Hybryda od Forda? Do tej pory ten producent słynął raczej z diesli TDCi oraz benzyniaków EcoBoost. Jednak od pewnego czasu inżynierowie tej marki serwują hybrydę. W pierwszej chwili można pomyśleć, że to pierwszy tego typu napęd w samochodach z granatowym, owalnym logo. Hybrydy jednak z powodzeniem już od wielu lat są sprzedawane w salonach Forda za Oceanem. W Stanach Zjednoczonych nikt już nie pamięta o dieslu, wszyscy chcą zadowolić Arnolda Schwarzeneggera i mieć „zielone”, pro-ekologiczne auto na podjeździe. Teraz czas na Europejczyków!
Hybrydy stają się w ostatnim czasie niezwykle popularne. Każdy producent chce mieć je w swojej ofercie, a o promocji tego typu napędu świadczyć mogą liczne prezentacje i testy takich samochodów, również na naszym portalu.
Nic w tym dziwnego – po spektakularnym sukcesie Toyoty z tego rodzaju napędem, każdy chce wziąć kawałek tego tortu dla siebie.
Ford Mondeo w hybrydowej odmianie zachowuje wszystkie cechy typowe dla tego modelu. Mamy więc obszerną i wygodną kabinę, świetny układ jezdny, ale niestety też pomniejszony o 142 litry, przez litowo-jonowe baterie o pojemności 1,4 kWh, bagażnik.
Technologicznie Mondeo HEV jest mocno zaawansowane. Inżynierowie odpowiedzialni za ten projekt poświęcili wiele uwagi, aby cały układ był maksymalnie wydajny. I w praktyce faktycznie tak jest. Poprzez prąd zasilana jest klimatyzacja i pompy wody, które odpowiadają za chłodzenie akumulatorów oraz kontrolera sterującego całym układem. Do napędu Mondeo energia z akumulatorów używana jest dość często, a sam układ, szczególnie w jeździe miejskiej szybko się doładowuje. Wszystkie te działania mają przełożenie na zużycie paliwa, a wynik jest naprawdę doskonały.
Mondeo HEV średnio zużywa około 5.5 litra paliwa na 100 kilometrów. Wprawdzie znacząco odbiega to od niespełna 3 litrów, które obiecuje producent, ale i tak jak na tak duży samochód, o dobrej dynamice należy go pochwalić. Nawet przy dość agresywnej jeździe średnie spalanie utrzymuje się na poziomie 8 litrów benzyny na 100 kilometrów. Pojemność zbiornika paliwa to 53 litry, więc zasięg pojazdu usatysfakcjonuje podczas długich podróży.
Jednostka spalinowa załącza się bardzo delikatnie i nie patrząc na wskaźniki, czasami ciężko wyczuć moment przełączenia się źródła zasilania.
Cieniem kładzie się jedynie hałas we wnętrzu. Zastosowanie bezstopniowej skrzyni biegów eCVT skutkuje „wyciem” silnika podczas dynamicznego przyspieszania. W tej klasie pojazdu to nie przystoi, tym bardziej, że dźwięk silnika też nie jest porywający – tę rolę zostawmy Mustangowi, a Mondeo Hybrid przy okazji najbliższego liftingu proponowalibyśmy bardziej wyciszyć.
Warto też dodać, że samochód produkowany jest w hiszpańskiej Walencji, a akumulatory docierają do Europy z fabryki Forda w Michigan, w Stanach Zjednoczonych.
Ogólnie rzecz biorąc Mondeo jest świetnym samochodem. Oferuje wysoki komfort jazdy, ma przestronną kabinę, zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa oraz dysponuje bogatym, standardowym wyposażeniem. W hybrydowej odmianie oferuje ponadto ekonomię co najmniej porównywalną z dieslem, a czasami go przewyższającą. Niepodważalny jest też fakt ekologiczny. Dużo mniejsza emisja szkodliwych spalin, zaowocuje wieloletnim prawem wjazdu do centrum miast, czego nie można powiedzieć o wysokoprężnym bracie.
Przyjemność z jazdy hybrydowym Fordem polega jednak głównie na satysfakcji z tzw. Eko-jazdy. Polecić więc można go cierpliwym kierowcom. Nad swoimi konkurentami góruje przede wszystkim wielkością, bowiem nie licząc limuzyn segmentu premium jest to w tej chwili jedna z największych hybryd na rynku. Czyżby byłaby to dobra propozycja dla „zielonych” taksówkarzy?
Bazowa cena Mondeo Hybrid wynosi 130 500 zł, a to znacznie mniej niż bezpośredni konkurent, czyli dostępny w Polsce zaledwie od 2 dni Passat GTE, którego Volkswagen wycenił na minimum 174 000 zł.
Należy jeszcze podkreślić, że wybór hybrydowego Forda wiąże się z możliwością zakupu jedynie wersji 4-drzwiowej, typu sedan, bowiem kombi i liftback nie występują w tej wersji napędowej.
Tabela danych technicznych
Silnik: typ/cylindry/zawory – benz./R4/16
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 187/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 173/1750-4500
Skrzynia biegów/napęd – aut. eCVT/przedni
OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 9,2
Prędkość maksymalna (km/h) – 187
WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4867/1852/1501
Masa własna/ładowność (kg) – 1504/746
Cena – 130 500 zł