Samochody rodzinne to najczęściej kombi i SUV’y, z kolei samochody dostawcze to coś w rodzaju kombivanów z charakterystycznie wysoką kabiną. Ford postanowił połączyć te wszystkie cechy w jednym modelu. Tak powstał Grand Tourneo Connect. Łączy on komfort samochodu osobowego z przestrzenią kabiny, która przewyższa niemal każdego SUV’a. Do tego w testowanej wersji Active jest podwyższone zawieszenie – czyli mamy tu coś na wzór crossover’a. W ten oto sposób powstał naprawdę uniwersalny samochód!
SUV’y uchodzą za wzór auta rodzinnego. Wszyscy postrzegają je jako najbardziej bezpieczne, najwygodniejsze i najbardziej funkcjonalne ze wszystkich samochodów na rynku. Ale wcale nie musi to być prawdą. W kategorii „rodzinnej”, samochody typu Ford Grand Tourneo Connect biją je na głowę!
Przestrzeń!
Ford Grand Tourneo Connect jest bliźniaczą konstrukcją względem Volkswagena Caddy. Samochody tego typu nie są zbyt popularne, bo to po prostu osobowa wersja „dostawczaków”. I faktycznie rozglądając się za atrakcyjnym samochodem dla całej famuły, większość nabywców patrzy na SUV’y, ewentualnie bierze pod uwagę kombi, z racji bardziej funkcjonalnego bagażnika niż w limuzynie lub kompakcie.
Tymczasem kombivany ze względu na pudełkowaty kształt karoserii i wysoką kabinę są niezrównane pod względem dostępnej przestrzeni. Z przodu – jak wiadomo, wygodnie siedzi się niemal w każdym samochodzie. Problemy zaczynają się w II ,ewentualnie III rzędzie siedzeń i w bagażniku. Testowany Ford to odmiana Grand, czyli powiększona. Nie jest to akurat egzemplarz 7-osobowy, chociaż można taką opcję dokupić. W II rzędzie oferuje bardzo dużo miejsca na trzech indywidualnych miejscach, a przestrzeń bagażową można przyrównać już nie do szafy, a raczej garażu. Do tego chodzi sporo dodatkowych schowków o znacznej pojemności, liczne uchwyty na kubki i gniazda ładowania. Szczególnie ciekawa jest duża półka pod frontową szybą – za zegarami.
Wygoda podróżowania tym samochodem to przede wszystkim swoboda ruchu i niemal brak ograniczeń w kwestii tego co zabrać w podróż. W konfiguracji 5-osobowej, Grand Tourneo Connect jest w stanie pomieścić kilka dużych walizek, wózek dziecięcy, mały rowerek i… pewnie jeszcze starczy miejsca na co najmniej plecak. Gdy drugi i ewentualny trzeci rząd siedzeń nie są używane, można je złożyć, pochylić lub całkowicie wymontować, aby uzyskać przestrzeń bagażową na sprzęt roboczy lub sportowy o objętości aż 3,1 m³. To umożliwia transport np. deski surfingowej albo całego roweru. Przednie siedzenie pasażera składa się na płasko, umożliwiając bezpieczny przewóz w pojeździe przedmiotów o długości do 3 metrów, takich jak kajak czy meble do samodzielnego montażu
„Smaczkiem”, który robi tu wrażenie jak w żadnym innym samochodzie jest dach panoramiczny. To też jedna z droższych opcji wyposażenia tego modelu, ale zdecydowanie warta uwagi!
Jak się jeździ dostawczo-osobowym Fordem?
Zadziwiająco komfortowo. Sposób tłumienia nierówności można porównać do typowego auta kompaktowego. Wyciszenie kabiny jest przyzwoite, a denerwujące szumy zaczynają docierać dopiero powyżej 120 km/h, a to już ogólnie rzecz biorąc niekomfortowa prędkość dla tego typu pojazdu.
Opcjonalnie, można zamówić ergonomiczne fotele przednie z przedłużonym podparciem dla nóg i czterokierunkową elektryczną regulacją oparcia na wysokości odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Posiadają one certyfikat niezależnej niemieckiej organizacji Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR) – Kampanii na rzecz Zdrowszych Pleców.
Wygląd zewnętrzny
Kombivany wywodzą się z samochodów dostawczych, mają więc charakterystyczny kształt, a wszelkie „upiększacze” są jak dodatki do… pralki czy lodówki. Samochód wygląda dzięki nim atrakcyjniej, ale pochodzenia jednak się nie ukryje.
Wersja Active inspirowana jest SUV-ami Forda. Przeznaczone wyłącznie dla niej, 17-calowe felgi aluminiowe mają dwukolorowe wykończenie z ciemnego, obrabianego metalu, stanowiące element charakterystycznego wyglądu wersji Active, na który składają się ponadto: wlot powietrza ze strukturą plastra miodu, dolny spoiler zderzaka przedniego w kolorze srebrnym oraz dodatkowe listwy wokół nadkoli, progów i zderzaków. Paleta dziesięciu zróżnicowanych, żywych kolorów lakieru obejmuje między innymi prezentowany na zdjęciach nowy kolor Boundless Blue.
Tabela danych technicznych
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – R4/1968/4/16
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 122/2750-4400
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 320/1600-2500
Skrzynia biegów/napęd – man.6/przedni
OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 11.4
Prędkość maksymalna (km/h) – 175
WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4868/1855/1836
Masa własna/ładowność (kg) – 1682/618
Cena – od 144 304 zł (testowany 155 500 zł )
Moim zdaniem
Ford Grand Tourneo Connect to ciekawa alternatywa względem dużych kombi i SUV’ów. Trudno jest opowiadać o tym samochodzie z jakąś pasją, bo to samochód z kategorii zwykłych.
Jednak swoimi cechami sprawia, że trudno go nie lubić. Jest wyjątkowo przestronny i pakowany jak na samochód osobowy. Oferuje satysfakcjonujący komfort i daje poczucie bezpieczeństwa. Chętnie pojechałbym nim na wakacje – najlepiej z grupką znajomych, w formie przygody, w nieznane miejsce!
Samemu z kolei wpakowałbym do środka psa, rower i jeszcze kajak! Nie mam wątpliwości, że wszystko by się zmieściło. A ponieważ to odmiana Active, to można zaryzykować zjazd z utwardzonej drogi.
Biorąc pod uwagę możliwości, cena wydaje się akceptowalna, a samochód może być alternatywą dla typowo rodzinnych propozycji.