Pod koniec maja, w związku z remontem nawierzchni fragmentu ul. Opackiej, Gdański Zarząd Dróg i Zieleni wprowadził tymczasowe zmiany w organizacji ruchu na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i ul. Opata Jacka Rybińskiego. Zmiany na tyle upłynniły ruch w tym miejscu, że zdecydowano się zastosować je na stałe.
Nowa organizacja ruchu umożliwia kierowcom, jadącym ul. Opata Jacka Rybińskiego na skręt w lewo w al. Grunwaldzką w kierunku Sopotu z dwóch pasów. Potrzebne do tego było wykonanie niewielkiej przebudowy zmieniającej geometrię skrzyżowania, oznakowanie poziome i pionowe, a przede wszystkim modyfikacja algorytmów sterujących sygnalizacją świetlną jedno skrzyżowanie dalej – na al. Grunwaldzkiej z ul. Pomorską.
Na czym polegała modyfikacja?
Dla kierowców jadących od skrzyżowania al. Grunwaldzka/ul. Opata Jacka Rybińskiego wcześniej zapala się zielone światło na skrzyżowaniu z Pomorską. Pozwala to „opróżnić” wlot skrzyżowania z oczekujących pojazdów po poprzednim cyklu, jednocześnie umożliwiając jazdę bez zatrzymania zbliżającej się grupie kierowców.
Na podstawie analizy danych z systemu Tristar można stwierdzić, że korekta sygnalizacji wpłynęła pozytywnie na płynność ruchu całego potoku pojazdów. Przełożyło się to na mniejsze kolejki aut oczekujących na zielone światło. Na zmianach najbardziej skorzystają kierowcy jadący zgodnie z przepisami, ponieważ algorytmy sterowania sygnalizacją dostosowane są do prędkości pojazdów nie większej niż 50 km/h.
Warto zaznaczyć, że na wprowadzonych zmianach nie stracili ani piesi, ani rowerzyści. Dla tych drugich, przecinających al. Grunwaldzką, dodatkowo wydłużono czas zielonego światła na skrzyżowaniu z ul. Pomorską. Powinno to pozwolić na pokonanie całego skrzyżowania jednoetapowo.