Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Fot. Karol Stańczak/GZDiZ

Gdańsk: zmiany w organizacji ruchu na al. Armii Krajowej wprowadzone na stałe

Testowana od maja zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu al. Armii Krajowej, ul. Łostowickiej i al. Havla, polegająca na umożliwieniu skrętu w lewo z dwóch pasów, od 21 sierpnia stanie się docelowa. Przeprowadzone elektroniczne symulacje oraz rzeczywiste dane pozyskane z pętli indukcyjnych potwierdziły, że dzięki temu rozwiązaniu poprawiły się czasy przejazdu pojazdów przez skrzyżowanie i zmniejszyły kolejki aut, oczekujących na zielone światło.

Zmiana w organizacji ruchu na wspomnianym skrzyżowaniu wprowadzona została 10 maja. Wówczas pojawiło się nowe oznakowanie poziome i pionowe, które pozwala na skręt w lewo z al. Armii Krajowej na al. Havla już nie tylko z jednego, a z dwóch pasów. Kierowcy mają bowiem do dyspozycji istniejący odrębny lewoskręt, a także mogą wykonać manewr skrętu z pasa umożliwiającego jazdę na wprost.

Założeniem wprowadzonych zmian, w ramach których przeprogramowano również sygnalizację świetlną, była poprawa przepustowości ruchu na skrzyżowaniu i zmniejszenie zatorów drogowych. A te w godzinach szczytowych potrafiły sięgać aż od estakady przy al. Sikorskiego.

Odczyty danych z pętli indukcyjnych (detektorów ruchu wtopionych w asfalt) mierzących ruch na skrzyżowaniu wskazały, że w godzinach szczytowych (14.00 – 18.00) wprowadzone zmiany pozwoliły przejechać przez skrzyżowanie 40% więcej pojazdów. Dla przykładu pik komunikacyjny zmierzony w kwietniu wyniósł 1050 pojazdów na godzinę. Z kolei w maju ta liczba wyniosła 1400 – 1450 pojazdów, co daje jasny dowód, że dzięki zmianom przez skrzyżowanie przejeżdża obecnie więcej pojazdów.

Zanotowane odczyty w ujęciu globalnym dają wynik skrócenia czasu przejazdu na skrzyżowaniu w kierunku Obwodnicy o blisko 40%. W ślad za tym zmniejszyły się też kolejki pojazdów oczekujących na przejazd przez skrzyżowanie o 32%, a liczba zatrzymań na skrzyżowaniu spadła o 22%.

Zmiany w organizacji ruchu działają jednak nie tylko w szczycie komunikacyjnym. Zaobserwowano bowiem znaczną minimalizację zatorów poza szczytem oraz w weekendy. Co więcej w szczycie popołudniowym poprawie uległy również warunki ruchu na wlocie al. Armii Krajowej w kierunku centrum.

Doświadczenie trzech miesięcy obserwacji pozwoliło także na zanalizowanie zachowania kierowców po wprowadzonych zmianach w organizacji ruchu. Według danych policyjnych nie odnotowano w tym czasie ani jednej kolizji pojazdów, co więcej poprawiła się segregacja pojazdów skręcających w lewo. Już w momencie skręcania kierowcy ustawiają się na właściwym dla siebie pasie, jadąc dalej w stronę pętli tramwajowej lub zjeżdżając na osiedla, co zmniejsza efekt „przeplatania się” pojazdów na pasach, upłynniając ruch i zmniejszając ryzyko kolizji.

Źródło: GZDiZ

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Samorządy wspólnie wybudują łącznicę nowej obwodnicy OMT w Chwaszczynie

Newralgiczny, brakujący łącznik, który pozwoli kierowcom włączyć się do ruchu na nową Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej …

Jeden komentarz

  1. Oooo wreszcie cos dla kierowców a nie przeciwko …! Dobra decyzja tak samo w druga stronę powinno sie cos zmodyfikować (nie mowie o zrobieniu estakady tak jak mialo byc kiedyś -ziemia usypana wszak…)
    Natomiast to co w centrum sie odwala z tym przejsciem naziemnym przy dworcu … PO CO NA CO DLACZEGO gdy mamy podziemne to za to ktos powinien beknac….

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *