Miejski samochód przyszłości powinien być pojazdem bezemisyjnym. Takim, który w totalnej ciszy przemierza miejskie szlaki, dając przy tym poczucie komfortu i bezpieczeństwa, a przy tym jest crossoverem. Do tego opisu pasuje DS3 Crossback w wersji E-TENSE, który od niedawna dostępny jest w Trójmieście. Co jeszcze oferuje awangardowy crossover z elektrycznym napędem – sprawdzamy w redakcyjnym teście!
Mimo. że DS Automobiles obecne jest w Trójmieście już niemal pół roku, wciąż nie trudno spotkać się z pytaniami – “a co to za marka?”.
Najmniejszy model w gamie i zarazem jeden z dwóch obecnie oferowanych DS’ów, to luksusowa dywizja Citroen’a. Technicznie samochód bazuje na innych produktach z gamy PSA, ale ma jedną cechę, która mocno go odróżnia – to własny, oryginalny styl.
Stylistyka francuskiego crossovera klasy Premium nie musi przekonać do siebie wszystkich, ale na tle konkurencji DS3 Crossback wygląda po prostu inaczej. Producent, zgodnie z panującą obecnie modą, postawił na funkcjonalne nadwozie, z lekko podniesionym zawieszeniem i czworgiem drzwi dostępowych do kabiny.
Obok prezentowanej wersji elektrycznej, dostępny jest także model spalinowy. Wizualnie oba są w zasadzie takie same. DS3 na drodze wygląda dość futurystycznie. Francuzi jak za dawnych lat postanowili zachwycić przede wszystkim projektem zewnętrznym. Chowane, chromowane klamki, dwukolorowe nadwozie, “rekinia płetwa” w linii bocznej i wszechobecne romby – ten samochód jest po prostu inny i to jego zaleta.
To samo odnaleźć można wewnątrz. Niema tutaj nic technologicznie nadzwyczajnego, co odbiegałoby od tego co znamy, a mimo to za kierownicą można się poczuć jak w aucie z przyszłości. W parze ze stylistyką, idzie także jakość. W końcu DS to segment Premium!
Trudno jest tu się do czegokolwiek przyczepić… poza boczkami drzwiowymi. Ergonomia wnętrza podyktowana była stylowi i tak na przykład wsiadając, aby zamknąć za sobą drzwi, odruchowo chwytam nie za piękną, gustowną i miękką rączkę, lecz boczną kieszeń w drzwiach, wykończoną zwykłym plastikiem. Drobiazg, ale może spowodować pewien niedosyt.
DS3 Crossback E-TENSE nie narodził się jako samochód elektryczny, ale ta wersja wyjątkowo do niego pasuje. Mimo, że samochód mocno przybrał przez to na wadze i waży ponad 1.5 tony, prowadzi się go przyjemnie. Silnik elektryczny dostarcza ekwiwalent 136 koni mechanicznych i liniową dawkę, stale dostępnego momentu obrotowego 260 Nm. Owocuje to przyspieszeniem 8.7 od 0 do 100 km/h i prędkością maksymalną 150 km/h. Obie te wartości, jak na samochód miejski, wydają się więcej niż wystarczające.
W pełni naładowane akumulatory, według producenta powinny wystarczyć na 300 kilometrów jazdy. W czasie naszego testu wartość ta wynosiła raczej 250 kilometrów, ale kluczowe dla zwiększenia wydajności jest korzystanie z przełożenia “B”, automatycznej skrzyni biegów. Zwiększa ono tak zwaną rekuperację, co na odcinkach ” z górki ” takich jak np. zjazd ulicą Słowackiego w Gdańsku w kierunku centrum, umożliwia utrzymanie stałej prędkości i przy okazji doładowanie akumulatorów nawet na 2-3 kilometry. Jeżdżąc w taki sposób możliwe, że wartość maksymalnego zasięgu zbliży się do tej, którą podaje producent. Zależy to jednak nie tylko od kierowcy i jego stylu jazdy, ale także od ukształtowania powierzchni.
DS3 ma jeszcze jedną cechę – wysoki komfort jazdy. Ten samochód dobrze odnajduje się w ruchu miejskim. Podwyższona pozycja za kierownicą oferuje dobrą widoczność, a sprężyste zawieszenie skutecznie izoluje pasażerów od nierówności na jezdni.
Przyjemnością jest również jazda w nocy, dzięki reflektorom DS Matrix LED Vision. Wiązka światła dostosowuje się w nich automatycznie, w taki sposób aby zoptymalizować oświetlenie i umożliwić jazdę na światłach drogowych bez oślepiania innych kierowców. Efekt jest więcej niż doskonały!
Tabela danych technicznych
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – elek.
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 136/-
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 260/-
Skrzynia biegów/napęd – aut. 1/przód
OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 8.7
Prędkość maksymalna (km/h) – 150
WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4118/1791/1534
Masa własna/ładowność (kg) – 1525/450
Cena – od 159 900 zł (testowany 195 700 zł)
Naszym zdaniem
DS3 Crossback to samochód który rywalizuje przede wszystkim z MINI. Obie marki oferują produkty klasy Premium, ale w kompaktowych, a nawet mniejszych nadwoziach.
Francuski samochód, sprawia bardzo pozytywne wrażenie. Nowoczesna stylistyka, indywidualny styl i świetne wykończenie. Do tego typowe dla francuskich aut “bajery”, jak np. chowane klamki. Ten samochód przypadnie do gustu szczególnie kobietom. Uwiedzie je również gustownym wnętrzem.
Elektryczny napęd, w mojej opinii, doskonale pasuje do charakteru DS3 i jak na miejski samochód jest wystarczająco wydajny.
Zrażać może wysoka cena jak na auto tej wielkości, ale uwzględniając jego “elektryczność” nie odbiega ona tak bardzo od konkurentów.