Blisko 950 km dróg, 82 km dróg rowerowych. Do tego przystanki komunikacji miejskiej oraz ciągi piesze, parkingi oraz kładki i tunele dla pieszych. To obszar Gdańska objęty utrzymaniem zimowym w sezonie 2021/2022. Choć pogoda jest póki co łaskawa, to sprzęt, obsługa i zapasy środków do uszorstniania nawierzchni są w gotowości.
– Chcemy zdać raport z tego jak jesteśmy przygotowani do zimy. Nie rozpoczęła się jeszcze kalendarzowa, ani astronomiczna zima, ale koniec listopada to już czas gotowości do tego, żeby miasto było przejezdne. Dziś opowiemy ile sprzętu czeka, jakie są zasady. Powiem też trochę o liczbach. W tym roku wydaliśmy już ponad 21 mln na odśnieżanie, bo styczeń i luty były wyjątkowo śnieżne i mroźne, a jeszcze przed nami grudzień. Dla porównania w 2020 wydaliśmy 11 mln – mówiła prezydent Aleksandra Dulkiewicz.
Osłony przeciwsolne
– W kontekście zmian klimatu ubiegła zima była ewenementem. Jednak w warunkach atmosferycznych, jakie mamy w Gdańsku temperatury przeważnie oscylują w okolicy 0 stopni. W takim wypadku musimy stosować sól, jako najbardziej popularny środek, do uszorstnienia dróg. Niestety ma on znaczenie w kontekście środowiskowym, dlatego chcemy chronić roślinność i drzewa. Na blisko 30 drogach przygotowane będą osłony przeciwsolne, a szczególną troską otaczamy Wielką Aleję Lipową – mówił Piotr Grzelak, zastępca prezydenta.
Osłony pojawią się, do końca listopada, w następujących lokalizacjach:
- Skrzyżowanie ul. Płażyńskiego z ul. Uczniowską
- Radarowa przy pomniku
- Słowackiego – 2 ronda
- Kartuska rondo
- ul. Nowe Ogrody
- ul. Łostowickiej
- Rondo ul. Wilanowska – Nieborowska
- Rondo Odrzańska
- Rondo Cienista
- Rondo Kuronia
- Rondo Kartuska – Gronostajowa
- Złota Brama- Bogusławskiego
- Lektykarska
- Wapiennicza
- Targ Drzewny
- Wałowa
- Targ Rakowy/Wały Jagiellońskie
- Długie Ogrody
- Słodowników
- Grobla III
- Grunwaldzka
- Dmowskiego
- Żołnierzy Wykletych
- Rakoczego
- Partyzantów
- Wita Stwosza
Na początku grudnia pojawią się również w Wielkiej Alei Lipowej.
Koszt utrzymania zimowego
Za utrzymanie zimowe odpowiadają wyłonieni w postępowaniu przetargowym wykonawcy, w których gestii jest zapewnienie specjalistycznego sprzętu, środków i pracowników. Podobnie jak w poprzednich latach zawarta z wykonawcą umowa jest umową rezultatu, gdzie wykonawca otrzyma zapłatę za uzyskany efekt, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa i przejezdności dróg.
W 2021 roku działania łagodzenia skutków zimy prowadzone były w okresie od stycznia do marca. Wydano na nie kwotę 21 milionów zł. Do końca 2021 roku w budżecie pozostało jeszcze do wykorzystania niespełna 6 milionów zł. Na rok 2022 na działania zimowe zabezpieczonych jest 24 610 000 zł.
– Usługi utrzymania zimowego świadczą dla nas wykonawcy, z którymi mamy podpisane stosowne umowy. Wyszczególnione są tam m.in. zakresy obszarowe i przedziały czasowe, w jakich wykonawcy są zobowiązani do przeprowadzania działań łagodzących negatywne skutki zimy. Są to umowy rezultatu. Dla nas najważniejszy jest efekt końcowy, czyli zapewnienie przejezdności na drogach, odśnieżenie i uszorstnienie nawierzchni w określonym czasie. Mniej istotne jest jaki i ile sprzętu zostanie przy tym użyte. Dopiero po osiągnięciu zamierzonego efektu zapisanego w umowie, wykonawcy otrzymają wynagrodzenie – mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ.
Najważniejsze bezpieczeństwo ruchu
W działaniach mających na celu łagodzenie negatywnych skutków zimy miasto koncentruje się przede wszystkim na zapewnieniu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
– Jesteśmy od 15 października w pełnej gotowości do realizacji umowy na utrzymania zimowe podstawowego układu drogowego Gdańska. Podstawowy układ to blisko 600 km, na które zimą wyjeżdża 40 pługoposypywarek, wspomaganych przez 16 pługów. Część z pługoposypywarek wyposażone jest w zbiorniki na solankę – opowiadała podczas konferencji prezes PreZero Magdalena Adamkiewicz. – Mamy 10 tys. ton soli i 500 ton piasku, w kilku magazynach, na kilku bazach. Tę umowę realizujemy z 5 baz logistycznych. Pozwala nam to na jednoczesne reagowanie w różnych częściach miasta – dodała prezes.
Do utrzymania zimowego dróg wykorzystywane są specjalistyczne pojazdy do usuwania śniegu i błota pośniegowego oraz likwidacji śliskości i oblodzeń. Prowadzący działania zimowe na zlecenie GZDiZ wykonawcy dysponują pługoposypywarkami, pługami wirnikowymi i klinowymi oraz ładowarkami hydraulicznymi i ciągnikami rolniczymi. Łącznie do dyspozycji są 104 pojazdy, które wyjeżdżać będą na ulice naszego miasta.
Do uszorstniania nawierzchni, w zależności od temperatury, używany będzie chlorek sodu, chlorek wapnia oraz kruszywa w postaci piasku.
Kiedy służby ruszają do akcji
W sezonie zimowym część pojazdów wraz z obsługą znajduje się w stałej gotowości do podejmowania działań. W przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych, bądź prognoz o ich wystąpieniu wyjeżdżać one będą niezwłocznie na drogi Podstawowego Układu Komunikacyjnego. Należą do niego drogi o dużym natężeniu ruchu oraz te, na których odbywa się komunikacja autobusowa. Pozostałe załogi na drogi PUK dołączać będą w czasie do dwóch godzin.
Na drogach Układu Uzupełniającego, czyli drogach gminnych i wewnętrznych o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym, czas przystąpienia do akcji wyniesie 1-3 godzin.
Obszar objęty utrzymaniem zimowym
Utrzymaniem zimowym obejmujemy miejskie drogi o łącznej długości 949,7 km. 608 km tych dróg należy do Podstawowego Układu Komunikacyjnego, natomiast pozostałe 341,7 km to drogi Uzupełniającego Układu Komunikacyjnego.
Utrzymanie zimowe dróg rowerowych
– Nasza firma odpowiedzialna jest za utrzymanie zimowe dróg rowerowych. Wykorzystywać będziemy do tego lekki sprzęt, małe ciągniki wyposażone w pługi i szczotki. Dzięki nim będziemy mogli zapewnić bezpieczne warunki do jazdy rowerzystom w czasie zimy. Działać będziemy na wybranych, głównych trasach, które umożliwiają przejazd rowerem praktycznie przez całe miasto. To przede wszystkim główny ciąg komunikacyjny od granicy z Sopotem aż po Orunię oraz bardziej uczęszczane drogi rowerowe w innych dzielnicach Gdańska – tłumaczy Jarosław Romanowski, właściciel firmy Clean-Bud.
W ramach działań odśnieżane są również drogi rowerowe. Standard ich utrzymania zimowego zakłada usuwanie śniegu i błota pośniegowego na całej szerokości drogi w przypadku, gdy pokrywa śniegu będzie grubsza niż 2 cm. Zostanie ona usunięta ze ścieżek rowerowych w ciągu 6 godzin od ustania opadów śniegu. Warto wspomnieć, że na drogach rowerowych, zgodnie z sugestiami samych rowerzystów, nie stosuje się soli drogowej. Łącznie działania obejmą 10 tras, umożliwiających komunikację rowerową praktycznie w każdym rejonie miasta. Ich łączna długość to 82 km.
Do utrzymania zimowego dróg rowerowych używany jest specjalny sprzęt. Będą to lekkie pojazdy wyposażone w pług, posypywarkę oraz szczotki obrotowe.
Bezpieczne zachowanie na drodze
Bezpieczne poruszanie się zimą to nie tylko kwestia odśnieżonej i uszorstnionej nawierzchni. Równie ważne jest nasze zachowanie na drodze – dostosowanie prędkości do panujących warunków. Szczególnie w sytuacji, gdy mamy do czynienia z temperaturami „przechodzącymi przez 0” i jezdnia, która wydaje się być „jedynie” mokra jest w rzeczywistości pokryta cienką warstwą lodu. Nie bez znaczenia jest dobór właściwego ogumienia w pojeździe, a także stan jego hamulców.
Ekstremalne warunki zimowe
Miasto jest przygotowane również na ekstremalne warunki zimowe. W przypadku długotrwałych, intensywnych opadów śniegu połączonych z zamieciami, na części ulic wprowadzony będzie mógł zostać ruch jednokierunkowy. Na takie ewentualności opracowane zostały projekty organizacji ruchu.
W poprzednich latach
W styczniu i lutym 2021 r. zima pokazała swoje prawdziwe oblicze. Utrzymały się intensywne opady śniegu i kilkustopniowe mrozy.
Sroga zima to srogi rachunek finansowy dla miasta:
- 2020 r. – 11,6 mln zł.
- 2021 r – 20,3 mln zł.