poniedziałek , 8 sierpnia 2022
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Baner_Cupra_Plichta_marzec_2022
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Baner_Cupra_Plichta_marzec_2022
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
Nyar_2022_Volvo_Plichta_750x200_S90
moto3m_KIA_750x200
previous arrow
next arrow
Fot. Arkady Fiedler (FB)

Elektryczny Nissan LEAF Arkadego Fiedlera rozpoczął podróż do Afryki… w Gdyni

Fot. Arkady Fiedler (FB)
Fot. Arkady Fiedler (FB)

Arkady Fiedler to podróżnik z Wielkopolski, który w motoryzacyjnym światku zasłynął między innymi przejechaniem Afryki za kierownicą poczciwego Fiata 126p zwanego „Maluchem”. Teraz przygotowuje się do kolejnej wyprawy na czarny ląd. Fiedler zamierza przejechać całkowicie elektrycznym Nissanem LEAF z Kapsztadu w Republice Południowej Afryki do Tangeru w Maroko i dalej, przez Europę, do Polski. Łącznie ponad 15 000 kilometrów. Wyprawa rozpoczęła się 2 stycznia w gdyńskim porcie, skąd elektryczny Nissan, w kontenerze, wypłynął do południowej Afryki. 

Podróżnik do RPA przyleci w lutym, odbierze swojego Nissana z portu i rozpocznie tą niezwykłą podróż. LEAF, którym pojedzie, to egzemplarz z 2017 roku w wersji Acenta z przebiegiem około 10 000 km. Arkady Fiedler, przed wyprawą, testował ten samochód w Polsce, na różnych nawierzchniach, ucząc się jego możliwości i przede wszystkim sposobu jazdy, gwarantującego jak największy zasięg.

Przez ostatnie miesiące zużywałem średnio 12,5 kWh energii na 100 km, co wydaje się być niezłym rezultatem. Najlepsze wyniki uzyskiwałem podczas sierpniowych testów na wschodzie Polski. Uczyłem się na różnych nawierzchniach i drogach jak najbardziej ekonomicznej jazdy. Średnio podczas 2500 kilometrów testu zużycie energii wyniosło 11,1 kWh na 100 km – opisuje Arkady Fiedler. LEAF książkowo ma zasięg do 250 km, realnie do 200 km – dodaje.

Fot. Arkady Fiedler (FB)
Fot. Arkady Fiedler (FB)

Trasa wieść będzie z Kapsztadu do Europy wzdłuż Afryki Zachodniej, przez takie kraje jak Republika Południowej Afryki, Namibia, Angola, Demokratyczna Republika Konga, Kongo, Gabon, Kamerun, Nigeria, Benin, Burkina Faso, Mali, Senegal, Gambia, Mauretania, Maroko oraz przez Europę Zachodnią, kończąc wyprawę w Polsce.

Największym problemem podczas wyprawy będzie oczywiście znalezienie odpowiedniej infrastruktury do naładowania elektrycznego LEAF’a. Szczególnie w Afryce Środkowej. Na czarnym lądzie samochody elektryczne są rzadkością jeszcze większą niż w Polsce, a zaawansowana infrastruktura w postaci tzw. supercharger’ów (czyli szybkich ładowarek) jest bardzo trudno dostępna. Bardziej pomocne okażą się zapewne typowe „domowe gniazdka”, ale takie ładowanie zajmie przynajmniej kilka godzin.

O szczegółach eksploatacji tego typu pojazdu w Afryce, podróżnik opowiadać będzie między innymi na swoim profilu w portalu Facebook – Arkady Fiedler – PoDrodze.

Fot. Arkady Fiedler (FB)
Fot. Arkady Fiedler (FB)

Inicjatywę podróżnika wspierają również firmy z Trójmiasta, wśród których są: Greenway Infrastructure Poland (firma budująca w Polsce sieć ładowarek do samochodów elektrycznych) oraz C.Hartwig Gdynia (operator logistyczny).

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Autobusy elektryczne dla gdańskiej komunikacji. Umowa z firmą MAN na 18 pojazdów podpisana

Nowa era w historii komunikacji miejskiej w Gdańsku. Za kwotę 62 mln zł Miasto zakupi …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.