piątek , 4 października 2024
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Gdańsk.pl: Strzyża w Strefie Płatnego Parkowania i tańszy parking kubaturowy w Śródmieściu. Dlaczego?

Kolejna dzielnica Gdańska dołącza do SPP – zabiegali o to radni i wielu mieszkańców Strzyży. Dzielnica ta stała się bowiem “darmowym miejscem postojowym” dla mieszkańców i przedsiębiorców działających w sąsiednim Wrzeszczu. Miasto znalazło też rozwiązanie, które ma zachęcać kierowców do korzystania z parkingu kubaturowego, który znajduje się tuż przy siedzibie urzędów: Wojewódzkiego i Marszałkowskiego. Wprowadzenie zmian na Strzyży to kwestia najbliższych lat, wprowadzenie pozostałych zmian – kwestia kilku miesięcy.

Zmiany na Przymorzu, Strzyży i w Śródmieściu

Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania znalazły się w jednym z projektów uchwał, które trafiły na sesję Rady Miasta Gdańska w czwartek, 26 września.

Jakie zmiany w SPP zaproponowano?

  • W dzielnicy Przymorze Małe zostaną wydłużone godziny poboru opłaty. Dotychczas opłaty pobierane były w godz. 9 – 15, a po wejściu w życie uchwały RMG będą to godz. 9 – 17. Taki był postulat Rady Dzielnicy Przymorze Małe.
  • Powstanie nowy sektor Strefy Płatnego Parkowania – obejmie niemal cały teren dzielnicy Strzyża.
  • Wyodrębniony zostanie nowy sektor SPP – w parkingu kubaturowym, który znajduje się w przy gmachu urzędów Marszałkowskiego i Wojewódzkiego. Nazwano go sektorem GPO. Dotychczas parking należał do sektora obejmującego całe Stare Przedmieście. Nowy sektor – na parkingu – będzie obowiązywał w godzinach 9-15, i będą tu niższe stawki opłat. 1 godzina parkowania kosztować będzie 2,50 zł, kolejna 3 zł, trzecia godzina – 3,60 złotych, a każda kolejna – 2,50 zł. Dla porównania, w pozostałych SPP te opłaty kształtują się następująco: 1 godzina – 3,90 zł, 2 godzina – 4,60 zł, a trzecia – 5,50 zł.

Dlaczego Miasto zdecydowało się wyodrębnić z dotychczasowej strefy gmach parkingu kubaturowego? Tomasz Wawrzonek, Zastępca Dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, tłumaczył w trakcie czwartkowej sesji, iż Miastu zależy na tym, by w tamtym rejonie, gdzie występuje spory deficyt miejsc parkingowych, pierwszym wyborem kierowców był parking kubaturowy – po to został zresztą wybudowany.

Obawiamy się, że przy równych stawkach prościej będzie niektórym osobom zaparkować np. przy Placu Wałowym lub przy innych pobliskich ulicach – przyznał dyrektor Wawrzonek.

  • Ostatnia zmiana w ramach SPP: wprowadzona zostanie stawka “zerowa”. Obowiązywać ona będzie w sytuacjach, gdy np. okaże się, że kierowca danego samochodu ratował czyjeś życie i nie uiścił opłaty za parkowanie. Wszystkie takie przypadki będą jednak weryfikowane przez GZDiZ m.in. na pogotowiu.

Kto chce zmian w Strefach Płatnego Parkowania?

W trakcie dyskusji nad proponowanymi zmianami w SPP w Gdańsku, radny klubu PiS Przemysław Majewski dopytywał, na czyj wniosek wprowadzono zmiany w Strefach Płatnego Parkowania i czy te zmiany były konsultowane z radami dzielnic, które w danych strefach się mieszczą.

Kiedy patrzymy na mapy to widzimy, że zróżnicowana jest wielkość poszczególnych Stref Płatnego Parkowania. Niektóre są bardzo duże, jak np. ta w Oliwie, a niektóre są stosunkowo małe – biorąc pod uwagę np. Wrzeszcz Dolny. Stąd pytanie – czy takie zróżnicowanie nie wpływa na to, że osoba, która wykupuje abonament na daną, większą strefę jest niejako uprzywilejowana względem osób, które mają abonament w strefie mniejszej? – pytał radny Majewski.

Dyrektor Tomasz Wawrzonek odpowiedział na to, że każda zmiana wprowadzana w SPP wychodzi z inicjatywy danej rady dzielnicy. Co do pozostałych kwestii, w tym wielkości SPP, jest to też decyzja Rady Miasta Gdańska, na jaką strefę się zgadza.

Na te pytania zareagowali też radni klubu KO Żaneta Geryk i Marcin Mickun. Oboje potwierdzili, że zmiany na Strzyży i Przymorzu Małym były proponowane, i wyczekiwane, przez większość mieszkańców oraz radnych tych dzielnic.

Czy zmniejszy się liczba miejsc postojowych na Strzyży?

Radny klubu PiS Karol Rabenda zapytał z kolei, ile miejsc parkingowych zniknie ze Strzyży po wprowadzeniu w tej dzielnicy Strefy Płatnego Parkowania.

Dyrektor Wawrzonek zapewnił, że nie zniknie żadne z miejsc, z których obecnie korzystają, zgodnie z przepisami, mieszkańcy.

W Gdańsku łączymy Strefę Płatnego Parkowania ze Strefą Ograniczonego Postoju, w której to należy parkować wyłącznie w miejscach wyznaczonych, ale za wyjątkiem posiadaczy abonamentów – mieszkańców danego sektora SPP. W związku z tym, jeśli nie ma wyznaczonego miejsca postojowego mieszkaniec posiadający abonament może zaparkować w każdym miejscu, które jest dozwolone przepisami. Te zasady obowiązują w każdej SPP – wyjaśniał Tomasz Wawrzonek.

Uchwała w sprawie wprowadzenia powyższych zmian w SPP została przegłosowana większością głosów radnych.

Źródło: Gdańsk.pl (Autor: Kamila Grzenkowska)

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Ważna zmiana dla kierowców na węźle Gdańsk Południe. Nawigacja może wprowadzać w błąd!

Od wtorku, 1 października na Obwodnicy Trójmiasta, węźle Gdańsk Południe, obowiązuje nowa organizacja ruchu. Obsługiwane są …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *