niedziela , 28 listopada 2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
moto3m_Peugeot_750x200
moto3m_KIA_750x200
moto3m_Citroen_750x200
previous arrow
next arrow
Fot. Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

Gdańsk: budowa wiaduktu Biskupia Górka i dróg dojazdowych zakończona. Rozpoczyna się procedura odbiorowa

Nad czynnymi torami kolejowymi wybudowano wiadukt o długości ponad 100 metrów, parking kubaturowy na ponad 380 miejsc postojowych, a także zbudowano bądź przebudowano odcinki sąsiadujących z nim dróg dojazdowych. 30 czerwca, a więc zgodnie z umową, wykonawca prac zgłosił zakończenie robót na tej inwestycji.

To już koniec ostatnich prac, a tym samym utrudnień dla kierowców i pieszych w tej części Śródmieścia Gdańska.

30 czerwca wykonawca robót, firma Budimex S.A., zgłosił zakończenie robót na budowie wiaduktu Biskupia Górka w ciągu ulicy Trakt Św. Wojciecha, stanowiącego główne połączenie centrum Gdańska z południowymi dzielnicami miasta oraz z drogą krajową nr 91 prowadzącą na południe kraju. Obecnie wykonawca przygotowuje zadanie do odbioru końcowego w zakresie wszystkich branż, przekazania inwestycji użytkownikowi  oraz pozyskania koniecznych pozwoleń. Wszelkie formalności powinny zakończyć się w III kwartale 2021 r. – informuje Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Cała procedura prawdopodobnie zakończy się za około sześć tygodni, co oznacza, że jeszcze w sierpniu br. kierowcy będą mogli skorzystać z nowego i przebudowanego układu drogowego oraz nowego parkingu.

Fot. Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

Ruch kołowy na wiadukcie od stycznia

Obiema nitkami nowego wiaduktu kierowcy mogą jeździć już od pięciu miesięcy: 29 stycznia br. oficjalnie otwarto drugą nitkę, a pierwszą – 13 sierpnia 2019 r.

Na każdej z nitek powstały po trzy pasy ruchu, w tym buspasy w każdym kierunku. Na wiadukcie w kierunku Oruni wybudowano także drogę rowerową o szerokości 2,5 metra. Na obu wiaduktach znajdują się również ciągi piesze o szerokości 2 metrów (w sąsiedztwie drogi rowerowej) i 3 metrów (na obiekcie w kierunku centrum).

Przebudowa układu drogowego

Po zakończeniu prac przy estakadzie, roboty skupiły się na wykonaniu nowego i przebudowaniu dotychczasowego układu drogowego w sąsiedztwie wiaduktu. Przebudowano m.in. odcinek ulicy Trakt Św. Wojciecha, Okopowej, Zaroślak, Toruńskiej oraz skrzyżowanie ulic Trakt Św. Wojciecha-Okopowa – Toruńska oraz ulic Trakt Św. Wojciecha – Zaroślak. Przebudowano także układ drogowy wokół Baszty Białej, gdzie powstało wyniesione skrzyżowanie o długości 44 metrów, a nawierzchnia pieszo – jezdnia wykonana została z nowej kostki kamiennej płomieniowanej. Powstał też odcinek ulicy nowe Podwale Grodzkie – od strony centrum miasta w kierunku ul. Augustyńskiego, który przebiega częściowo pod wiaduktem. Wybudowano również most nad Kanałem Raduni i wyremontowano odcinek ul. Zaroślak.

Pomiędzy estakadą a gmachami urzędów Marszałkowskiego i Wojewódzkiego wybudowano kubaturowy parking, który pomieści dokładnie 382 samochody. Ten obiekt powinien rozwiązać problem braku miejsc parkingowych w tej okolicy, z którym borykali się zarówno pracownicy wspomnianych urzędów, jak i mieszkańcy, którzy przyjeżdżają tu z różnymi sprawami.

Umowa na realizację całego projektu podpisana została w marcu 2018 r. Prace na budowie ruszyły już w kwietniu. Koszt inwestycji to blisko 170 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniosło blisko 117,7 mln złotych.

Niespodzianka archeologiczna

Wiosną 2018 r. na placu budowy nowego wiaduktu archeolodzy znaleźli pozostałości dawnych fortyfikacji Gdańska. Odkopano tu duży fragment kazamatu – dawnego Bastionu Wiebego, który zachował się wręcz w doskonałym stanie, a także fragmenty dawnej Baszty Nowej. Oba zabytki zostały zabezpieczone i wyeksponowane. By móc to zrobić w przypadku zachowanego fragmentu Bastionu Wiebego koniecznym okazało się przeprojektowanie i zmniejszenie powierzchni sąsiadującego z nim nowego parkingu, który pierwotnie miał pomieścić nawet pół tysiąca samochodów.

Zachowany obiekt z XVII wieku ma formę tunelu z otworami strzelniczymi, które broniły flanki bastionu od strony fosy. To fragment kazamaty, która flankowała bark północny Bastionu Wiebego. Stanowiła element obronny. W XIX wieku, na krótko przed rozbiórką bastionu, częściowo odrestaurowano znajdujące się w nim pomieszczenia.

Fot. Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

Baszta Nowa to obiekt późnogotycki, z ostatnich dekad XV wieku. Był to element fortyfikacji Starego Przedmieścia, który stanowił ostatnią basztę z ciągu zachodniej części fortyfikacji. Była to baszta narożna. W tym miejscu fortyfikacje „biegły” w stronę Baszty Białej, a następnie Baszty Pod Zrębem. Baszta Nowa została zniszczona zarówno w trakcie rozbiórki pod koniec XIX wieku, a także w trakcie „niefortunnych” działań w latach 70. XX wieku. Grubość pozostałych po niej murów wynosi około 4 metry.

Fot. Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

W Gdańsku regularnie przeprowadzana jest techniczna kontrola wszystkich obiektów inżynieryjnych. Dotychczasowy wiadukt w ciągu Traktu św. Wojciecha był w złym stanie technicznym, dlatego władze Miasta zdecydowały już kilkanaście lat temu o budowie nowego obiektu. W latach 2007 – 2014 Miasto starało się pozyskać środki unijne na tę inwestycję. Wówczas nie udało się. Stało się to jednak możliwe w „nowym rozdaniu” środków UE.

Źródło: Gdańsk.pl (Autor: Kamila Grzenkowska)

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Dane z GPR 2020/21 na drogach woj. pomorskiego

Zakończyły się badania natężenia ruchu na drogach krajowych w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu. Największy ruch …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *