środa , 22 stycznia 2025
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Fot. GAiT

Gdańsk testuje zeroemisyjny autobus Mercedes eCitaro G

Przez najbliższe dwa tygodnie Gdańsk, jako pierwsze miasto w Polsce, testował będzie elektryczny autobus przegubowy marki Mercedes-Benz eCitaro G. Na gdańskie ulice autobus wyjedzie już w najbliższą niedzielę, 19 września. Tego dnia kursował będzie na trasie Jasień PKM – Oliwa PKP. W kolejnych dniach pojawi się także na innych gdańskich liniach.

Testowany przez Gdańsk, autobus miejski z napędem elektrycznym Mercdes eCitaro G to pojazd o długości 18 125 mm i ważący około 20 ton. Zasilany jest akumulatorami litowo-polimerowymi o łącznej mocy do 441 kWh. Mają one budowę modułową – akumulatory zostały podzielone na siedem modułów, z których każdy dostarcza około 63 kWh. Pięć modułów znajduje się na dachu pojazdu, natomiast dwa zestawy z tyłu autobusu. Jak zaznacza producent, w każdym szczególe zoptymalizowana została kwestia zarządzania temperaturą w pojeździe, co przekłada się na obniżenie zużycia energii. W porównaniu z obecnym Citaro z silnikiem spalinowym, zapotrzebowanie na energię do ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji spadło o około 40%. Jak podkreśla producent, bardzo dobrą trakcję pojazdu zapewnia napęd dwóch osi.

Autobus wyposażony jest zarówno w asystenta skrętu (Sideguard Assist), jak i w aktywnego asystenta hamowania (Preventive Brake Assist). Asystent skrętu znacznie ogranicza ryzyko kolizji  zwłaszcza w miastach, ponieważ pomaga kierowcy odpowiednio wcześnie rozpoznać krytyczne sytuacje podczas wykonywania manewru skrętu. Asystent hamowania zastosowany w pojeździe to pierwszy na świecie aktywny asystent hamowania dla autobusów miejskich. Nowy system wspomagania ostrzega przed kolizją, a w przypadku poważnego zagrożenia kolizją automatycznie inicjuje hamowanie częściowe.

Gdańsk śledzi trendy na rynku elektromobilności i testuje kolejne pojazdy. Pierwszy autobus elektryczny testowany był w 2012 roku, rok później następny. W ubiegłym roku w ramach testów gdańskie linie obsługiwał elektryczny Mercedes eCitaro. W tym roku testujemy już trzeci autobus elektryczny –   testowaliśmy autobus Yutong E12 oraz – jako pierwsze miasto w Polsce – całkowicie nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion’s City E.  Teraz, także jako pierwsze miasto w Polsce, testować będziemy elektryczny autobus przegubowy marki Mercedes-Benz eCitaro G . I co istotne, będzie to pierwszy e-autobus przegubowy, jaki będziemy testować. To dla nas ważne doświadczenie, ponieważ naszą flotę autobusów zeroemisyjnych stanowić będą również pojazdy przegubowe – mówi prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów, Maciej Lisicki.

Fot. GAiT

Testy elektrycznego autobusu przegubowego Mercedes-Benz eCitaro G w Gdańsku rozpoczynają się 19 września i potrwają do 4 października. 19 września  autobus kursował będzie na trasie Jasień PKM – Oliwa PKP, 20 września obsługiwał będzie linie 169 i 148. W kolejnych dniach pojawi się także na innych gdańskich liniach.

Dzień przed rozpoczęciem testów na gdańskich liniach, spółka EvoBus Polska – przedstawiciel producenta autobusu Mercedes-Benz eCitaro G prezentować będzie pojazd podczas Dnia Elektromobilności, który odbędzie się w sobotę (18 września) w godz. od 10 do 18 na Wyspie Ołowianka.

Źródło: Gdańskie Autobusy i Tramwaje

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Umowa na budowę gdyńskiej Obwodnicy Witomina podpisana

Gdynia podpisała dziś umowę z konsorcjum firm Polimex Infrastruktura sp. z o.o. – Polimex Mostostal …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *