Zima powróciła do Trójmiasta. Intensywne opady śniegu w poniedziałek, 5 lutego, ponownie sparaliżowały ruch na trójmiejskich drogach. Tradycyjnie newralgicznym punktem okazała się obwodnica, na której utknęły ciężarówki, nie mogące podjechać pod górę w rejonie zjazdu z Estakady w Gdyni. Jak w takim razie wyglądają procedury „walki” drogowców z aktualną porą roku?
Jakie są zasady poruszania się piaskarek?
– Na drogach podstawowego układu komunikacyjnego, który obejmuje drogi tranzytowe, wojewódzkie i powiatowe oraz prowadzące komunikację autobusową (łącznie 28 tras o długości 584 km) w warunkach niskiej wilgotności powietrza wykonawca utrzymania zimowego dróg zabezpiecza je już przed wystąpieniem prognozowanych opadów śniegu, wysyłając w trasy auta wyposażone w zraszacze solanką. Ponadto wykonawca rozstawia sprzęt w newralgicznych punktach miasta, aby w przypadku wystąpienia opadów w czasie szczytu komunikacyjnego łatwo mógł dotrzeć w różne rejony Gdańska.
Czy piaskarki mogą jeździć i posypywać w korkach?
– Co do zasady, piaskarki mogą pracować w korkach. Muszą to robić umiejętnie, żeby nie sypać piasku na karoserię innych samochodów. Nie ma minimalnej prędkości piaskarki, która ograniczałaby uruchomienie posypu.
Jakie środki są stosowane w posypywaniu dróg?
– Na drogach gminnych i wewnętrznych stosowane są środki chemiczne i kruszywo, przy czym na drogach gruntowych – wyłącznie kruszywo. Na drogach podstawowego układu komunikacyjnego w warunkach niskiej wilgotności powietrza, a zwłaszcza w przypadku suchej nawierzchni, wykonawca jest zobowiązany do zastosowania roztworu wodnego chlorku sodu (czyli soli). W wyjątkowych przypadkach, gdy ten sposób okaże się nieskuteczny, a jednocześnie pojawi się tzw. lodowica na fragmentach nawierzchni, wykonawca jest zobowiązany do jej usunięcia przy pomocy mieszaniny chlorku wapnia i chlorku sodu. Jeśli temperatura powietrza spada poniżej -7 st. C wykonawca jest zobowiązany zastosować mieszankę kruszywa i chlorku sodu lub chlorku wapnia w celu uszorstnienia jezdni. Droga powinna być odśnieżona na tyle, aby pojazdy mogły się poruszać bezpiecznie, dostosowując prędkość do warunków.
Czy inne pojazdy (osobowe, ciężarowe) przeszkadzają w odśnieżaniu?
Główne „grzechy” kierowców, którzy utrudniają odśnieżanie służbom miejskim to:
- nieprawidłowo zaparkowane samochody
- niedostosowanie prędkości jazdy do warunków panujących na drodze
- poruszanie się samochodami z nieodśnieżonymi szybami, co znacznie ogranicza widoczność
- jazda na letnich oponach
- wykonywanie manewrów utrudniających pracę pojazdów przeznaczonych do odśnieżania miasta
Które drogi są odśnieżane w pierwszej kolejności?
– W pierwszej kolejności odśnieżane są drogi podstawowego układu komunikacyjnego (szczegółowy opis pod pierwszym pytaniem). W następnej kolejności odśnieżane są drogi o znaczeniu lokalnym (357,1 km). Zimowym utrzymaniem objęte są również drogi rowerowe (52 km). Jeśli wystąpią ciągłe i intensywne opady śniegu w ciągu dnia (od godz. 4.00 do 20.00), chodniki powinny zostać odśnieżone w ciągu 5-6 godzin od momentu ustania opadów.
Kto wydaje decyzję o podjęciu akcji?
– Decyzję o podjęciu akcji podejmuje wykonawca utrzymania zimowego dróg, według kryteriów zawartych w umowie. Na drogach podstawowego układu komunikacyjnego wykonawca przystępuje do akcji natychmiast po rozpoczęciu opadów śniegu, na drogach o znaczeniu lokalnym odśnieżanie rozpoczyna się w ciągu 2-3 godzin od wystąpienia zjawisk zimowych.
Kiedy auta do odśnieżania ruszają w trasę? Czy jest jakaś zasada co do pogody?
– Na drogach podstawowego układu komunikacyjnego działania zmierzające do usuwania skutków zimy podejmowane są natychmiastowo, wraz z rozpoczęciem opadów śniegu. Zajmują się tym jednostki dyżurujące, które obowiązuje całodobowa gotowość zimowa. Pozostałe jednostki muszą przystąpić do usuwania skutków zimy w ciągu 2 godzin od wystąpienia zjawisk zimowych. Na drogach o znaczeniu lokalnym w ciągu 2-3 godzin.
Czy jest jakiś monitoring tych pojazdów?
– Wszystkie pojazdy biorące udział w akcji „zima” mają obowiązek być wyposażone w GPS. Przebieg ich tras jest monitorowany. Monitorowane jest także położenie lemiesza i fakt posypywania.
Co to są za pojazdy, jak są przystosowane?
– W tym sezonie zimowym do odśnieżania miasta zabezpieczono 133 pojazdy różnego przeznaczenia, w tym pługoposypywarki, auta wyposażone w zraszacze solanką, ładowarki, ciężkie pojazdy wyposażone w pługi lemieszowe oraz pługi wirnikowe.
Jakie są koszty odśnieżania?
– W roku budżetowym 2018 na utrzymanie zimowe dróg zaplanowano 15,5 mln zł. Należy podkreślić, że umowa z wykonawcami utrzymania zimowego dróg w Gdańsku jest skonstruowana tak, że płatność uzależniona jest od uzyskanego rezultatu wykonanej pracy tj. przejezdności gdańskich dróg, a nie od ilości przejechanych kilometrów, liczby pojazdów czy wysypanej soli.