W ramach budowy drogi ekspresowej S6 ze Słupska do Bożepola Wielkiego dwa odcinki na terenie woj. pomorskiego będą miały nawierzchnię betonową. Na zastosowanie betonu zdecydowali się wykonawcy, realizujący trasę S6 od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik (NDI) oraz z Bobrownik do Skórowa, gdzie za zadanie odpowiada firma Aldesa.
Prace na trasie od obwodnicy Słupska do Bobrownik
Na ponad 16-kilometrowym odcinku od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik planowane jest wykonanie nawierzchni betonowej, a nie bitumicznej (asfaltowej), po której jeździmy na zdecydowanej większości dróg ekspresowych w kraju. Będzie to największy zakres zastosowania nawierzchni sztywnej w woj. pomorskim.
Aktualnie główne prace koncentrują się na robotach ziemnych – trwa budowanie nasypów i obiektów inżynierskich. Wszystkie roboty postępują zgodnie z harmonogramem.
Bobrowniki – Skórowo również w betonie
Drugim odcinkiem S6, który będzie wykonany w technologii betonowej, jest ten najbardziej oddalony od przebiegu obecnej DK6, z Bobrownik do Skórowa. Jadąc drogą krajową nr 6 nie widać go z trasy. Powstająca droga przebiega w nowym śladzie.
Na tym zadaniu wykonawca także zdecydował się na nawierzchnię z betonu cementowego. Jeżeli chodzi o inwestycje drogowe w północnej Polsce to na przestrzeni ostatnich lat jest to nowość. W innych częściach kraju wygląda to zupełnie inaczej. Nawierzchnia betonowa będzie na całym 13-kilometrowym odcinku trasy, z wyjątkiem trzech obiektów inżynierskich, gdzie wykonawca jest zobligowany do zastosowania nawierzchni bitumicznej.
Asfalt czy beton?
Zarówno nawierzchnia bitumiczna (asfaltowa) jak i z betonu cementowego ma swoje wady i zalety. Pierwsza jest łatwiejsza do wykonania, przeważnie tańsza, ale mniej trwała. Nawierzchnie z betonu cementowego są znacznie trudniejsze w realizacji, ale za to trwalsze. Ten rodzaj nawierzchni to również niższe koszty eksploatacji. Z drugiej strony wybór betonu oznacza, że jego naprawa jest trudniejsza do wykonania. Do budowy nawierzchni betonowych nie stosuje się asfaltu a cała nawierzchnia zbudowana jest z bardzo wytrzymałych mieszanek betonowych.
Ponadto niezależenie od zastosowanej technologii, nawierzchnie autostrad i dróg ekspresowych są projektowane na okres 30 lat. Zarówno stosowanie nawierzchni bitumicznej jak i betonowej spełnia takie same kryteria jakości, których wymaga zamawiający.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, która technologia jest lepsza bądź gorsza. Każda z nich ma swoje wady i zalety, jednakowo pod względem technicznym, wykonania czy utrzymania. Wszystko zależy od konkretnego przypadku, stopnia degradacji, natężenia ruchu oraz reżimu technologicznego układania i utrzymania.