Ta historia rozpoczyna się w roku 1982 – to właśnie wtedy na rynku zadebiutowała pierwsza generacja Toyoty Camry. Przez wszystkie te lata rynkowej obecności, stała się ona najpopularniejszym sedanem na świecie, który wyprodukowano w liczbie ponad 19 milionów sztuk i obecny jest niemal we wszystkich zakątkach świata. Najnowsza, VIII generacja tego modelu, po 14 latach nieobecności w oficjalnej sieci sprzedaży Toyoty w Polsce, powraca na nasz rynek i wprowadzą tą markę w nową epokę.
Piątkowa premiera to pokaz wyjątkowy z dwóch powodów. Po pierwsze samochód w Europie zadebiutował raptem kilkanaście dni temu – 2 października podczas salonu samochodowego w Paryżu, po drugie – bo następna okazja do jego obejrzenia w Trójmieście nastąpi dopiero w II połowie przyszłego roku.
Premierowy pokaz, zorganizowany przez dealera Toyota Walder w studiu filmowym Panika miał “Hollywoodzki” charakter. Poza prezentacją nowej Camry, na gości czekały atrakcje w postaci samodzielnego odkrywania współczesnych technik filmowych. Występy przed kamerą, wcielanie się w rolę aktorów, pokaz charakteryzacji, możliwość osobistego sterowania profesjonalnymi kamerami filmowymi – to tylko część z atrakcji. Imprezę poprowadził trójmiejski aktor i reżyser Tomasz Podsiadły, który również przybliżał zgromadzonym gościom filmowe tajniki.
Ogółem, w premierze uczestniczyło blisko 300 osób.
Gwiazda wieczoru ujawniła się punktualnie o godzinie 21:30. Odważnie stylizowany, nowoczesny, duży sedan, wyraźnie aspirujący do segmentu Premium. Chociaż oficjalnie Toyota tego nie podaje, w gamie zastępuje on model Avensis.
Złośliwi twierdzą, że nowy model wcale nie jest potrzebny, bo poprzednie wcielenia tego samochodu wciąż działają i mają się dobrze. Camry słynie z trwałości i niezawodność i tej tradycji ma być wierny także najnowszy model.
Do napędu Toyoty Camry posłuży silnik benzynowy, 4-cylindrowy o pojemności 2.5 litra, który moc przekazuje na przednie koła. Ponieważ tradycyjnie dla Toyoty jest to samochód hybrydowy, jednostkę spalinową wspomaga silnik elektryczny. Łączna moc obu tych napędów wynosi 218 koni mechanicznych, co pozwala przyspieszyć od 0 do 100 km/h w nieco ponad 8 sekund, a prędkość maksymalna wyniesie 180 km/h.
Co ważne, jest to hybryda najnowszej, IV generacji w której znacząco zwiększyła się wydajność całego układu i stał się on mniejszy oraz lżejszy. Efektem tego jest np. zwiększenie maksymalnej prędkości jazdy. Korzystając tylko z jednostki elektrycznej osiągnąć można do 125 km/h, podczas gdy wcześniej było to ok. 80 km/h.
Nowe Camry liczy ponad 4.8 metra długości i mimo klasyfikacji do klasy średniej jest wyraźnie większa od większości konkurentów. Długość nadwozia jest o ponad 13 centymetrów większa niż ma to miejsce w przypadku Avesnsis’a. Większy jest także bagażnik i to o 15 litrów. Mimo konieczności zastosowania dużych akumulatorów, udało się wygospodarować aż 524 litrów przestrzeni bagażowej.
Aktualnie w Polsce zebrano już ponad 50 zamówień na nową Camry. Trójmiejski przedstawiciel Toyoty, firma Walder ma już kilku klientów, którzy zadeklarowali zakup tego modelu. Bez wątpienia jest to jedna z najważniejszych premier tego roku.
Do stałej oferty samochód wejdzie w kwietniu 2019 roku. Ceny rozpoczynają się od 139 900 zł.
Wspaniałe auto, ale ta premiera trochę kiczowata
moim zdaniem model nie potrzebnie wprowadzony, w Europie może się nie sprawdzić, avensis lepszy był
avensis był dobry ale camry jest jeszcze lepsza, w swoim segmencie jak dla mnie wygrywa ze względu na tą hybrydę. UE zaostrza normy emisji spalin, a tutaj 2.5 hybryda, o aktualnych cenach paliwa i stosunkowo niskim spalaniu tego auta nie wspomnę 🙂