niedziela , 10 listopada 2024
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Mat. prasowe

Gaźnik motocyklowy — wszystko, co musisz wiedzieć o jego działaniu i serwisie

W Polsce zarejestrowanych jest obecnie ponad 2 miliony jednośladów. Duża część z nich to starsze motocykle oraz motorowery, w których zamontowany jest gaźnik. Jest więc duża szansa, że i ty masz w maszynie układ zasilania tego typu. Z tego materiału dowiesz się, jak działa gaźnikowy układ zasilania, jakie są rodzaje gaźników oraz jak prawidłowo je serwisować, żeby twój motocykl mógł korzystać z pełnego potencjału jednostki napędowej.

Zasada działania i rodzaje gaźników motocyklowych

Na pierwszy rzut oka gaźnik wydaje się bardzo skomplikowanym podzespołem motocykla — ilość kanalików, komór i dysz może wprawiać w zakłopotanie. W praktyce okazuje się jednak, że zasada działania gaźnika jest dość prosta, choć jego praca opiera się na nic niemówiącym większości z nas prawie Bernoulliego. Jak wygląda ono w praktyce? W miejscu zwężenia kanału, w którym przepływa powietrze, dochodzi do różnicy ciśnień, czego efektem jest zasysanie paliwa z komory pływakowej. Podczas suwu ssania paliwo płynie przez zwężkę, by następnie za pośrednictwem dyszy trafić do tzw. zwężki Venturiego, gdzie powstaje mieszanka paliwowo-powietrzna trafiająca do komory spalania. Ilość paliwa, która trafi do komory spalania, jest ściśle powiązana z ilością powietrza trafiającego do zwężki Venturiego. Przepływ powietrza kontroluje kierowca za pomocą przepustnicy — im więcej “gazu” dodasz, tym więcej powietrza przepłynie przez zwężkę, tym samym dostarczając więcej paliwa do silnika w twoim motocyklu.

W motocyklach najczęściej spotyka się gaźniki dolnossące (tzw. opadowe), ponieważ ich konstrukcja umożliwia prawidłową pracę silnika nawet przy bardzo małej prędkości przelotowej powietrza w układzie dolotowym. Ma to istotne znaczenie przede wszystkim w małolitrażowych jednostkach — gaźnik do skutera musi wykonać tę samą pracę, co w większych pojazdach, więc optymalna prędkość przelotowa powietrza musi zostać sprowadzona do minimum. Największą wadą gaźników opadowych jest oczywiście skłonność do zalewania silnika podczas rozruchu w przypadku, gdy zawór lub pływak w komorze pływakowej nie działają prawidłowo. Pozostałe rodzaje gaźników motocyklowych to bocznossący i górnossący, które znajdziemy wyłącznie w starych, archaicznych konstrukcjach.

Gaźnik do skutera lub motocykla — czyszczenie i serwis

Serwis gaźników motocyklowych należy do najbardziej upierdliwych czynności, jakie można wykonać przy jednośladzie — ilość drobnych części układu, konieczność demontażu wielu elementów motocykla (m.in. zbiornika paliwa, owiewek czy części mechanicznych) oraz skomplikowana budowa gaźnika potrafią skutecznie zniechęcić do samodzielnego serwisu. Do tego trzeba pamiętać o zachowaniu najwyższego stopnia czystości miejsca wykonywania serwisu. Nawet najdrobniejsza drobina piasku, która trafi do kanalika lub dyszy, może zakłócić działanie gaźnika.

Serwis rozpocznij od przygotowania czystego stanowiska pracy, kilku pojemników (pomogą uporządkować drobne elementy) i narzędzi. Pierwszy krok to odłączenie gaźników od silnika — zdemontuj je, a następnie zabezpiecz cylindry, żeby nic nie dostało się do komory spalania. Podczas rozkręcania kolejnych elementów gaźnika nie przesadzaj z siłą. Drobne gwinty oraz łby śrubek i dysz potrafią zniszczyć się od zbyt mocnego nacisku, co znacząco utrudnia dalszy serwis i zmusza do dodatkowych wydatków. W trakcie wyjmowania membran i uszczelek sprawdź ich stan i w razie konieczności wymień na nowe — w tym przypadku nie możesz oszczędzać, ponieważ jakakolwiek nieszczelność wpłynie na działanie gaźnika.

Czyszczenie gaźnika najlepiej wykonać w myjce ultradźwiękowej, choć zdajemy sobie sprawę, że nie jest to częste wyposażenie przydomowych warsztatów. Jeśli nie chcesz, by twój gaźnik trafił do serwisu, możesz skorzystać ze środka do czyszczenia gaźników motocyklowych. Po dokładnym wyczyszczeniu wszystkich elementów układu zasilania przedmuchaj je sprężonym powietrzem, a następnie połóż na czystym ręczniku papierowym na czas schnięcia. Podczas składania gaźnika warto korzystać z instrukcji producenta podzespołu lub ze zdjęć, które zrobiłeś w trakcie demontażu (do czego gorąco zachęcamy).

Gaźnik motocyklowy kupisz w salonach I’M Inter Motors i na imready.eu

Gaźniki motocyklowe i do skutera znajdziesz w I’M Inter Motors — największej sieci sklepów motocyklowych w Polsce — i na imready.eu. Szeroki wybór gaźników motocyklowych i akcesoriów do serwisu układu zasilania (np. środek do czyszczenia gaźników) to nie wszystko. Możesz liczyć również na szereg korzyści zakupowych — darmowa dostawa, darmowy zwrot i bezpieczne płatności online to dopiero początek. Odwiedź jeden z 35 salonów stacjonarnych I’M Inter Motors lub wejdź na imready.eu i dobierz odpowiedni gaźnik do swojego motocykla.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Ciężarówki na warsztat: odkryj możliwości profesjonalnej wyważarki do kół ciężarowych

Serwis kół i opon samochodów ciężarowych musi być doskonale wyposażony, by świadczone w nim usługi …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *