czwartek , 10 października 2024
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Fot. GDDKiA

Dwa odcinki S6 w pomorskim w betonie

W ramach budowy drogi ekspresowej S6 ze Słupska do Bożepola Wielkiego dwa odcinki na terenie woj. pomorskiego będą miały nawierzchnię betonową. Na zastosowanie betonu zdecydowali się wykonawcy, realizujący trasę S6 od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik (NDI) oraz z Bobrownik do Skórowa, gdzie za zadanie odpowiada firma Aldesa.

Prace na trasie od obwodnicy Słupska do Bobrownik

Na ponad 16-kilometrowym odcinku od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik planowane jest wykonanie nawierzchni betonowej, a nie bitumicznej (asfaltowej), po której jeździmy na zdecydowanej większości dróg ekspresowych w kraju. Będzie to największy zakres zastosowania nawierzchni sztywnej w woj. pomorskim.

Aktualnie główne prace koncentrują się na robotach ziemnych – trwa budowanie nasypów i obiektów inżynierskich. Wszystkie roboty postępują zgodnie z harmonogramem.

Fot. GDDKiA

Bobrowniki – Skórowo również w betonie

Drugim odcinkiem S6, który będzie wykonany w technologii betonowej, jest ten najbardziej oddalony od przebiegu obecnej DK6, z Bobrownik do Skórowa. Jadąc drogą krajową nr 6 nie widać go z trasy. Powstająca droga przebiega w nowym śladzie.

Na tym zadaniu wykonawca także zdecydował się na nawierzchnię z betonu cementowego. Jeżeli chodzi o inwestycje drogowe w północnej Polsce to na przestrzeni ostatnich lat jest to nowość. W innych częściach kraju wygląda to zupełnie inaczej. Nawierzchnia betonowa będzie na całym 13-kilometrowym odcinku trasy, z wyjątkiem trzech obiektów inżynierskich, gdzie wykonawca jest zobligowany do zastosowania nawierzchni bitumicznej.

Fot. GDDKiA

Asfalt czy beton?

Zarówno nawierzchnia bitumiczna (asfaltowa) jak i z betonu cementowego ma swoje wady i zalety. Pierwsza jest łatwiejsza do wykonania, przeważnie tańsza, ale mniej trwała. Nawierzchnie z betonu cementowego są znacznie trudniejsze w realizacji, ale za to trwalsze. Ten rodzaj nawierzchni to również niższe koszty eksploatacji. Z drugiej strony wybór betonu oznacza, że jego naprawa jest trudniejsza do wykonania. Do budowy nawierzchni betonowych nie stosuje się asfaltu a cała nawierzchnia zbudowana jest z bardzo wytrzymałych mieszanek betonowych.

Ponadto niezależenie od zastosowanej technologii, nawierzchnie autostrad i dróg ekspresowych są projektowane na okres 30 lat. Zarówno stosowanie nawierzchni bitumicznej jak i betonowej spełnia takie same kryteria jakości, których wymaga zamawiający.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, która technologia jest lepsza bądź gorsza. Każda z nich ma swoje wady i zalety, jednakowo pod względem technicznym, wykonania czy utrzymania. Wszystko zależy od konkretnego przypadku, stopnia degradacji, natężenia ruchu oraz reżimu technologicznego układania i utrzymania.

Źródło: GDDKiA

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

VIII Konferencja Polskiej Platformy LNG i bioLNG w Gdyni za nami

W dniach 2-3 października 2024 roku w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni odbyła się VIII …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *