wtorek , 26 października 2021
_750x200_ dni otwarte
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
_750x200_ dni otwarte
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
previous arrow
next arrow

Gdańskie drogi najbezpieczniejsze od dziesięcioleci!

Mniej wypadków ogółem oraz liczby osób, które zostały w nich ranne – w obu przypadkach o ponad 20%. Mniej o ponad połowę ofiar śmiertelnych wypadków oraz po raz pierwszy w historii – jednocyfrowa wartość tego wskaźnika dla dróg będących w administracji Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. Najlepszymi od dziesięcioleci wynikami zakończył się rok 2015 na gdańskich drogach.

Twarde dane potwierdzają skuteczność rozpoczętego w 2010 roku kompleksowego programu uspokajania ruchu w mieście – podsumowuje ostatnie lata na gdańskich drogach zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej Piotr Grzelak.

Pięć lat temu, w momencie rozpoczynania Programu Uspakajania Ruchu, na ulicach Gdańska średnioroczna ilość wypadków wynosiła 628, ginęło w nich średnio 27 osób, a 762 zostawały ranne. Pierwsze, pilotażowe wdrożenia nowych rozwiązań (czyli stref Tempo 30 oraz stref skrzyżowań równorzędnych) na Głównym i Starym Mieście oraz Wzgórzu Mickiewicza wzbudziły duże kontrowersje zarówno wśród mieszkańców, jak również osób zajmujących się na co dzień tą problematyką. Tym niemniej m.in. dzięki wsparciu gdańskiej Policji, która pozytywnie podeszła do pomysłu systemowych działań mających kształtować bezpieczną infrastrukturę drogową zaczęto wdrażać je w skali całego miasta i dziś, to sami mieszkańcy proszą o zastosowanie w ich dzielnicach tych, sprawdzonych już i skutecznych rozwiązań.

Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej

Wprowadzone rozwiązania wyznaczyły nowy kurs w kształtowaniu bezpiecznej przestrzeni ulicznej. Strefy TEMPO 30 oraz skrzyżowania równorzędne zaczęły być powszechnym rozwiązaniem na wszystkich ulicach w obszarach mieszkaniowych, gdzie ruch pieszy stanowi bardzo duży, a często dominujący sposób przemieszczania się jego uczestników.

Dziś można dostrzec już znaczące efekty tej strategii. Rok 2015 był najbezpieczniejszym w ostatnich dziesięcioleciach. Co więcej był to kolejny rok, w którym spadała liczba wypadków pokazując niezwykle pozytywny trend poprawy wskaźników bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

Agata Lewandowska, sekretarz Miejskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Gdańsku

W stosunku do roku z największą liczbą wypadków tj. 2012 – ich liczba obecnie spadła aż o 24%, a w stosunku do danych bazowych czyli średniorocznej z lat 2001-2010 – o 20%. Podobne efekty przyniosło wdrażanie strategii bezpieczeństwa ruchu drogowego w kwestii ofiar wypadków. Tu liczba rannych w stosunku do roku 2012 spadła o ponad 28%, a w stosunku do okresu bazowego o ponad 21%. W kwestii ofiar śmiertelnych statystyka wskazuje na aż 52% poprawę! Co więcej warto zaznaczyć, że na drogach administrowanych przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku po raz pierwszy w historii liczba zgonów będących następstwem wypadku drogowego zamknęła się wartością jednocyfrową i wyniosła 9.

Działania związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego w Gdańsku to szereg interdyscyplinarnych działań. Tylko w 2015 roku strefą TEMPO 30 objęto 44 km gdańskich ulic i obecnie ulice znajdujące się w tego typu strefach stanowią już 49,5% wszystkich dróg publicznych na terenie Gdańska. Zbudowano też w 79 lokalizacjach elementy fizycznego uspokojenia ruchu (azyle dla pieszych, mini ronda, progi zwalniające, wyniesione przejścia czy skrzyżowania, szykany wymuszające zmianę toru ruchu.

Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej

Ciągle polepszające się statystyki i związana z tym poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego jest możliwa nie tylko dzięki przebudowom dróg i ich otoczenia. Pomaga w tym również współpraca ze służbami – Policją i Strażą Miejską oraz programy profilaktyczne, edukacyjne (np. Autochodzik), ratownicze, a także współpraca wszystkich służb w ramach Miejskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Agata Lewandowska, sekretarz Miejskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Gdańsk w statystykach wypada bardzo dobrze na tle całego województwa. Mimo, iż w innych miastach widać również ciągły spadek ilości wypadków i ich ofiar, to jednak dynamikę tego zjawiska w Gdańsku należy ocenić bardzo wysoko. W tym mieście najszybciej przybywa samochodów, najszybciej rozwija się sieć dróg, odwiedza je najwięcej turystów w regionie. Te wszystkie czynniki pozwalają stwierdzić, ze Gdańsk jest zdecydowanym liderem w pracy nad zwiększeniem bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

Joanna Skrent, Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku

Jakie są plany na kolejne lata? Oczywiście kontynuacja rozpoczętych działań. Ze szczególnym uwzględnieniem działań ukierunkowanych na ograniczenie prędkości pojazdów i docelowego stworzenia sieci stref Tempo 30 i skrzyżowań równorzędnych na wszystkich ulicach lokalnych w Gdańsku (to nawet ok. 70% ulic w mieście), jak ma to miejsce w innych europejskich miastach. Także rozbudowa sieci dróg rowerowych, poprawa warunków ruchu pieszego i rowerowego oraz praca nad wzrostem atrakcyjności komunikacji publicznej. 

Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej

Źródło: Gdańsk.pl

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Travel in Style – magia Rolls-Royce’a!

W 1906 roku narodził się symbol luksusu motoryzacyjnego, który do dzisiaj utrzymuje się na szczycie. …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *