poniedziałek , 27 września 2021
ds-4-moto3m-750x200
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner_Porsche_Centrum_Sopot_wrzesień2021_Taycan
previous arrow
next arrow
ds-4-moto3m-750x200
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner_Porsche_Centrum_Sopot_wrzesień2021_Taycan
previous arrow
next arrow
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
previous arrow
next arrow

[Gdansk.pl] ABC odśnieżania obowiązujące w Gdańsku

Zima powróciła do Trójmiasta. Intensywne opady śniegu w poniedziałek, 5 lutego, ponownie sparaliżowały ruch na trójmiejskich drogach. Tradycyjnie newralgicznym punktem okazała się obwodnica, na której utknęły ciężarówki, nie mogące podjechać pod górę w rejonie zjazdu z Estakady w Gdyni. Jak w takim razie wyglądają procedury „walki” drogowców z aktualną porą roku? 

Jakie są zasady poruszania się piaskarek?

Droga, ulica, śnieg zaśnieżona jezdnia, zima-123440– Na drogach podstawowego układu komunikacyjnego, który obejmuje drogi tranzytowe, wojewódzkie i powiatowe oraz prowadzące komunikację autobusową (łącznie 28 tras o długości 584 km) w warunkach niskiej wilgotności powietrza wykonawca utrzymania zimowego dróg zabezpiecza je już przed wystąpieniem prognozowanych opadów śniegu, wysyłając w trasy auta wyposażone w zraszacze solanką. Ponadto wykonawca rozstawia sprzęt w newralgicznych punktach miasta, aby w przypadku wystąpienia opadów w czasie szczytu komunikacyjnego łatwo mógł dotrzeć w różne rejony Gdańska.

Czy piaskarki mogą jeździć i posypywać w korkach?

– Co do zasady, piaskarki mogą pracować w korkach. Muszą to robić umiejętnie, żeby nie sypać piasku na karoserię innych samochodów. Nie ma minimalnej prędkości piaskarki, która ograniczałaby uruchomienie posypu.

Jakie środki są stosowane w posypywaniu dróg?

Droga, ulica, śnieg zaśnieżona jezdnia-152855– Na drogach gminnych i wewnętrznych stosowane są środki chemiczne i kruszywo, przy czym na drogach gruntowych – wyłącznie kruszywo. Na drogach podstawowego układu komunikacyjnego w warunkach niskiej wilgotności powietrza, a zwłaszcza w przypadku suchej nawierzchni, wykonawca jest zobowiązany do zastosowania roztworu wodnego chlorku sodu (czyli soli). W wyjątkowych przypadkach, gdy ten sposób okaże się nieskuteczny, a jednocześnie pojawi się tzw. lodowica na fragmentach nawierzchni, wykonawca jest zobowiązany do jej usunięcia przy pomocy mieszaniny chlorku wapnia i chlorku sodu. Jeśli temperatura powietrza spada poniżej -7 st. C wykonawca jest zobowiązany zastosować mieszankę kruszywa i chlorku sodu lub chlorku wapnia w celu uszorstnienia jezdni. Droga powinna być odśnieżona na tyle, aby pojazdy mogły się poruszać bezpiecznie, dostosowując prędkość do warunków.

Czy inne pojazdy (osobowe, ciężarowe) przeszkadzają w odśnieżaniu?

Główne „grzechy” kierowców, którzy utrudniają odśnieżanie służbom miejskim to:

  • nieprawidłowo zaparkowane samochody
  • niedostosowanie prędkości jazdy do warunków panujących na drodze
  • poruszanie się samochodami z nieodśnieżonymi szybami, co znacznie ogranicza widoczność
  • jazda na letnich oponach
  • wykonywanie manewrów utrudniających pracę pojazdów przeznaczonych do odśnieżania miasta

Które drogi są odśnieżane w pierwszej kolejności?

– W pierwszej kolejności odśnieżane są drogi podstawowego układu komunikacyjnego (szczegółowy opis pod pierwszym pytaniem). W następnej kolejności odśnieżane są drogi o znaczeniu lokalnym (357,1 km). Zimowym utrzymaniem objęte są również drogi rowerowe (52 km). Jeśli wystąpią ciągłe i intensywne opady śniegu w ciągu dnia (od godz. 4.00 do 20.00), chodniki powinny zostać odśnieżone w ciągu 5-6 godzin od momentu ustania opadów.

 

Kto wydaje decyzję o podjęciu akcji?

– Decyzję o podjęciu akcji podejmuje wykonawca utrzymania zimowego dróg, według kryteriów zawartych w umowie. Na drogach podstawowego układu komunikacyjnego wykonawca przystępuje do akcji natychmiast po rozpoczęciu opadów śniegu, na drogach o znaczeniu lokalnym odśnieżanie rozpoczyna się w ciągu 2-3 godzin od wystąpienia zjawisk zimowych.

Kiedy auta do odśnieżania ruszają w trasę? Czy jest jakaś zasada co do pogody?

– Na drogach podstawowego układu komunikacyjnego działania zmierzające do usuwania skutków zimy podejmowane są natychmiastowo, wraz z rozpoczęciem opadów śniegu. Zajmują się tym jednostki dyżurujące, które obowiązuje całodobowa gotowość zimowa. Pozostałe jednostki muszą przystąpić do usuwania skutków zimy w ciągu 2 godzin od wystąpienia zjawisk zimowych. Na drogach o znaczeniu lokalnym w ciągu 2-3 godzin.

Czy jest jakiś monitoring tych pojazdów?

– Wszystkie pojazdy biorące udział w akcji „zima” mają obowiązek być wyposażone w GPS. Przebieg ich tras jest monitorowany. Monitorowane jest także położenie lemiesza i fakt posypywania.

Co to są za pojazdy, jak są przystosowane?

– W tym sezonie zimowym do odśnieżania miasta zabezpieczono 133 pojazdy różnego przeznaczenia, w tym pługoposypywarki, auta wyposażone w zraszacze solanką, ładowarki, ciężkie pojazdy wyposażone w pługi lemieszowe oraz pługi wirnikowe.

Jakie są koszty odśnieżania?

– W roku budżetowym 2018 na utrzymanie zimowe dróg zaplanowano 15,5 mln zł. Należy podkreślić, że umowa z wykonawcami utrzymania zimowego dróg w Gdańsku jest skonstruowana tak, że płatność uzależniona jest od uzyskanego rezultatu wykonanej pracy tj. przejezdności gdańskich dróg, a nie od ilości przejechanych kilometrów, liczby pojazdów czy wysypanej soli.

Źródło: Gdansk.pl 

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Kokoszki. Trwa rozbudowa ul. Kartuskiej. Zaawansowanie prac już na poziomie 70 procent

Obecnie na placu budowy trwa układanie kolejnych warstw podbudowy jezdni. Wykonawca robót rozpoczął też układanie …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *