344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

DS3 Crossback E-TENSE – stylowo i elektrycznie po mieście

Miejski samochód przyszłości powinien być pojazdem bezemisyjnym. Takim, który w totalnej ciszy przemierza miejskie szlaki, dając przy tym poczucie komfortu i bezpieczeństwa, a przy tym jest crossoverem. Do tego opisu pasuje DS3 Crossback w wersji E-TENSE, który od niedawna dostępny jest w Trójmieście. Co jeszcze oferuje awangardowy crossover z elektrycznym napędem – sprawdzamy w redakcyjnym teście! 

Mimo. że DS Automobiles obecne jest w Trójmieście już niemal pół roku, wciąż nie trudno spotkać się z pytaniami – “a co to za marka?”.

Najmniejszy model w gamie i zarazem jeden z dwóch obecnie oferowanych DS’ów, to luksusowa dywizja Citroen’a. Technicznie samochód bazuje na innych produktach z gamy PSA, ale ma jedną cechę, która mocno go odróżnia – to własny, oryginalny styl.

Stylistyka francuskiego crossovera klasy Premium nie musi przekonać do siebie wszystkich, ale na tle konkurencji DS3 Crossback wygląda po prostu inaczej. Producent, zgodnie z panującą obecnie modą, postawił na funkcjonalne nadwozie, z lekko podniesionym zawieszeniem i czworgiem drzwi dostępowych do kabiny.

Obok prezentowanej wersji elektrycznej, dostępny jest także model spalinowy. Wizualnie oba są w zasadzie takie same. DS3 na drodze wygląda dość futurystycznie. Francuzi jak za dawnych lat postanowili zachwycić przede wszystkim projektem zewnętrznym. Chowane, chromowane klamki, dwukolorowe nadwozie, “rekinia płetwa” w linii bocznej i wszechobecne romby – ten samochód jest po prostu inny i to jego zaleta.

To samo odnaleźć można wewnątrz. Niema tutaj nic technologicznie nadzwyczajnego, co odbiegałoby od tego co znamy, a mimo to za kierownicą można się poczuć jak w aucie z przyszłości. W parze ze stylistyką, idzie także jakość. W końcu DS to segment Premium!

Trudno jest tu się do czegokolwiek przyczepić… poza boczkami drzwiowymi. Ergonomia wnętrza podyktowana była stylowi i tak na przykład wsiadając, aby zamknąć za sobą drzwi, odruchowo chwytam nie za piękną, gustowną i miękką rączkę, lecz boczną kieszeń w drzwiach, wykończoną zwykłym plastikiem. Drobiazg, ale może spowodować pewien niedosyt.

DS3 Crossback E-TENSE nie narodził się jako samochód elektryczny, ale ta wersja wyjątkowo do niego pasuje. Mimo, że samochód mocno przybrał przez to na wadze i waży ponad 1.5 tony, prowadzi się go przyjemnie. Silnik elektryczny dostarcza ekwiwalent 136 koni mechanicznych i liniową dawkę, stale dostępnego momentu obrotowego 260 Nm. Owocuje to przyspieszeniem 8.7 od 0 do 100 km/h i prędkością maksymalną 150 km/h. Obie te wartości, jak na samochód miejski, wydają się więcej niż wystarczające.

W pełni naładowane akumulatory, według producenta powinny wystarczyć na 300 kilometrów jazdy. W czasie naszego testu wartość ta wynosiła raczej 250 kilometrów, ale kluczowe dla zwiększenia wydajności jest korzystanie z przełożenia “B”, automatycznej skrzyni biegów. Zwiększa ono tak zwaną rekuperację, co na odcinkach ” z górki ” takich jak np. zjazd ulicą Słowackiego w Gdańsku w kierunku centrum, umożliwia utrzymanie stałej prędkości i przy okazji doładowanie akumulatorów nawet na 2-3 kilometry. Jeżdżąc w taki sposób możliwe, że wartość maksymalnego zasięgu zbliży się do tej, którą podaje producent. Zależy to jednak nie tylko od kierowcy i jego stylu jazdy, ale także od ukształtowania powierzchni.

DS3 ma jeszcze jedną cechę – wysoki komfort jazdy. Ten samochód dobrze odnajduje się w ruchu miejskim. Podwyższona pozycja za kierownicą oferuje dobrą widoczność, a sprężyste zawieszenie skutecznie izoluje pasażerów od nierówności na jezdni.

Przyjemnością jest również jazda w nocy, dzięki reflektorom DS Matrix LED Vision. Wiązka światła dostosowuje się w nich automatycznie, w taki sposób aby zoptymalizować oświetlenie i umożliwić jazdę na światłach drogowych bez oślepiania innych kierowców. Efekt jest więcej niż doskonały!

Tabela danych technicznych

NAPĘD
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – elek.
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 136/-
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 260/-
Skrzynia biegów/napęd – aut. 1/przód

OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 8.7
Prędkość maksymalna (km/h) – 150

WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4118/1791/1534
Masa własna/ładowność (kg) – 1525/450

Cena – od 159 900 zł (testowany 195 700 zł)

Naszym zdaniem

DS3 Crossback to samochód który rywalizuje przede wszystkim z MINI. Obie marki oferują produkty klasy Premium, ale w kompaktowych, a nawet mniejszych nadwoziach.

Francuski samochód, sprawia bardzo pozytywne wrażenie. Nowoczesna stylistyka, indywidualny styl i świetne wykończenie. Do tego typowe dla francuskich aut “bajery”, jak np. chowane klamki. Ten samochód przypadnie do gustu szczególnie kobietom. Uwiedzie je również gustownym wnętrzem.

Elektryczny napęd, w mojej opinii, doskonale pasuje do charakteru DS3 i jak na miejski samochód jest wystarczająco wydajny.

Zrażać może wysoka cena jak na auto tej wielkości, ale uwzględniając jego “elektryczność” nie odbiega ona tak bardzo od konkurentów.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Ford Tourneo Courier Active 1.0 ECOBOOST – do biznesu i dla rodziny?

Ford Tourneo Courier reprezentuje rzadki segment rynkowy. Kiedyś, samochody wywodzące się z aut dostawczych, ale …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *