwają prace na różnych frontach robót m.in. przy układaniu podbudowy jezdni, uzupełnianiu poboczy czy też prace na MOP-ie. Aktualny rzeczowy stopień zaawansowania robót wynosi ok. 21 proc. Wartość inwestycji prowadzonej przez Strabag to ok. 128 mln zł, a z pełnowymiarowej trasy kierowcy skorzystają w 2025 r.

Słupsk – Bobrowniki 

Przedłużeniem obwodnicy Słupska, odchodzącym na północ od obecnego przebiegu DK6, będzie ponad 16-kilometrowy odcinek do Bobrownik. W październiku br. przekazano wykonawcy plac budowy i prowadzono wycinkę drzew. Obecnie prowadzone jest rozpoznanie saperskie. W ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe: Budy i Bobrowniki oraz Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) o funkcji komercyjnej w Paprzycach (po obu stronach). Dodatkowo powstanie Obwód Utrzymania Drogowego (OD) z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi. Koszt budowy tego odcinka to ok. 549 mln zł, a prace realizuje NDI.

Bobrowniki – Skórowo 

Kolejny odcinek trasy, prowadzący przez tereny na północ od obecnej DK6, będzie miał długość ok. 13,1 km. Na dwujezdniowej drodze ekspresowej wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Rzechcino i Skórowo. Niedawno zakończyły się badania archeologiczne. Wykonawca prowadzi pierwsze prace, roboty ziemne i przy obiektach inżynierskich, a ich zaawansowanie wynosi ok. 9 proc. Koszt budowy tego odcinka to ok. 284 mln zł, a prace realizuje Aldesa.

Skórowo – Leśnice 

Na dalszym przebiegu droga ekspresowa o długości ok. 10,9 km przebiegać będzie w dużej mierze w sąsiedztwie obecnej DK6. Powstanie węzeł Leśnice oraz MOP-y Darżewo o funkcji podstawowej. Na trasie powstanie 25 obiektów inżynierskich (14 przejść dla zwierząt oraz 11 wiaduktów).

Inwestycję o wartości ok. 345 mln zł realizuje Intercor. Na niektórych stanowiskach zakończyły się badania archeologiczne, trwa wycinka oraz prace związane z rozpoznaniem saperskim. Rozpoczęto również prace na obiektach.

Leśnice – Bożepole Wielkie 

Najdłuższy odcinek, ponad 22-kilometrowy, ominie Lębork od południa i połączy się z funkcjonującym już fragmentem S6 do węzła Gdynia Wielki Kack. Powstaną trzy węzły: Lębork Południe, Lębork Wschód i Łęczyce, a na funkcjonującym już węźle Bożepole Wielkie przebudowana zostanie łącznica po południowej stronie. Zakończyły się już badania archeologiczne. Wykonawca wykonuje roboty budowlane jak: odhumusowanie (wykonano 70 proc.), roboty ziemne (wykonanie wykopów i nasypów, wymiana gruntu), wykonywane są odcinki próbne podbudowy pomocniczej, prace przy obiektach inżynierskich (roboty przy podporach – wykopy, zbrojenia fundamentów, betonowanie skrzydeł), wykonywanie ustroju nośnego (montaż konstrukcji, deskowanie, zbrojenie, betonowanie). Zaawansowanie rzeczowe robót to ok. 28 proc. Inwestycję o wartości ok. 719 mln zł realizuje Budimex.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej

W ramach budowy S6 powstaje bardzo ważna z perspektywy mieszkańców Trójmiasta Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja została podzielona na dwa zadania: Chwaszczyno – Żukowo (OMT 1) i Żukowo – Gdańsk Południe (OMT 2). Nową dwujezdniową drogą ekspresową, a także obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Obwodnicę Południową Gdańska i Trasę Kaszubską tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta. Odcinek od Chwaszczyna do Żukowa realizuje Budimex, a Żukowo – Gdańsk Południe Konsorcjum Mirbud/Kobylarnia. Koszt robót na OMT 1 wynosi 716 mln zł, z kolei na OMT 2 – 777 mln zł.

Źródło: GDDKiA

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

[Zapowiedź] Gdański Rajd 40+ – sobota 18 maja

Niezwykła przygoda z obrazami wybitnych gdańskich mistrzów, ale także – Gdański Rajd 40+, który startuje …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *