Z pozoru Fiat 500 nijak nie wpasowuje się w klimat amerykańskiej motoryzacji. Jest filigranowy, miejski i ekonomiczny, czyli przeczy idei samochodów zza oceanu. Świat się jednak zmienia i coraz większy nacisk kładziony jest na ekologię. Aby sprostać kalifornijskim wymogom koncern FCA musiał zaoferować w Stanach Zjednoczonych samochód bezemisyjny. Wybór padł na popularny model 500, na bazie którego powstał w pełni elektryczny Fiat 500e. Samochód oferowany jest oficjalnie tylko na rynku amerykańskim, mimo to w Trójmieście możecie spotkać go regularnie.
Prezentowany egzemplarz został sprowadzony z USA do Polski przez trójmiejskiego przedsiębiorcę, zajmującego się montażem instalacji gazowych. Mimo wysokiej ceny, Fiat 500e przypadł do gustu wielu polskim klientom, a wspomniany “importer” uczynił z tego kolejną gałąź swojego biznesu.
Sprowadziłem do Polski już kilkanaście sztuk tego modelu. Samochody trafiły w różne zakątki kraju i całkiem nieźle sprawdzają się w polskich warunkach – mówi Karol Ptak.
Fiat 500e jest samochodem w pełni elektrycznym, czyli zero-emisyjnym. Jego napęd stanowi silnik trakcyjny, synchroniczny z magnesami trwałymi o maksymalnej mocy 83 kW, co stanowi ekwiwalent około 111 koni mechanicznych. Samochód ma dzięki temu nadzwyczaj dużą dynamikę, szczególnie do prędkości 60 km/h. Podczas startu z miejsca, dorównuje naprawdę bardzo szybkim samochodom.
Aby spełnić swoją rolę jako samochód miejski, inżynierowie wyposażyli 500e w całkiem spory pakiet akumulatorów, które umiejscowione są pod przednimi siedzeniami. Mają pojemność 24 kWh energii, co pozwala na pokonania od około 110 do 160 kilometrów.
Podobnie jak w przypadku silników spalinowych, także tutaj największe znaczenie ma technika jazdy, Samo włączenie ogrzewania powoduje spadek zasięgu o kilka procent. Z kolei wyjątkowo delikatna i ostrożna jazda może go zwiększyć nawet do ponad 170 kilometrów.
Do ładowania akumulatorów Fiat postanowił wykorzystać jedynie ładowarkę pokładową o mocy prawdopodobnie około 6,6 kW. Na pokładzie jest również system odzyskiwania energii podczas hamowania oraz podczas jazdy bezwładnościowej.
Ponieważ samochód adresowany jest do klientów zza oceanu, posiada on złącze do ładowania Type1, które w Europie nie jest często spotykany. Stąd zachodzi potrzeba doposażenia swojego 500e w przejściówki Type2, CCS i CHAdeMo. Pełne ładowanie przy użyciu ładowarki będącej w zestawie o mocy 6.6 kW zajmuje około 4 godzin. Ładowanie z domowego gniazdka wydłuży ta operacją dwukrotnie.
FIat 500e – rodowód
Elektryczna “pięćsetka” budowana jest w fabryce mieszczącej się w Meksyku. Samochód powstał tylko po to, aby spełnić surowe, amerykańskie normy, które niejako wymusiły zaoferowanie samochodu o “czystym” napędzie. 500e oficjalnie nabyć można tylko w Kalifornii i Oregonie.
Cena samochodu na rynku amerykańskim wynosi ponad 32 000 $, ale korzystając z refundacji i dopłat państwowych oraz rabatów przyznawanych przez dealerów można ja obniżyć do trochę ponad 20 000 $. Mimo to, Fiat dopłaca do każdego egzemplarza, bowiem koszt jego produkcji jest znacznie wyższy niż jednostkowa cena sprzedaży – zdradza Karol Ptak, właściciel prezentowanego samochodu.
Z zewnątrz, elektryczna wersja jest niemal identyczna z modelami spalinowymi oferowanymi w Europie. Różnią się progi, zderzaki oraz emblematy z charakterystyczną literką “e”. Inne są także koła – zarówno wzór felg jak i ich szerokość.
Jak Fiat 500e sprawdza się podczas jazdy?
Tylko dobrze obeznany kierowca z Fiatem 500, wyczuje większą masę elektrycznego modelu. Generalnie 500e, dzięki swojej dynamice i specyfice jazdy autem elektrycznym, daje ogromną satysfakcję. Przyspieszenie wywołuje uśmiech, a brak dźwięku silnika powoduje zupełnie inne doznania zza kierownicy, niż te w autach spalinowych.
Komfort jazdy jest ogólnie bardzo dobry. Fiat 500 słynie z dobrego podwozia, które zapewnia dobre prowadzenie i wysoki komfort na miejskich, nie zawsze równych, drogach.
W kabinie można narzekać jedynie na ciasnotę w tylnym rzędzie, gdzie dodatkowo została trochę podniesiona podłoga – ze względu na umieszczone pod nią akumulatory.
Tabela danych technicznych
Silnik: typ – elektryczny
Moc maksymalna KM (KW) – 111 (81)
Maks. mom. obr. Nm – 199
Skrzynia biegów/napęd – aut./przedni
OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 10.5
Prędkość maksymalna (km/h) – 141
WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 3617/1628/1527
Masa własna/ładowność (kg) – 1351/346
Cena – 32 000$ (prezentowany egzemplarz używany: około 78 000 zł)
Naszym zdaniem
Fiat 500e to przyszłość motoryzacji o której tak wiele się teraz mówi. Kalifornia, na potrzeby której został stworzony mały, elektryczny Fiat, zawsze była pionierem w tej kwestii i to jej zawdzięczamy powstanie tego samochodu.
Elektryczna “pięćsetka” to wymarzony samochód do miasta – jest mały, poręczny i komfortowy. A w wersji bezemisyjnej również przychylny mieszkańcom.
Mankamentem jest tylko wysoka cena – nowe technologie niestety kosztują. Zakup fabrycznie nowego Fiata 500e i sprowadzenie go do Polski to koszt przekraczający nawet 200 000 zł. Używane egzemplarze, oferowane przez firmę Ptak kosztują od 60 do 80 tys. zł brutto w zależności od rocznika i wyposażenia.
Przejsciowka Chademo i CCS do Fiata 500e????